Spis treści
Sztuczna inteligencja na rynku pracy
Według badania EY, aż 68% pracowników obawia się, że wprowadzenie narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji może przełożyć się na redukcję zatrudnienia. Co więcej, 73% badanych deklaruje, że miało już styczność z AI, jednak tylko 44% z nich podnosi swoje kwalifikacje w tym zakresie. To pokazuje, że mimo rosnącej obecności AI w naszym otoczeniu, wciąż istnieje duża grupa osób, które nie czują się przygotowane do pracy z nowymi technologiami.
Z badania wynika, że narzędzia AI są popularniejsze wśród osób na stanowiskach menadżerskich (84%), niż wśród pracowników na niższych szczeblach (67%). To może sugerować, że wyższe stanowiska wymagają większej interakcji z nowoczesnymi technologiami, co z kolei może zwiększać lęk przed automatyzacją wśród pracowników niższego szczebla.
Bariery i korzyści wdrażania AI
Implementacja technologii AI w przedsiębiorstwach napotyka na szereg problemów. Jak podaje badanie, tylko 52% pracowników ma pozwolenie na korzystanie z AI w pracy. Dodatkowo, 67% badanych wskazuje wysoką złożoność procesu implementacji jako główną barierę. Niemniej jednak, 45% przedsiębiorców, którzy wdrożyli AI, deklaruje, że po implementacji zauważalny jest wzrost przychodów, ograniczenie kosztów bądź oba te zjawiska. To pokazuje, że mimo wyzwań, korzyści płynące z wykorzystania AI w biznesie mogą być znaczące.
Z badania wynika również, że przedsiębiorstwa zauważają poprawę w obszarach takich jak IT (35%), marketing (30%) i cyberbezpieczeństwo (27%) po wdrożeniu AI. To sugeruje, że technologia ta ma szerokie zastosowanie i może przynosić korzyści w różnych obszarach działalności firmy.
Przyszłość pracy w cieniu AI
„68 proc. badanych pracowników twierdzi, że użycie AI może wpłynąć na redukcję zatrudnienia” - to stwierdzenie pokazuje, że obawy związane z wprowadzeniem AI są powszechne. Jednak tylko 42% badanych przedsiębiorców twierdzi, że ich firma ma odpowiednią wiedzę, by efektywnie wdrożyć i używać AI.
Jedynymi krajami, w których większość ankietowanych odpowiedziała na to pytanie twierdząco, były Szwajcaria (58 proc.) i Włochy (52 proc.)
To podkreśla, że w wielu krajach wciąż istnieje duża przestrzeń do poprawy w zakresie kompetencji związanych z AI.
Badanie EY rzuca światło na obawy pracowników związane z wprowadzeniem AI na rynek pracy. Jednocześnie wskazuje na korzyści, jakie technologia ta może przynieść przedsiębiorstwom. Kluczowe wydaje się być zwiększenie kompetencji pracowników w obszarze AI, co może pomóc w lepszym wykorzystaniu potencjału tej technologii, jednocześnie minimalizując obawy związane z redukcją zatrudnienia.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
Źródło:
