Spis treści
Najnowsze badanie przeprowadzone na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości (WIB) we współpracy ze Związkiem Banków Polskich (ZBP) pokazuje, że coraz więcej polskich seniorów korzysta z usług bankowości internetowej.
Tradycyjne rachunki nadal dominują, ale są też nowoczesne płatności
Wciąż jednak najpopularniejszym produktem bankowym wśród osób starszych wciąż pozostaje tradycyjny rachunek osobisty, którego posiadanie deklaruje aż 95 proc. respondentów wieku powyżej 60. roku życia.
Osoby starsze często korzystają także z kart płatniczych (84 proc.) i rachunków oszczędnościowych (44 proc.). Blisko co trzeci badany deklaruje posiadanie kredytu lub pożyczki.
Aż 82 proc. seniorów ma konto internetowe w banku
Wzrost aktywności internetowej osób starszych odzwierciedlają liczby. Aż 82 proc. badanych seniorów posiada konto internetowe w banku, a płacenie gotówką także wśród osób starszych zaczyna być mniej popularne niż jeszcze kilka lat temu.
Co trzeci senior płaci online, ale często nie wiedzą, jak robić to bezpiecznie
Jak wynika z raportu, ¾ badanych opłaca już większość swoich zakupów kartami płatniczymi, a za zakupy w internecie co trzeci ankietowany płaci online.
Autorzy raportu wskazują także, że połowa seniorów, biorących udział w badaniu negatywnie ocenia swój poziom wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z internetu, w tym bankowości internetowej.
Aż 55 proc. z nich deklaruje jedynie podstawową wiedzę w tym zakresie. W porównaniu z badaniem z 2019 roku wzrósł także odsetek osób starszych, które mimo korzystania z internetu polegają bardziej na intuicji niż zasadach bezpieczeństwa i oceniają swój poziom wiedzy jako słaby (10 proc.).
Media głównym źródłem wiedzy o cyberbezpieczeństwie
Wyniki raportu wskazują także, że wśród osób powyżej 60. roku życia, media są głównym źródłem czerpania wiedzy o cyberbezpieczeństwie (65 proc.).
Osoby starsze takie informacje uzyskują również od pracowników instytucji finansowych (28 proc.) i od rodziny (27 proc.). Wnioski z badania jasno wskazują, że seniorzy coraz chętniej korzystają z nowych technologii i robią to w sposób zręczny i samodzielny.
Firmy i instytucje powinny zwrócić uwagę na potrzeby i oczekiwania seniorów, oferując im usługi i produkty dostosowane do ich potrzeb.
Autorzy badania „Info Senior 2023” przypominają także o tym, jak ważne jest promowanie wiedzy o bezpieczeństwie w sieci i cyberzagrożeniach wśród seniorów. Często nie są oni zaznajomieni z najnowszymi metodami i zagrożeniami w cyberprzestrzeni, co czyni ich bardziej podatnymi na oszustwa. Istotna jest także finansowa edukacja seniorów.
Poprzez udostępnianie im odpowiednich narzędzi i informacji, seniorzy mogą lepiej zarządzać swoimi finansami i uniknąć problemów związanych z brakiem oszczędności. Finansowa edukacja jest kluczowa dla zapewnienia seniorom bezpiecznej i stabilnej przyszłości finansowej.
Badanie zostało przeprowadzone w styczniu br. przez Instytut Badań Pollsterna próbie 525 osób powyżej 60. roku życia. Badanie przeprowadzono na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości w ramach projektu Aktywny Senior i kampanii Warto Bezgotówkowo.
Strefa Biznesu: Polska istotnym graczem w sektorze offshore
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?