BLIK staje się coraz popularniejszy. Wzrost o 7 p. proc. względem ubiegłego roku
46 proc. badanych płaci za zakupione przez Internet przedmioty i usługi BLIKiem - to o 7 p. proc. więcej niż rok temu. Począwszy od 2019 r. systematycznie rośnie odsetek osób, które korzystają z tej opcji. Mniejszym zainteresowaniem cieszą się szybkie płatności elektroniczne, tzw. pay by linki. Coraz mniej osób decyduje się również na samodzielne dokonywanie płatności na konto sklepu. Na popularności tracą też karta płatnicza i płatność za pobraniem.
- Tegoroczny raport pokazał, że poza BLIKiem inne metody płatności zanotowały spore spadki. Badanie Blue Media pozwala spojrzeć na ten proces z kilkuletniej perspektywy, dzięki czemu widać, że w przypadku części metod płatności proces spadku popularności spowolniła pandemia przyciągając na zakupy w sieci nowych konsumentów - zauważa Krystian Wesołowski, Head of Sales w Blue Media.
Jak dodaje, wielu użytkowników skorzystało w pierwszej kolejności z dostępnych im metod płatności. Następnie decydowali się na te optymalne.
BLIK i płatności odroczone częściej wybierane przez Polaków. Korzystanie z BLIK-a jest możliwe nie tylko w mieście, ale i na wsi
BLIK jest metodą płatności bardziej popularną wśród mężczyzn - korzysta z niego niemal połowa spośród badanych, a także w młodszej grupie wiekowej (67 proc.). Za to tak samo popularny jest na wsi, jak i w dużych miastach.
W tegorocznym raporcie warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną opcję płatności za zakupy: płatności odroczone. Udział tej metody jest większy o 3 p. proc. w porównaniu z zeszłym rokiem (wzrost z 5 proc. do 8 proc.) - choć ten kawałek tortu wciąż pozostaje niewielki - z roku na rok zyskuje zwolenników. Najczęściej opcję tę wybierają kobiety oraz osoby ze średniej grupy wiekowej.
Polacy jako swoją ulubioną, preferowaną formę płatności za zakupy internetowe najchętniej wybierają BLIK-a. Wzrost jego popularności w ostatnim roku jest imponujący: z 27 proc. w 2021 r. do 35 proc. w 2022 r. (w tym pytaniu respondenci mogli wybrać tylko jedną odpowiedź). Jednocześnie spada sympatia respondentów do szybkich płatności elektronicznych, kart płatniczych oraz samodzielnie wykonywanych przelewów.
Płatność BLIK jest najbardziej preferowaną formą płacenia za zakupy internetowe wśród osób z najmłodszej grupy wiekowej. Za swoją ulubioną metodę BLIKa wskazuje już połowa badanych z tej grupy.
- Wygoda i szybkość BLIK-a są zdecydowanym atutem wpływającym na stale rosnącą popularność oferowanej przez nas metody płatności. Mając na względzie zaprezentowane statystyki, każdy sklep – niezależnie od tego, czy działa w formule online czy offline – powinien zadbać o jak najlepsze doświadczenia klientów - mówi Magdalena Kubisa, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Polskim Standardzie Płatności, operatora BLIK-a.
Dodaje również, że powinno to dotyczyć nie tylko prezentacji oferty, zapewnienia konkurencyjnych cen, ale również wyboru preferowanej formy płatności
– Nie mamy wątpliwości, że w najbliższych kwartałach popularność i zaufanie do BLIK-a będą sukcesywnie rosły. Oferujemy naszym użytkownikom rozwiązanie kompletne, które umożliwia im nie tylko realizację płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych, ale także wpłacanie lub wypłacanie gotówki, jak i realizację błyskawicznych przelewów na telefon - tłumaczy Kubisa.
Dodaj także, że w planach jest wprowadzanie kolejnych nowości, które mają zmienić rynek płatności w Polsce i odpowiedzą na zmieniające się, nowe potrzeby klientów.
Wybór metody płatności – co preferują Polacy?
Z raportu Blue Media wynika, że dostępność wielu form płatności jest ważna dla co czwartego badanego (24 proc.), a z kolei co drugiemu kupującemu zdarzyło się zrezygnować z zakupu w sklepie internetowym, ponieważ nie znalazł dogodnej dla siebie opcji.
Według respondentów, o wyborze preferowanej formy płatności decyduje przede wszystkim wygoda (67 proc.), szybkość płatności (61 proc.) oraz łatwość (57 proc.). Warto zauważyć, że te trzy elementy mają największe znaczenie od trzech lat. Nieco mniej ważne dla Polaków są bezpieczeństwo transakcji (45 proc.) - co może wynikać z ogólnego, dużego poziomu zaufania konsumentów do płatności elektronicznych i powoduje, że aspekt ten nie jest aż tak istotny - oraz jej dostępność (33 proc.).
Badanie „Finanse Polaków w czasach postpandemicznych” przeprowadzono w czerwcu 2022 r. na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej 1059 osób.
Źródło: Blue Media
Strefa Biznesu: W Polsce drastycznie wzrosną podatki? Winna demografia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?