64 proc. Polaków uczestniczyło w szkoleniach wykraczających poza edukację

Agnieszka Kamińska
Opracowanie:
Prawie dwie trzecie Polaków (64 proc.) uczestniczyło w szkoleniach, kursach lub studiach podyplomowych wykraczających poza regularną edukację - wynika z sondażu CBOS.
Prawie dwie trzecie Polaków (64 proc.) uczestniczyło w szkoleniach, kursach lub studiach podyplomowych wykraczających poza regularną edukację - wynika z sondażu CBOS. 123 rf
Z badań CBOS wynika, że aż 64 proc. Polaków angażuje się w różnorodne formy edukacji pozaformalnej, takie jak szkolenia, kursy czy studia podyplomowe. Najczęstszym powodem uczestnictwa, wskazanym przez 54 proc. respondentów, jest chęć rozwijania umiejętności w obecnym zawodzie.

Spis treści

Badanie przeprowadzone przez CBOS ujawnia, że główną motywacją do uczestnictwa w szkoleniach jest potrzeba rozwijania kompetencji zawodowych. Ponad połowa ankietowanych (54 proc.) wskazała na chęć poszerzenia umiejętności w wykonywanym zawodzie, a 37 proc. podkreśliło, że szkolenia są wymagane przez pracodawcę. Dla 27 proc. uczestników szkolenia były sposobem na zdobycie nowych kwalifikacji umożliwiających zmianę pracy, a 30 proc. badanych chciało po prostu poszerzyć swoje horyzonty.

Dla 17 proc. respondentów uczenie się sprawia przyjemność, a tyle samo osób rozwija swoje pasje i hobby

CBOS zauważa, że motywacje do nauki nie zawsze są związane z karierą zawodową. Dla 17 proc. respondentów uczenie się sprawia przyjemność, a tyle samo osób rozwija swoje pasje i hobby. Autorzy badania podkreślają, że niemal wszyscy (97 proc.) postrzegają naukę jako inwestycję w siebie, a 90 proc. kojarzy ją z przyjemnością. Dodatkowo, 92 proc. ankietowanych ceni sobie rozwijanie umiejętności miękkich, które poprawiają relacje międzyludzkie.

Kursy doszkalające cieszą się dużym zainteresowaniem, choć ich popularność różni się w zależności od wieku uczestników. W ciągu ostatniego roku 17 proc. respondentów uczestniczyło w takich kursach, 13 proc. w ciągu ostatnich 2–3 lat, a 34 proc. jeszcze wcześniej. Niemniej jednak, 35 proc. badanych nigdy nie brało udziału w tego typu szkoleniach.

CBOS zauważa, że młodsi respondenci (18-24 lata) częściej uczestniczą w kursach doszkalających

CBOS zauważa, że młodsi respondenci (18-24 lata) częściej uczestniczą w kursach doszkalających niż starsze pokolenia. W ciągu ostatniego roku 37 proc. młodych ludzi brało udział w takich szkoleniach, podczas gdy w grupie wiekowej 65+ odsetek ten wynosi zaledwie 1 proc.

Wśród najczęściej wybieranych szkoleń dominują kursy komputerowe i informatyczne, które wybrało 12 proc. uczestników. Na drugim miejscu znalazły się kursy obsługi urządzeń i maszyn (10 proc.), takich jak koparki czy wózki widłowe. Popularne są także kursy techniczno-robotnicze (9 proc.), szkolenia z finansów i rachunkowości (8 proc.), a także kursy języków obcych (7 proc.).

Inne popularne szkolenia obejmują kursy BHP, prawa jazdy oraz kursy pedagogiczne, z których każde wybrało 6 proc. badanych. Kursy z zakresu ochrony zdrowia, zarządzania, psychologii oraz uprawy roślin i ogrodnictwa cieszyły się zainteresowaniem 5 proc. respondentów. Mniej popularne były szkolenia z dziedziny prawa, bezpieczeństwa, marketingu, sztuki, urody, pierwszej pomocy, inwestowania, przedsiębiorczości, inżynierii oraz hodowli zwierząt.

Polacy najchętniej uczyliby się języków obcych i rozwijali umiejętności związane z nowymi technologiami

Gdyby nie było żadnych ograniczeń, Polacy najchętniej uczyliby się języków obcych (19 proc.), rozwijali umiejętności związane z nowymi technologiami (10 proc.), uczestniczyli w kursach artystycznych (10 proc.) oraz zdobywali konkretne umiejętności techniczne (9 proc.).

Badanie "Aktualne problemy i wydarzenia" zostało przeprowadzone przez CBOS w dniach od 3 do 13 października 2024 roku. W badaniu wzięło udział 1025 pełnoletnich mieszkańców Polski, wybranych z rejestru PESEL. Ankieta została zrealizowana metodą mixed-mode, obejmującą CAPI, CATI oraz CAWI.

źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu