W porównaniu z poprzednią edycją badania widać wyraźny spadek pozytywnych ocen obecnej sytuacji panującej w branży. O 17 p.p. do 30 proc. spadł odsetek producentów oceniających bardzo dobrze lub raczej dobrze obecną sytuację. 1/3 przedstawicieli producentów ocenia sytuację branży neutralnie, taka sama liczba uważa, że jest ona raczej zła.
Zdecydowany spadek pozytywnych ocen obecnej sytuacji w branży motoryzacyjnej jest zauważalny również w przypadku przedstawicieli dystrybutorów – 31 proc. z nich raczej dobrze ocenia sytuację, co oznacza spadek aż o 35 p.p. w stosunku do poprzedniej edycji badania, przy czym o 3 p.p. do zera spadł odsetek oceniających sytuację jako bardzo dobrą. O 30 p.p. łącznie do 40 proc. zwiększył się odsetek złych i bardzo złych ocen.
Jak wynika z badania, przedstawiciele firm motoryzacyjnych mają również gorsze oceny niż poprzednio, dotyczące perspektyw sytuacji w branży w ciągu następnych 12 miesięcy. - "Zaledwie 24 proc. producentów i 23 proc. dystrybutorów deklaruje, że ich zdaniem sytuacja ulegnie poprawie" – wskazano.
Zamów szybko i tanio niezbędne części do samochodu!
Jednocześnie 44 proc. producentów uważa, że w ciągu 12 miesięcy sytuacja nie powinna się zmienić, podczas gdy takiego samego zdania jest 37 proc. przedstawicieli dystrybutorów. Pogorszenie sytuacji branży w nadchodzących miesiącach prognozuje 32 proc. przedstawicieli producentów motoryzacyjnych oraz 40 proc. dystrybutorów. Przy okazji dodano, że w obydwu grupach pojawiły się przewidywania zdecydowanego pogorszenia, które w poprzednim badaniu nie występowały.
- "Trzy największe problemy w ocenie zdecydowanej większości przedsiębiorców to niestabilna sytuacja społeczno-polityczna w kraju, wprowadzane nowe regulacje prawne i rosnące koszty pracy" - wskazuje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, cytowany w komunikacie.
Problemy z dostępnością półprzewodników
Globalny kryzys związany z dostępnością półprzewodników negatywnie odbija się na sytuacji większości firm motoryzacyjnych w Polsce. Jak wynika z badania, 84 proc. przedstawicieli branży przyznało, że brak półprzewodników wpłynął na spadek wolumenu sprzedaży ich firm. 45 proc. przyznało, że w wyniku kryzysu wywołanego brakiem półprzewodników, wzrosły koszty ich działalności.
Firmy motoryzacyjne prognozują, że długotrwałymi skutkami kryzysu z dostępnością półprzewodników, będzie przede wszystkim dywersyfikacja kierunków dostaw. Wskazuje na nią 67% respondentów.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Strefa Biznesu - Kara dla Raiffeisen International