Podczas gdy na przestrzeni całego 2017 roku spadał odsetek osób, które deklarowały, że planują zmienić pracę ze względu na chęć rozwijania nowych umiejętności (z 54 proc. w pierwszym kwartale do 46 proc. w czwartym), w tym samym czasie coraz więcej respondentów wskazywało, że chce więcej zarabiać. W pierwszym kwartale 2017 roku takie deklaracje składało 36 proc. biorących udział w badaniu, a w czwartym już niemal 40 proc. W 2017 roku sukcesywnie rósł także odsetek kandydatów uważających, że znajdą nowe miejsce pracy w czasie krótszym niż trzy miesiące – od 57,5 proc. w pierwszym kwartale do 59 proc. na koniec roku. Pod tym względem w czwartym kwartale Polska zajęła 4. pozycję w Europie po Francji (66 proc. Szwecji i Belgii (63 proc.) i Turcji (61 proc.).
Miniony rok był dla pracowników czasem wysokiego poziomu optymizmu, który w badaniu Confidence Index w 2017 roku wzrósł z 58 proc. w pierwszym kwartale do 63 proc. w czwartym. Dotyczył on zarówno ich pozycji zawodowej, jak i ogólnej sytuacji na rynku pracy. Wpływ na to miała rosnąca liczba nowotworzonych stanowisk, a co za tym idzie ofert pracy oraz malejąca stopa bezrobocia. A skoro pracownicy widzą i słyszą, że jest popyt na ich pracę to chcą za nią otrzymywać wyższe wynagrodzenie. Liczą też, że bardzo szybko znajdą zatrudnienie, jeżeli tylko zaczną go szukać. Posiłkując się prognozami Banku Światowego, zgodnie z którymi PKB Polski wzrośnie w 2018 roku o 4 proc., możemy zakładać, że w najbliższym czasie oczekiwania pracowników i czynniki motywujące ich do zmiany pracy nie zmienią się.
Pozytywne nastroje na rynku pracy oznaczają również rosnącą presję na pracodawców. W czwartym kwartale 2017 roku aż 56 proc. badanych liczyło na otrzymanie podwyżki – jest to o ponad 2 p.p. więcej niż na początku roku.
W 2018 roku pracodawcy będą zmuszeni odpowiedzieć na coraz wyższe oczekiwania finansowe pracowników i kandydatów. Będą też wkładały więcej wysiłku w poszukiwanie nowych osób, a programy employer brandingowe będą zorientowane równolegle na intensywny dialog z kandydatami oraz na identyfikowanie i dbanie o najlepszych pracowników.