Spis treści
- Jest wzór wniosku o maksymalnej cenie ciepła
- Nowelizacja mrożenia cen ciepła przyjęta przez Sejm
- Kogo obejmą nowe przepisy dotyczące cen za ciepło?
- Wzrost cen ciepła ograniczony do 40 proc.
- Zmiana obejmie wszystkie składniki kosztowe ciepła
- Co z podwyżkami przed 30 września ub.r.?
- Koszty ogrzewania. Nowe przepisy od 1 lutego
Jest wzór wniosku o maksymalnej cenie ciepła
Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało projekt rozporządzenia ws. nowego wzoru wniosku, który ma być składany przez odbiorców ciepła systemowego innych niż gospodarstwa domowe w celu skorzystania z maksymalnej ceny ciepła.
Projekty wzorów zawierają oświadczenie o spełnieniu warunków pozwalających uznać odbiorcę ciepła za odbiorcę określonego w odpowiednich przepisach ustawy, wskazanie danych służących określeniu szacowanej ilości ciepła, która będzie zużywana na potrzeby gospodarstw domowych w lokalach mieszkalnych i na potrzeby części wspólnych budynków wielolokalowych, o których mowa w ustawie, oraz podmiotów prowadzących działalność w lokalach odbiorcy, o którym mowa w ustawie, a także określenie szacowanej ilości ciepła, która będzie zużywana na potrzeby wskazane w ustawie.
W Ocenie Skutków Regulacji podkreślono, że we wzorach oświadczeń zaproponowano tabelaryczny sposób prezentacji danych, a zastosowanie formy katalogowego zestawienia we wzorze oświadczenia stanowi rozwiązanie najbardziej przystępne dla odbiorców i przedsiębiorstw energetycznych.
Zdaniem resortu działanie przyspieszy proces minimalizowania skutków wysokich cen ciepła na rynku, zwiększając ochronę odbiorców ciepła dotkniętych wzrostem cen ciepła.
Nowelizacja mrożenia cen ciepła przyjęta przez Sejm
Izba niższa parlamentu przyjęła w czwartek rządową nowelizację ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw. Sejm był w tej kwestii wyjątkowo zgodny. Za nową ordynacją opowiedziało się 441 posłów, 8 wstrzymało się od głosu, a nikt nie był przeciw.
Kogo obejmą nowe przepisy dotyczące cen za ciepło?
Nowo przyjęte przepisy mają objąć odbiorców takich jak gospodarstwa domowe i instytucje użyteczności publicznej, np. szkoły, przedszkola, czy szpitale.
Wzrost cen ciepła ograniczony do 40 proc.
Przyjęty przez Sejm projekt zakłada ograniczenie wzrostu ceny netto dostawy ciepła dla odbiorców w danym systemie ciepłowniczym do 40 proc. w stosunku do cen obowiązujących 30 września 2022 r.
Natomiast jeżeli ów wzrost cen będzie większy, przedsiębiorstwo ciepłownicze otrzyma odpowiednie wyrównanie, aby odbiorcy nie zapłacili więcej.
W ten sposób wzrost cen ciepła dla odbiorców na cele mieszkaniowe i użyteczności publicznej ulegnie dodatkowemu ograniczeniu do ustalonego poziomu, który będzie zależny od historycznych cen dostawy ciepła – podkreślała Kancelaria Premiera.
Zmiana obejmie wszystkie składniki kosztowe ciepła
Nowe przepisy zakładają, że maksymalna cena netto dostawy ciepła ma obejmować wszystkie składniki kosztowe dostawy ciepła, które występują w danym systemie ciepłowniczym, w tym dotyczące wytwarzania oraz przesyłania ciepła.
Co z podwyżkami przed 30 września ub.r.?
Rząd wskazał, że maksymalna cena netto na ciepło dotyczy również limitu, który wynika ze średniej ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą.
KPRM wyjaśnił, że chodzi o to, aby nie doszło do nadmiernych wzrostów cen ciepła w tych lokalizacjach, w których podwyżki cen ciepła zaszły przed 30 września 2022 r.
Wówczas, w rozliczeniach z odbiorcami, przedsiębiorstwo ciepłownicze będzie musiało wykorzystywać cenę, która jest korzystniejsza dla odbiorcy.
Koszty ogrzewania. Nowe przepisy od 1 lutego
W projekcie znalazł się także zapis, iż w ciągu 10 dni od wejścia w życie ustawy, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki obliczy i opublikuje maksymalną cenę netto dostawy ciepła, określoną odrębnie dla każdego przedsiębiorstwa energetycznego, które posiada koncesję i wykonuje działalność gospodarczą związaną ze sprzedażą ciepła.
Nowe przepisy mają wejść w życie 1 lutego 2023 r. Wówczas także zacznie obowiązywać nowy system wsparcia.
Przypomnijmy, że dotychczasowe przepisy w obszarze wsparcia dla odbiorców ciepła sieciowego przewidują dla wytwórców obowiązek ustalenia ceny ciepła - tzw. średniej ceny ciepła z rekompensatą – na 150,95 zł za GJ netto dla ciepła wytwarzanego w źródłach ciepła opalanych gazem ziemnym lub olejem opałowym, oraz 103,82 zł za GJ netto dla ciepła wytwarzanego w pozostałych źródłach ciepła.
