Minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk podał w piątek (27 września) szczegóły pomocy dla firm z terenów powodziowych.
- Zaproponowaliśmy, i to znajduje się w procedowanej specustawie powodziowej, aby wdrożyć zupełnie nowy program, aby pomoc finansowa dla poszkodowanych przedsiębiorców mogła być swobodnie przez nich wykorzystana w procesie przywracania funkcjonowania ich firm. Uwzględniając specyfikę działania podmiotów gospodarczych oraz zakres strat, proponujemy dwa sposoby wyliczenia pomocy: 16 tys. zł na każdą osobę zgłoszoną przez przedsiębiorcę do ZUS lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok – to rozwiązanie będzie korzystane dla osób samozatrudnionych – powiedział Krzysztof Paszyk podczas piątkowej konferencji prasowej.
Wiceminister Jacek Tomaczak wyjaśnił, że mechanizm wsparcia został skonsultowany z przedsiębiorcami i jest efektem rozmów z nimi. Pomocą objęci zostaną prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze, pracodawcy oraz przedsiębiorcy prowadzący tzw. działalność sezonową, czyli osoby korzystające z umowy zlecenie.
Do 1 mln zł dla jednego przedsiębiorcy
- Pułap wsparcia dla jednego przedsiębiorcy to 1 mln zł. Na pomoc dla dotkniętych przez powódź firm mamy do dyspozycji 1 mld zł. Regulująca wsparcie specustawa musi być jeszcze przyjęta przez Sejm, ale mamy już gotowe rozporządzenie i program może ruszyć w przyszłym tygodniu – zaznaczył minister Krzysztof Paszyk.
Na początek wystarczy, że przedsiębiorca złoży oświadczenie, że poniósł straty w wyniku powodzi. Niezwłocznie po złożeniu wniosku otrzyma:
- 16 tys. zł wsparcia na każdą osobę zgłoszoną do ubezpieczenia w ZUS lub
- 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za rok poprzedni.
Przedsiębiorca wnioskujący o pomoc musi pamiętać, że w ciągu 5 miesięcy od złożenia wniosku będzie zobowiązany przedstawić do ZUS opinię rzeczoznawcy o poniesionych szkodach.
Bez pomocy nie zostaną również przedsiębiorcy, którzy nie mają ubezpieczenia od następstw klęsk żywiołowych. Obsługą wniosków będzie zajmował się ZUS. Będzie on również weryfikował czy świadczenie nie przekroczyło wysokości szkody. Wartość uzyskanej pomocy to maksymalnie 1 mln zł.
Jak złożyć wniosek?
Wniosek do ZUS można złożyć w formie elektronicznej. Do wniosku należy dołączyć informacje lub oświadczenia dotyczące m.in.:
- preferowanego sposobu wyliczenia wysokości świadczenia interwencyjnego
- wysokości średniomiesięcznego przychodu uzyskanego z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 r.
- ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych (umowa zawarta przed wystąpieniem powodzi)
- wysokości wnioskowanej kwoty
- faktycznego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej
- numeru rachunku bankowego.
Poszkodowani będą mogli ubiegać się o pomoc finansową w ciągu pół roku od wejścia w życie przepisów regulujących wypłatę świadczenia interwencyjnego
Źródło: Ministerstwo Rozwoju i Technologii
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
