Portal Spożywczy pisze, że na rynku handlu detalicznego w Polsce najważniejsze pozostaną sieci średnich formatów. Pozostałe, jak sklepy convenience czy hipermarkety, będą uzupełnieniem oferty rynkowej. W segmencie średnim zarówno supermarkety, jak i dyskonty będą ewoluować - uważa cytowany przez ten portal Krzysztof Badowski, partner zarządzający w Roland Berger Strategy Consultants.
Trzy modele rynków detalicznych
Przypomniał on, że w Europie są trzy modele rynków detalicznych: rynki zdominowane przez hipermarkety, którego przykładem jest Francja, a także rynki zdominowane przez formaty średnie, w tym przez supermarkety (np. Holandia) i przez dyskonty (np. Niemcy).
Mówi dalej dla portalu: - W większości krajów europejskich dominuje format średni albo w modelu dyskontowym, albo w modelu supermarketowym. Polska pozostanie rynkiem formatów średnich, mniejsze formaty convenience mogą być również ciekawym uzupełnieniem, a hipermarkety mogą co najwyżej rosnąć razem z rynkiem, oczywiście jeśli wymyślą dla siebie nowy sposób funkcjonowania na tym rynku - mówi Krzysztof Badowski.
Jego zdaniem, trudno przewidzieć, który z formatów: dyskontowy, czy supermarketowy, zdominuje rynek. Jak tłumaczy na www.portalspozywcyz.pl, oba formaty bardzo się zmieniają - na przykład dyskonty zwiększają powierzchnię, asortyment, udział produktów brandowych i świeżych, a jakościowo nie odstają od oferty innego formatu.
Będzie jasne czy to supermarket, czy dyskont
- Z kolei supermarkety odpowiadają na to powiększaniem oferty marek własnych i produktów świeżych. Oba formaty będą optymalizowały swój asortyment i będą zbliżały się do siebie. Moim zdaniem, za kilka lat nie będziemy już mieli do czynienia z jasnym rozgraniczeniem między dyskontem a supermarketem. Różnice pozostaną, ale będziemy mieli bardziej ujednoliconą formułę średnich formatów - mówi cytowanemu przez nas portalowi partner Roland Berger.
Czyli Biedronka za dwa, trzy lata może wyglądać zupełnie inaczej i być zupełnie innym sklepem. Na przykład jak hiszpańska Marcadona, która jest formatem, który można byłoby określić mianem supermarketu dyskontowego - czytamy na portaluspozywczym.
Źródło: portalspozywczy.pl