- W dyskontach ceny zniczy spadły o 12,5 proc., a w hipermarketach aż o 56,9 proc.
- Największe wzrosty cen zniczy odnotowano w sieciach cash&carry, gdzie ceny wzrosły o 41,2 proc.
- Wyższe koszty operacyjne, związane z magazynowaniem i logistyką dużych ilości towarów, mogą wpływać na podwyżki cen zniczy w sieciach cash&carry
Podczas gdy wzrost cen ogólnie w sklepach we wrześniu wyniósł niecałe 5 proc., ceny zniczy wzrosły aż o 9,2 proc. Jak wskazuje raport przygotowany przez UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupę BLIX, to znacząca podwyżka, która pokazuje większą podatność tego segmentu na zmiany cen. Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland zauważa, że sezonowy charakter popytu na znicze, zwłaszcza w okolicach Wszystkich Świętych, jest jednym z kluczowych czynników wpływających na wzrost cen.
Dodatkowe czynniki, takie jak rosnące koszty produkcji i transportu oraz wzrost cen surowców, jak parafina czy szkło, przyczyniają się do tego zjawiska. Inflacja w poprzednich miesiącach mogła również wpłynąć na decyzje producentów i sprzedawców o podniesieniu cen, aby zrekompensować wcześniejsze straty.
Sieci cash&carry liderem podwyżek
Największe wzrosty cen zniczy odnotowano w sieciach cash&carry (to duże sklepy hurtowe), gdzie ceny wzrosły o 41,2 proc.. Podobnie sytuacja wygląda w supermarketach, gdzie podwyżki wyniosły 27,2 proc. Sklepy typu convenience (np. na stacjach paliw i należące do sieci franczyzowych) zajmują trzecie miejsce z podwyżkami na poziomie 2,2 proc.
Dr Krzysztof Łuczak z Grupy BLIX tłumaczy, że wyższe koszty operacyjne, związane z magazynowaniem i logistyką dużych ilości towarów, mogą wpływać na ceny w sieciach cash&carry. Wzrost cen energii i paliw również odgrywa tu rolę, zwłaszcza że mniejsza konkurencja daje tym sieciom większą swobodę w kształtowaniu cen.
Raport wskazuje, że liczba promocji w supermarketach, sieciach convenience oraz cash&carry spadła odpowiednio o 23,3 proc., 23 proc. i 11,7 proc. Wzrost siły nabywczej konsumentów i ich większe wymagania jakościowe wpłynęły na zmiany strategii retailerów, którzy postawili na mniejszą różnorodność produktów i ograniczyli segment ekonomiczny. Piotr Biela z Grupy BLIX twierdzi z kolei, że detaliści skupili się na najlepszych modelach produktów, co nie oznacza spadku zainteresowania zniczami, ale przeniesienie ciężaru sprzedaży na produkty reprezentujące średni poziom cenowy.
Dyskonty i hipermarkety obniżają ceny
Dobre wieści płyną dla klientów dyskontów i hipermarketów, gdzie ceny zniczy są niższe niż rok temu. W dyskontach ceny spadły o 12,5 proc., a w hipermarketach aż o 56,9 proc. Julita Pryzmont tłumaczy, że dyskonty często stosują agresywne ceny i szerokie akcje promocyjne, co przełożyło się na obniżkę cen zniczy.
Z kolei hipermarkety, które odnotowały większy spadek kosztów zakupów, mogły zareagować na zmniejszoną konkurencję i chęć utrzymania większej liczby klientów w okresie Wszystkich Świętych. Ich elastyczność w polityce cenowej pozwala na bardziej agresywne obniżki cen produktów sezonowych.
Walka o klienta w dyskontach i hipermarketach
Analiza wskazuje, że w hipermarketach liczba promocji wzrosła o 12 proc. rok do roku, a w dyskontach o 1,2 proc. Zdaniem autorów raportu, jest to efekt intensywnej walki o klientów. W dyskontach głównym motorem tej walki jest rywalizacja między Lidlem a Biedronką, gdzie celem jest przyciągnięcie klientów atrakcyjniejszą ofertą.
W hipermarketach walka o klienta wiąże się z ogólnym pogorszeniem koniunktury w tym segmencie, co wpływa na spadek ich udziałów w rynku detalicznym. W obliczu tych wyzwań, hipermarkety starają się przyciągnąć klientów poprzez atrakcyjne oferty promocyjne.
Jak opracowano dane o cenach zniczy? Informacje pochodzą z raportu platformy UCE Research, agencji Hiper-Com Poland oraz z zasobów Grupy BLIX. Analiza pokazuje średnią wartość cenową zniczy, notowaną rok do roku. Porównano te same okresy z 2024 i 2023 roku, tj. wszystkie dostępne na rynku oferty (w promocji i cenach regularnych) ważne od 2023.01.03 do 2024.11.02. Zestawiono ze sobą ceny pochodzące z ponad 10,2 tys. sklepów należących do 54 sieci handlowych. Badaniem objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience oraz cash&carry.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
