Zimowe przerwy w dostawie prądu mogą zniechęcić do zakupu samochodów elektrycznych

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Jeśli dojdzie do włączeń prądu i dalszych gwałtownych podwyżek cen energii elektrycznej, może to wstrzymać wielu konsumentów przed zakupem nowego auta z takim napędem, do momentu, kiedy kryzys energetyczny nie zostanie opanowany.
Jeśli dojdzie do włączeń prądu i dalszych gwałtownych podwyżek cen energii elektrycznej, może to wstrzymać wielu konsumentów przed zakupem nowego auta z takim napędem, do momentu, kiedy kryzys energetyczny nie zostanie opanowany. Karolina Misztal / Polska Press
Udostępnij:
Brak prądu może być problemem dla posiadaczy samochodów elektrycznych. Mimo iż ich udział na polskim rynku wciąż jest nieduży – według danych autobaza.pl mniej niż 1 proc. ofert pojazdów z drugiej ręki to elektryki – ich posiadacze mogą poczuć się niepewnie. W przypadku blackoutu nie będzie możliwości naładowania akumulatora, a tym samym skorzystania z pojazdu. Warto zadać pytanie – co czeka posiadaczy elektryków w najbliższą zimę?

Najbliższa zima dla wielu europejskich krajów może być bardzo trudna pod kątem bezpieczeństwa energetycznego. Wielka Brytania poinformowała już o planowanych przerwach w dostawach energii w tej porze roku.

Po agresji na Ukrainę widoczny jest spadek importu surowców naturalnych z Rosji przez państwa zachodnie. Tak szybka zmiana w wolumenie sprowadzanych paliw oraz surowców, a także przerywane dostawy przez Rosjan wywołały kryzys energetyczny. Wielka Brytania już poinformowała, że w tym kraju w zimę może dojść do przerw w dostawach prądu dla przemysłu i gospodarstw domowych.

Bez prądu jak bez benzyny

Tak zwany „blackout”, oznaczający czasowy brak prądu, może być problematyczny dla właścicieli samochodów elektrycznych. Brak możliwości naładowania auta to brak mobilności. Oznacza to, że dla gospodarstw domowych, posiadających tylko samochód elektryczny, konieczna byłaby rezygnacja z jego korzystania lub oszczędne używanie do momentu ponownego włączenia zasilania.

W sytuacji, gdyby wystąpiły okresowe przerwy w dostępności energii elektrycznej, mogą tworzyć się spore kolejki do ogólnodostępnych ładowarek. Wielu kierowców ładowałoby też samochody na zapas, co mogłoby tylko zwiększyć czas oczekiwania. Podobny problem wystąpiłby w trasie.

- Gdyby podczas podróży na autostradzie okazało się, że musimy poczekać godzinę na włączenie prądu, a potem następną w kolejce do ładowarki, bylibyśmy w niekomfortowej sytuacji. Podróż wydłuża się w takim przypadku o kilka godzin – prognozuje Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl.

Rynek samochodów elektrycznych w Polsce wciąż jest jednak nieduży i problem może dotknąć małą część kierowców. Jednak liczba elektryków dynamicznie rośnie – w pierwszym kwartale 2022 r. liczba rejestracji nowych samochodów tego typu wzrosła w Polsce o ponad 70 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2021 r.

Wyłączenia prądu zahamują wymianę aut na elektryczne

Samochody elektryczne, co widać po statystykach, to przyszłość rynku motoryzacyjnego. Jednak ten rozwojowy trend mógłby wyhamować, gdyby doszło do sytuacji, w której właściciele takich aut nie byliby w stanie ich naładować.

- Najlepsze scenariusze przewidują, że pułap miliona aut elektrycznych w Polsce będzie można osiągnąć w 2032 r. Jestem ciekawy, jak te prognozy będą wyglądały na początku 2023 roku, po najbliższej jesieni i zimie – mówi Marek Trofimiuk.

Sprzedaż samochodów elektrycznych, chociaż dotyczy to nie tylko Polski, zahamować może również zbyt mała podaż i wyższa cena akumulatorów. Trzeba pamiętać, że w dobie kryzysu geopolitycznego może zabraknąć półprzewodników, co podniesie cenę kluczowych surowców (m.in. lit, grafit, kobalt, miedź).

Jeżeli do tego dojdzie, akumulatory – jako istotne i kosztowne podzespoły – mogą być jeszcze droższe. Ponadto analitycy Biura Maklerskiego Pekao prognozują wzrost cen prądu w Polsce nawet o 115 proc. w 2023 r., co wpłynie na opłacalność posiadania i eksploatację samochodu elektrycznego.

To też może wstrzymać wielu konsumentów przed zakupem nowego auta z takim napędem, do momentu, kiedy kryzys energetyczny nie zostanie opanowany.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Diesel

Diesel Mega Chief DZ4329

1 416,00 zł424,25 zł-70%
miejsce #2

Michael Kors

Michael Kors Slim Runway MK3282

553,88 zł314,40 zł-43%
miejsce #3

Seiko

Seiko Srpc87K1

1 324,04 zł1 130,46 zł-15%
miejsce #4

Casio

Casio Lineage Waveceptor LCW-M100DSE-2AER

871,43 zł778,00 zł-11%
miejsce #5

Casio

Casio G-Shock GA-110HC-1AER

223,30 zł
miejsce #6

Michael Kors

Michael Kors Bradshaw MK5739

419,92 zł
Materiały promocyjne partnera

Koniec WIBOR-u, początek WIRD-u

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie