AI: szansa na rozwój czy zagrożenie dla zatrudnienia? Nowe opinie od firm i pracowników

Barbara Wesoła
Opracowanie:
Zgodnie z wynikami badania, 42 proc. badanych przedsiębiorców twierdzi, że ich firma ma odpowiednią wiedzę, by wdrożyć AI i efektywnie jej używać.
Zgodnie z wynikami badania, 42 proc. badanych przedsiębiorców twierdzi, że ich firma ma odpowiednią wiedzę, by wdrożyć AI i efektywnie jej używać. Unsplash
W dobie postępującej cyfryzacji, sztuczna inteligencja (AI) staje się coraz bardziej obecna w naszym życiu. Zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej, narzędzia bazujące na AI zyskują na popularności. Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez EY, wprowadzenie tych technologii na rynek pracy budzi obawy wśród pracowników. Czy rzeczywiście mamy powody do niepokoju?

Spis treści

Sztuczna inteligencja na rynku pracy

Według badania EY, aż 68% pracowników obawia się, że wprowadzenie narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji może przełożyć się na redukcję zatrudnienia. Co więcej, 73% badanych deklaruje, że miało już styczność z AI, jednak tylko 44% z nich podnosi swoje kwalifikacje w tym zakresie. To pokazuje, że mimo rosnącej obecności AI w naszym otoczeniu, wciąż istnieje duża grupa osób, które nie czują się przygotowane do pracy z nowymi technologiami.

Z badania wynika, że narzędzia AI są popularniejsze wśród osób na stanowiskach menadżerskich (84%), niż wśród pracowników na niższych szczeblach (67%). To może sugerować, że wyższe stanowiska wymagają większej interakcji z nowoczesnymi technologiami, co z kolei może zwiększać lęk przed automatyzacją wśród pracowników niższego szczebla.

Bariery i korzyści wdrażania AI

Implementacja technologii AI w przedsiębiorstwach napotyka na szereg problemów. Jak podaje badanie, tylko 52% pracowników ma pozwolenie na korzystanie z AI w pracy. Dodatkowo, 67% badanych wskazuje wysoką złożoność procesu implementacji jako główną barierę. Niemniej jednak, 45% przedsiębiorców, którzy wdrożyli AI, deklaruje, że po implementacji zauważalny jest wzrost przychodów, ograniczenie kosztów bądź oba te zjawiska. To pokazuje, że mimo wyzwań, korzyści płynące z wykorzystania AI w biznesie mogą być znaczące.

Z badania wynika również, że przedsiębiorstwa zauważają poprawę w obszarach takich jak IT (35%), marketing (30%) i cyberbezpieczeństwo (27%) po wdrożeniu AI. To sugeruje, że technologia ta ma szerokie zastosowanie i może przynosić korzyści w różnych obszarach działalności firmy.

Przyszłość pracy w cieniu AI

„68 proc. badanych pracowników twierdzi, że użycie AI może wpłynąć na redukcję zatrudnienia” - to stwierdzenie pokazuje, że obawy związane z wprowadzeniem AI są powszechne. Jednak tylko 42% badanych przedsiębiorców twierdzi, że ich firma ma odpowiednią wiedzę, by efektywnie wdrożyć i używać AI.

Jedynymi krajami, w których większość ankietowanych odpowiedziała na to pytanie twierdząco, były Szwajcaria (58 proc.) i Włochy (52 proc.)

To podkreśla, że w wielu krajach wciąż istnieje duża przestrzeń do poprawy w zakresie kompetencji związanych z AI.

Badanie EY rzuca światło na obawy pracowników związane z wprowadzeniem AI na rynek pracy. Jednocześnie wskazuje na korzyści, jakie technologia ta może przynieść przedsiębiorstwom. Kluczowe wydaje się być zwiększenie kompetencji pracowników w obszarze AI, co może pomóc w lepszym wykorzystaniu potencjału tej technologii, jednocześnie minimalizując obawy związane z redukcją zatrudnienia.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu