Prezes Polskiej Grupy Energetycznej (PGE), Dariusz Marzec, podkreślił, że podpisana umowa dzierżawy terminalu przez Baltica 2 i spółkę Istrana zapewnia niezbędną przestrzeń portową do realizacji projektu morskiej farmy wiatrowej Baltica 2. Dzięki temu zapewnione jest miejsce do załadunku elementów morskich turbin wiatrowych na statki oraz kompleksowej obsługi statków instalacyjnych. Marzec dodał:
– Gdański terminal zaprojektowany został zgodnie z najnowszymi branżowymi standardami i z uwzględnieniem trendów rozwoju technologicznego w sektorze morskiej energetyki wiatrowej. Dzięki temu powstanie jeden z najważniejszych oraz najnowocześniejszych tego typu obiektów na Bałtyku. Port w Gdańsku to także wielka szansa dla rozwoju krajowego łańcucha dostaw dla morskiej energetyki wiatrowej w basenie Morza Bałtyckiego.
Lokalizacja i przygotowania
W komunikacie podkreślono, że Gdańsk posiada doskonałe warunki nawigacyjne oraz korzystną lokalizację względem obszaru, na którym powstanie pierwsza wspólna morska farma wiatrowa należąca do PGE i Orsted. Proces przygotowań do budowy terminalu jest zaawansowany – projekt otrzymał pozwolenie na budowę od Wojewody Pomorskiego. Nowa infrastruktura w porcie w Gdańsku otwiera możliwości dla polskich przedsiębiorstw do zaangażowania się w jej budowę i eksploatację.
Agata Staniewska-Bolesta, dyrektorka zarządzająca Orsted Offshore Polska, stwierdziła:
– Przy realizacji wspólnej inwestycji PGE i Orsted kierujemy się harmonogramem, którego integralną częścią są podpisane kontrakty z dostawcami komponentów oraz z wykonawcami usług instalacyjnych na morzu. Gwarancja wykonania usługi w porcie na czas jest krytycznym elementem powodzenia całego projektu, dlatego cieszymy się, że prace przygotowawcze do budowy terminalu nabrały tempa.
Szczegóły dzierżawy
Dzierżawa terminalu obejmie okres od czwartego kwartału 2026 roku, kiedy planowane jest zakończenie prac budowlanych, wstępnie do końca 2028 roku. Terminal T5 zajmuje powierzchnię 21,3 ha, z której prawie połowa to obszary o podwyższonej nośności, niezbędne do realizacji projektów offshore. Koncepcja i kształt terminalu pozwolą na jednoczesne wykorzystanie całkowitej długości nabrzeży obejmujących dwa stanowiska załadunkowe dla statków instalacyjnych typu jack-up, nabrzeże rozładunkowe oraz rampę do rozładunku statków transportowych typu ro-ro.
Stronami umowy są spółka Elektrownia Wiatrowa Baltica 2, należąca do PGE i Orsted, oraz Istrana, spółka celowa należąca w 85% do rządowego Polskiego Funduszu Rozwoju oraz w 15% do Baltic Hub. Istrana wygrała przetarg na dzierżawę gruntów pokrytych wodami zlokalizowanych w granicach administracyjnych Portu Gdańsk, na których w najbliższych latach powstanie terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych.
Przyszłość projektu Baltica
Baltica 2 jest jednym z dwóch etapów morskiej farmy wiatrowej Baltica, obok Baltica 3. PGE i Orsted planują zakończenie budowy etapu Baltica 2 o mocy około 1,5 GW do końca 2027 roku, natomiast etapu Baltica 3 o mocy około 1 GW do 2030 roku. Inwestycja ta ma zapewnić zieloną energię dla prawie 4 milionów gospodarstw domowych w Polsce.
Biuro prasowe PGE podkreśla, że PGE i Orsted mają już zakontraktowane wszystkie niezbędne komponenty dla projektu Baltica 2 oraz podpisane wszystkie umowy dotyczące ich instalacji. Partnerzy wybrali również generalnego wykonawcę lądowej infrastruktury przyłączeniowej i posiadają już wszystkie niezbędne pozwolenia budowlane.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
Źródło:
Wiemy ile osób zginęło w powodzi
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?