Babcia i dziadek chętnie kupują przez internet obuwie i odzież. Korzystają z Facebooka, YouTube'a, a nawet Netfliksa

Zbigniew Biskupski
Opracowanie:
Wyniki badania pokazują, że osoby z grupy wiekowej 60+ korzystają z nowych technologii, z bankowości internetowej i mobilnej, a także dokonują zakupów przez Internet. Co piąta osoba w wieku emerytalnym jest czynna zawodowo.
Wyniki badania pokazują, że osoby z grupy wiekowej 60+ korzystają z nowych technologii, z bankowości internetowej i mobilnej, a także dokonują zakupów przez Internet. Co piąta osoba w wieku emerytalnym jest czynna zawodowo. Przemysław Świderski / Polska Press
Jako dzieci lubimy, gdy babcia lub dziadek opowiadają nam bajki, ale jako już dorośli często sami opowiadamy bajki o babciach i dziadkach, podczas gdy prawda jest zgoła odmienna. Seniorzy nie boją się internetu ani nowoczesnych usług. Doskonale posługują się facebookowym Messengerem, a nawet abonują Netfliksa. Polskie babcie i dziadkowie AD 2023 jako konsumenci mają równie wysokie kompetencje cyfrowe, co inne pokolenia.

Spis treści

Raport „Dojrzali konsumenci w Polsce” ARC Rynek i Opinia obala wiele stereotypów nt. konsumentów po 60. roku życia. Wyniki badania pokazują, że osoby z tej grupy wiekowej korzystają z nowych technologii, z bankowości internetowej i mobilnej, a także dokonują zakupów przez internet. Co piąta osoba w wieku emerytalnym jest czynna zawodowo.

– Udział osób starszych w populacji mieszkańców Polski systematycznie rośnie. Zgodnie z prognozami GUS w 2030 roku w Polsce będzie mieszkało niemal 11 milionów osób starszych, czyli o 11% więcej niż w 2021 roku. Jednocześnie z roku na rok obserwujemy, jak zmieniają się dojrzali konsumenci, jak zmienia się ich styl życia, jak rośnie zainteresowanie nowościami czy korzystanie z nowych technologii – komentuje Agata Tkaczyk, Dyrektor Badań Jakościowych w ARC Rynek i Opinia.

Babcia i dziadek chętnie kupują przez internet obuwie i odzież. Korzystają z Facebooka, YouTube'a, a nawet Netfliksa
mat. prasowe ARC Rynek i Opinia

Globalne zjawiska demograficzne, takie jak niski przyrost naturalny połączony z wydłużeniem czasu życia sprawiają, że gwałtownie podnosi się średnia wieku mieszkańców w szczególności w Europie, ale także w Polsce. Grupa seniorów staje się coraz bardziej liczna, a tym samym zyskuje na znaczeniu zarówno społecznym, jak i ekonomicznym. W niniejszym badaniu uwzględniono osoby powyżej 60. roku życia. Najstarszy respondent był w wieku 95 lat. Zastosowana metodologia umożliwiła dotarcie również do osób wykluczonych cyfrowo.

Seniorzy: bankowość internetowa na co dzień, kredyty i pożyczki – niechętnie

20% mężczyzn i 17% kobiet w wieku emerytalnym jest czynnych zawodowo. 64% pracujących przyznaje, że chce pracować, bez względu na wysokość ich emerytury. Dojrzali konsumenci cenią sobie niezależność finansową, dlatego niechętnie podchodzą do idei kredytów czy pożyczek.

Jednocześnie duża grupa dojrzałych konsumentów oszczędza. Seniorzy korzystają zarówno z bankowości internetowej (46%), jak i mobilnej (28%).

Babcia i dziadek robią zakupy oraz korzystają z usług tak samo, jak ich dzieci i wnuki

Wbrew stereotypom dojrzali konsumenci nie obawiają się zakupów przez internet – 43% z nich dokonuje zakupów w ten sposób. Najczęściej seniorzy kupują odzież, obuwie oraz sprzęt elektroniczny. Ponadto, podczas zakupów zwracają uwagę na promocje, chętnie korzystają z programów lojalnościowych.

71% dojrzałych konsumentów korzysta z internetu. Najpopularniejsze media społecznościowe wśród seniorów to:

  • Facebook (35%),
  • YouTube (24%),

a komunikatory

  • WhatsApp (33%),
  • Messenger (32%).

Najpopularniejszymi mediami wśród dojrzałych konsumentów są telewizja i radio, jednak co piąty senior przyznaje, że korzysta również z platform streamingowych, a najczęściej wybieraną jest Netflix.

– Obecni 50-latkowie, czyli za 10 lat 60-latkowie, to osoby, które bardzo dobrze radzą sobie z technologiami, dbają o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne i można przypuszczać, że po 60. roku życia będą chciały kontynuować swoje różne aktywności. Można się też spodziewać, że wielu z nich będzie miało na to fundusze – uważa Agata Tkaczyk.

Babcia i dziadek 2023: najbardziej martwią się o zdrowie, najwyżej cenią rodzinę

Seniorzy korzystają głównie z publicznej opieki zdrowotnej, jednak posiłkują się też prywatnymi wizytami u lekarza – w jakimś stopniu 60% respondentów korzysta z prywatnej opieki zdrowotnej, przy czym 19% regularnie lub dość często. Wydatki na zdrowie, zwłaszcza na leki, stanowią ważną pozycję w wydatkach dojrzałych konsumentów.

Niezależnie od posiadanego kapitału społecznego najważniejszymi wartościami w życiu badanych jest rodzina i zdrowie. Choć pokolenie seniorów powszechnie kojarzone jest z wysoką religijnością, Bóg jako najwyższa wartość wymieniany jest na czwartym miejscu.

Największe wartości dla seniorów:

  • rodzina/ dzieci/wnuki (40%),
  • zdrowie (25%),
  • udane małżeństwo (11%),
  • Bóg (6%).

.

Największymi obawami dojrzałych konsumentów są: choroba (58%), konflikt zbrojny (46%) i utrata samodzielności (42%).

– To wszystko sprawia, że będą oni atrakcyjną grupą dla wielu branż, chociaż być może będą potrzebowali ofert szytych na miarę ich potrzeb, we wszystkich obszarach życia – od zdrowia przez zakupy po podróże czy finanse. Nasze badanie już teraz obala wiele stereotypów, które narosły wokół seniorów, dlatego warto je odrzucić i na bieżąco sprawdzać, na ile te stereotypy pokrywają się z rzeczywistością – podsumowuje ekspertka z ARC Rynek i Opinia.

Wysokość płacy minimalnej ma wpływ m.in. na stawki mandatów np. za brak ważnego OC czy opłatę za parkowanie.

Wyższe mandaty, limity potrąceń z pensji, opłaty za parkowan...

Raport Dojrzali konsumenci w Polsce daje kompleksową wiedzę na temat dojrzałych konsumentów. W badaniu do raportu zastosowano kilka metodologii: desk research, badanie eksploracyjne jakościowe IDI, reprezentatywne badanie ilościowe CATI (uwzględniające osoby niekorzystające z Internetu), badanie pogłębiające jakościowe IDI. Respondentami były osoby z grupy wiekowej powyżej 60 lat, grupa była reprezentatywna ze względu na płeć, wiek, wielkość miejsca zamieszkania. Badanie zostało zrealizowane w listopadzie i grudniu 2022 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najem krótkoterminowy - czy zmienią się zasady?

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu