W przypadku bieżącej obsługi zobowiązań nadal dominują respondenci, którzy obsługują swoje zobowiązania bezproblemowo – takich gospodarstw domowych jest obecnie ok. 68,3%. Przed kwartałem było to ok. 63,8%, a przed rokiem ok. 71,3%. Na początku 2019 r. bezproblemową obsługę zobowiązań deklarowało blisko 80% respondentów, a w czasie kryzysu pandemicznego tylko 66%.
Barometr obsługi zobowiązań w dół i w górę
Barometr Obsługi Zobowiązań (BOZ) ZPF i SGH po trzech kwartałach spadku zanotował poprawę w II kwartale 2022 r. do poziomu 94,6 pkt. Wartość BOZ pozostaje jednak w obszarach pesymistycznych ocen, poniżej 100 punktów.

Barometr Obsługi Zobowiązań (BOZ) zwiększył się o ponad 10 pkt. w porównaniu do 84,4 pkt. w poprzednim kwartale. Jednak jego wartość jest mniejsza niż przed rokiem i przed pandemią, pozostaje w trendzie spadkowym i jest zbliżona do pandemicznego minimum. Barometr dotyczy wszelkich zobowiązań, czyli również np. cyklicznych płatności związanych z usługami. Rosnące ceny gazu, energii, czynszów powodują najprawdopodobniej stopniowe powstawanie problemów z wywiązywaniem się z drobnych regularnych płatności.
Wiosną 2022 mniej osób z problemami obsługi niewielkich zadłużeń
Grupa respondentów deklarujących obecnie małe problemy wynosi ok. 25% (wobec ok. 28% poprzednio), z kolei respondenci, którzy przy bieżącej obsłudze zobowiązań deklarują duże problemy, stanowią obecnie 6,5% (8,5% poprzednio i 6,3% przed rokiem). W tym ok. 2% respondentów deklaruje opóźnienia w obsłudze zobowiązań ponad 6 miesięcy. Jakość obsługi bieżących zobowiązań w bieżącym badaniu poprawiła się, choć jest historycznie na relatywnie niskim poziomie.
Optymistyczne prognozy co do możliwości spłaty długów w najbliższym czasie
W prognozach dominuje również grupa gospodarstw domowych spodziewających się bezproblemowej obsługi swoich zobowiązań w ciągu najbliższych 12 miesięcy, jednak jest ich zawsze mniej niż w ocenach obecnego stanu. Obecnie to ok. 51,9%, przed kwartałem było to ok. 45,6%, a przed rokiem też 52,4%. Przewidywania co do przyszłej obsługi poprawiły się w bieżącym badaniu, choć są niższe od historycznej średniej.
Na przełomie 2018/19 problemowa obsługa sięgała nawet ok. 69%. Ubyło respondentów deklarujących małe problemy, jest ich obecnie ok. 21%, wobec ponad 26% w poprzednim badaniu i ponad 18% przed rokiem. Grupa gospodarstw domowych spodziewających się dużych problemów z obsługą zobowiązań, liczy obecnie 8,8% ogółu (wobec 10,7% poprzednio i 7,7% przed rokiem). Nieco zwiększył się odsetek osób udzielających odpowiedzi „nie wiem”, tj. obecnie wyniósł 18% wobec 17,3% poprzednio.
– Mimo pesymistycznych prognoz dla gospodarki gospodarstwa domowe lepiej oceniają zbilansowanie swojego własnego budżetu w bieżącym kwartale. Większy odsetek respondentów oczekuje bezproblemowej obsługi zobowiązań. W świetle wzrostu inflacji i stóp procentowych może to świadczyć o tym, że gospodarstwa domowe bardzo świadomie podchodzą do obowiązku regulowania swoich zobowiązań – ocenia Marcin Czugan, Prezes Zarządu ZPF.
