Co będzie motywowało nas do zmiany pracodawcy w 2018 roku

Piotr Dziedzic , wideo: Maciej Badowski AIP
Wideo
od 7 lat
Chęć rozwijania nowych umiejętności (51,9 proc.), wzrost wynagrodzenia (39 proc.) oraz potrzeba wyższych standardów etycznych (29 proc.) to główne czynniki, które skłaniały Polaków do zmiany pracy w 2017 roku – wynika z rocznego podsumowania badania Confidence Index, przeprowadzonego przez firmę rekrutacyjną Michael Page. Wszystko wskazuje na to, że podobne czynniki będą motywować pracowników do podjęcia nowych wyzwań zawodowych także na początku 2018 roku.

Podczas gdy na przestrzeni całego 2017 roku spadał odsetek osób, które deklarowały, że planują zmienić pracę ze względu na chęć rozwijania nowych umiejętności (z 54 proc. w pierwszym kwartale do 46 proc. w czwartym), w tym samym czasie coraz więcej respondentów wskazywało, że chce więcej zarabiać. W pierwszym kwartale 2017 roku takie deklaracje składało 36 proc. biorących udział w badaniu, a w czwartym już niemal 40 proc. W 2017 roku sukcesywnie rósł także odsetek kandydatów uważających, że znajdą nowe miejsce pracy w czasie krótszym niż trzy miesiące – od 57,5 proc. w pierwszym kwartale do 59 proc. na koniec roku. Pod tym względem w czwartym kwartale Polska zajęła 4. pozycję w Europie po Francji (66 proc. Szwecji i Belgii (63 proc.) i Turcji (61 proc.).

Miniony rok był dla pracowników czasem wysokiego poziomu optymizmu, który w badaniu Confidence Index w 2017 roku wzrósł z 58 proc. w pierwszym kwartale do 63 proc. w czwartym. Dotyczył on zarówno ich pozycji zawodowej, jak i ogólnej sytuacji na rynku pracy. Wpływ na to miała rosnąca liczba nowotworzonych stanowisk, a co za tym idzie ofert pracy oraz malejąca stopa bezrobocia. A skoro pracownicy widzą i słyszą, że jest popyt na ich pracę to chcą za nią otrzymywać wyższe wynagrodzenie. Liczą też, że bardzo szybko znajdą zatrudnienie, jeżeli tylko zaczną go szukać. Posiłkując się prognozami Banku Światowego, zgodnie z którymi PKB Polski wzrośnie w 2018 roku o 4 proc., możemy zakładać, że w najbliższym czasie oczekiwania pracowników i czynniki motywujące ich do zmiany pracy nie zmienią się.

Pozytywne nastroje na rynku pracy oznaczają również rosnącą presję na pracodawców. W czwartym kwartale 2017 roku aż 56 proc. badanych liczyło na otrzymanie podwyżki – jest to o ponad 2 p.p. więcej niż na początku roku.

W 2018 roku pracodawcy będą zmuszeni odpowiedzieć na coraz wyższe oczekiwania finansowe pracowników i kandydatów. Będą też wkładały więcej wysiłku w poszukiwanie nowych osób, a programy employer brandingowe będą zorientowane równolegle na intensywny dialog z kandydatami oraz na identyfikowanie i dbanie o najlepszych pracowników.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu