Spis treści
Wykonanie statystyk dla wielu różnych marek było konieczne, ponieważ przebieg nie wiąże się wyłącznie z rocznikiem. Nie jest tajemnicą, że statystyczny Volkswagen będzie miał wyższy przebieg od statystycznego Nissana. Warto jednak zapoznać się z raportem carVertical, aby zobaczyć o jakich różnicach mówimy.
Marki ze statystycznie najwyższym przebiegiem
Wśród samochodów wyprodukowanych w 2008 roku i sprawdzonych przez carVertical w Polsce, najwyższe średnie przebiegi miały następujące marki: Volvo (244 505 km), Audi (210 190 km) i BMW (209 411 km). Analogiczne zestawienie dla aut 10-letnich „wygrała” Skoda (177 880 km), drugie jest Volvo (174 218 km), a trzecie Audi (172 463 km). carVertical przyjrzał się także przebiegom samochodów 5-letnich. Po raz kolejny najwyższy średni przebieg wykazały Skody (121 754 km), na drugim miejscu są Ople (112 066 km). Podium zamyka marka Volkswagen (103 147 km).
Marki ze statystycznie najniższym przebiegiem
Wśród samochodów wyprodukowanych w 2008 r. marką ze statystycznie najniższym przebiegiem jest Nissan (147 539 km). Tuż za nim plasują się Fiat (154 997 km) i Peugeot (159 041 km). W grupie aut 10 letnich sytuacja jest podobna, ponieważ pozycję lidera zajmuje ponownie Nissan (116 508 km). Drugie jest Renault (131 790 km), a trzeci Citroen (134 153 km). Najniższym statystycznym przebiegiem wśród 5-latków legitymuje się Mazda (55 091 km). Tuż za nią są Nissan (56 016 km) i Toyota (67 160 km).
Statystyczny przebieg dla poszczególnych marek samochodów w raporcie carVertical
Podane wartości to średnie statystyczne przebiegi w km ustalone na podstawie danych w bazie carVertical. Badaniem objęte były trzy grupy pojazdów: 15-, 10-, i 5-letnie.
MARKA | 2008 | 2013 | 2018 |
AUDI | 210 190 | 172 463 | 91 062 |
BMW | 209 411 | 164 765 | 70 390 |
VOLKSWAGEN | 189 388 | 158 738 | 103 147 |
FORD | 182 503 | 143 116 | 94 477 |
RENAULT | 177 380 | 131 790 | 82 814 |
OPEL | 176 021 | 149 909 | 112 006 |
ŠKODA | 204 066 | 177 880 | 121 754 |
TOYOTA | 161 065 | 139 133 | 67 160 |
MERCEDES-BENZ | 207 668 | 152 165 | 74 840 |
MAZDA | 169 600 | 154 975 | 55 091 |
NISSAN | 147 539 | 116 508 | 56 016 |
FIAT | 154 997 | 150 771 | 102 483 |
PEUGEOT | 159 041 | 137 162 | 97 693 |
CITROËN | 166 968 | 134 153 | 72 835 |
VOLVO | 244 505 | 174 218 | 81 232 |
Powyższe dane stanową punkt odniesienia podczas analizy treści przeglądanych ogłoszeń. Przebiegi wyraźnie niższe od średniej powinny budzić czujność potencjalnych kupujących.
Znajomość statystyk daje jeszcze jedną korzyść, tym razem dla posiadaczy aut wyszczególnionych marek. Otóż, jeśli przebieg samochodu znacznie przekracza średni przebieg typowy dla danej marki, właściciel powinien rozważyć sprzedaż takiego pojazdu. Odwlekanie tej decyzji wiąże się z ponadprzeciętną utratą wartości i zmniejszeniem zainteresowania ofertą sprzedaży auta z ponadnormatywnym przebiegiem.
- Samochody ze znacznie wyższym przebiegiem niż średnia rynkowa mogą być mniej przewidywalne pod względem kosztów eksploatacji, ponieważ ich wyeksploatowane podzespoły są bardziej narażone na awarie. Niezależnie od tego, uczciwie wyceniony samochód z oryginalnym przebiegiem będzie zawsze wart więcej niż samochód z cofniętym licznikiem kilometrów i przewartościowaną ceną - mówi Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny i szef działu komunikacji w carVertical
Samochody z wyższym przebiegiem zazwyczaj kosztują mniej, dlatego wielu nieuczciwych sprzedawców stara się oszukać potencjalnych nabywców i cofnąć licznik, co ostatecznie pozwala uzyskać wyższą cenę. Niskie przebiegi w przypadku takich marek jak Audi, Skoda, Volkswagen, BMW czy Volvo są zawsze podejrzane. Warto o tym pamiętać przeglądając ogłoszenia, a przed wyjazdem po zakup „okazji” sprawdzić jej przeszłość w raporcie historii pojazdu.
