- Doniesienia o planowanym partnerstwie Amazona z Pocztą Polską pokazują, że zamiary amerykańskiego giganta wobec naszego rynku są poważne i wyciąga on wnioski z nieudanego podboju Polski przez eBay sprzed kilkunastu lat. Wówczas globalny serwis aukcyjny boleśnie przekonał się, że znana marka to nie wszystko, ważna jest również wygoda obsługi i system wsparcia klienta. Szczególnie, gdy na rynku mocną pozycję zdążył zdobyć lokalny gracz - Allegro- komentuje Artur Halik, Shoper. - Wygląda na to, że Amazon próbuje wynegocjować dla siebie preferencyjne stawki dostaw u naszego przesyłkowego potentata, co jest oczywiście słusznym zagraniem. Warto jednak pamiętać, że polski e-commerce jest jeszcze bardziej dojrzały niż półtorej dekady temu i już dawno nie konkuruje się w nim wyłącznie ceną- dodaje.
Jednak jak tłumaczy Halik, nie powinno dojść do takiej sytuacji jak w USA, gdzie 3/4 klientów chcąc kupić coś w sieci, wchodzi na stronę Amazona, więc sprzedawcy po prostu nie mają wyjścia i muszą tam być. - Na pewno jednak amerykańska platforma zdobędzie pewną popularność i stanie się dobrym miejscem dla właścicieli e-biznesów, by dywersyfikować swoje kanały sprzedaży i docierać do nowych klientów i zapewne będziemy ich do tego zachęcali. Spodziewałbym się więc więcej ożywczej różnorodności na polskim rynku e-handlu niż szybkiego podboju przez amerykańskiego giganta- dodaje.
Widać, że Polska w ocenie globalnych graczy e-commerce jest krajem, w którym warto inwestować. Wystarczy spojrzeć na same liczby - w Polsce mamy więcej potencjalnych klientów niż Rumunia, Czechy, Słowacja i Słowenia razem wzięte- tłumaczy Krystian Wesołowski, Blue Media. - Doskonałym zabiegiem ze strony Amazona jest to, że pozwala zapłacić poprzez lokalnego dostawcę płatności - co ciekawe tego samego, który obsługuje również największego konkurenta w Polsce, czyli Allegro. A jak pokazuje nasze cykliczne badanie "Jak kupujemy w internecie", niemal połowa polskich konsumentów robiących zakupy online twierdzi, że zrezygnowało z zakupów w danym sklepie z powodu braku dogodnej formy płatności. Pozornie drobna rzecz jak brak preferowanej formy płatności potrafi skutecznie zniechęcać do zakupu- dodaje.
Jednocześnie ekspert zwraca uwagę na fakt, że polscy konsumenci są dobrze wyedukowani i mają sporo oczekiwań wobec sklepu internetowego, który ma zrealizować ich zamówienie. Nadal głównym kryterium wyboru e-sklepu jest cena, ale coraz bardziej liczy się czas przesyłki, możliwość szybkiego zwrotu czy dostępność wygodnych form płatności.- Amazon pokazał, że doskonale radzi sobie z szybką realizacją zamówienia, co jest ważne dla polskich konsumentów- podsumowuje Wesołowski.
Z kolei Marek Richert z KurJerzy.pl zastanawia się jak długo Poczta Polska będzie potrzebna firmie Amazon. Jego zdaniem pełna kontrola całego procesu sprzedażowego będzie możliwa tylko wtedy, gdy Amazon zajmie się logistyką samodzielnie.
- Ciekawe czy i kiedy nastąpi to w Polsce. I czy Amazon zatrudni również firmy kurierskie? Większa liczba dostępnych sposobów dostawy to większa wygoda dla klientów. To równocześnie ciekawy wątek w kontekście nawiązania współpracy Aliexpress z firmą Inpost w celu dostarczania przesyłek bezpośrednio do paczkomatów- wylicza.
Obejrzyj wideo:
Zamiast kolejnego podatku postawmy na edukację
Strefa Biznesu: Coraz więcej chętnych na kredyty ze zmienną stopą
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?