Jak podaje Izba Gospodarki Elektronicznej, w sieci zakupy regularnie robi 60 procent internautów. Polski rynek e-commerce należy do najszybciej rozwijających się w Europie, a jego wartość w 2021 roku przekroczyła już 100 miliardów złotych.
Według danych Krajowego Rejestru Sądowego w Polsce od trzech lat średnio przybywa 25 procent sklepów internetowych. Dziś ich liczba wynosi 51 tysięcy, to jednak z uwagi na sytuację epidemiologiczną w Polsce aż 75 procent właścicieli skarży się na złą lub bardzo złą sytuację finansową. Ma to związek zarówno z pandemią, jak i skutkami, które za sobą niesie, jak np. problemy z dostawą.
- Powszechną bolączką polskiego handlu elektronicznego jest założenie, że do sukcesu i efektywnej sprzedaży wystarczy otworzenie sklepu internetowego oraz jego uruchomienie i wystawienie towarów - mówi Rafał Gadomski, prezes Advox Studio, prezes polskiego software house’u, który zrealizował ponad 120 projektów sklepów internetowych. - Tymczasem właściwe określenie grup docelowych i dostosowanie do nich działań marketingowych, poznanie potrzeb, zainteresowań i przyzwyczajeń konsumentów oraz zrozumienie, co zachęca i zniechęca ich do zakupów w danym sklepie, jest absolutnie kluczową kwestią w prowadzeniu tego typu biznesu.
Jak przyznaje Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej, podczas pandemii polscy konsumenci nie tylko przenieśli swoje wydatki z offline do online w ramach tych samych zaufanych marek, ale też skierowali się do wcześniej nieznanych, specjalistycznych i branżowych e-sklepów. To z kolei daje ogromne szanse na rozwój małych firm w sektorze digitalowym.
Blisko 30 procent internetowych konsumentów kupuje online raz w tygodniu lub częściej
Aż 28 procent kupuje przez internet raz w tygodniu lub częściej, a 3 procent nawet codziennie - wynika z raportu Advox. Większość, bo blisko 60 procent, robi to raz lub kilka razy w miesiącu. Aż 44 procent przyznaje, że na zwiększenie częstotliwości robienia przez nich zakupów w internecie znaczny wpływ miała pandemia.
Spośród osób, które zauważyły tę zależność, 61 procent na skali od 0 do 10, gdzie 0 oznaczało, że ta częstotliwość nie zwiększyła się prawie wcale a 10, że robią zakupy już tylko przez internet, wskazało wartości 6 lub wyższe.
Blisko połowa kupujących online przeciętnie wydaje tą drogą między 101 a 300 złotych miesięcznie. Ponad 20 procent wydaje pomiędzy 301 a 500 złotych miesięcznie, a niecałe 20 procent pomiędzy 51 a 100 złotych. Niecałe 10 procent wydaje powyżej 500 zł miesięcznie.
Polacy nadal nie przekonali się do aplikacji zakupowych
Najpopularniejszymi urządzeniami, za których pośrednictwem Polacy robią zakupy w internecie, pozostają komputer stacjonarny lub laptop, wskazane przez ponad połowę badanych.
Blisko 25 procent używa do tego przeglądarki na smartfonie lub tablecie, a niemal 20 procent korzysta z aplikacji mobilnych i platform zakupowych. Coraz więcej osób, szczególnie młodych, ceni sobie wygodę robienia zakupów w dowolnym miejscu i czasie, dlatego mobile commerce, zwany też mCommercem, jest dziś niezwykle ważnym aspektem działań proklienckich.
- Z mobilnych aplikacji zakupowych, które w Polsce dopiero rosną w siłę, korzysta już 70 procent użytkowników smartfonów na świecie - komentuje Rafał Gadomski.
Co najczęściej kupują Polacy?
Polacy przez internet kupują już w zasadzie wszystko, nawet ubezpieczenia, które wskazało 20 procent badanych, oraz samochody i części samochodowe, wskazane przez 24 procent respondentów.
Najczęściej kupowanymi online kategoriami produktów od lat pozostają odzież i dodatki, które w raporcie Advox wskazało 62 procent badanych. Na drugim miejscu znalazło się obuwie, które uzyskało 56 procent wszystkich odpowiedzi, a na trzecim kosmetyki i perfumy - 49 procent.
Najrzadziej kupowane online produkty to oprogramowanie komputerowe - tylko 13 procent odpowiedzi oraz materiały budowlane i wykończeniowe, które kupuje 14 procent badanych.
Już co piąty internetowy konsument robi tą drogą zakupy spożywcze. W sumie aż 80 procent internetowych konsumentów po zakupach dodaje swoje recenzje produktów na stronach sklepów internetowych.
- Wiele sklepów nie chce dawać klientom możliwości recenzowania swoich produktów, obawiając się negatywnych wypowiedzi, ale to błąd - dodaje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio. - Możliwość zapoznania się z opiniami zwykłych użytkowników zwiększa zaufanie klientów do sprzedających.
Jak przyznaje Patrycja Sass-Staniszewska z Izby Gospodarki Elektronicznej można wyrażać zadowolenie, że rynek rozwija się tak dynamicznie, jednakże w kontekście problemów wskazanych przez konsumentów z dokonywaniem zakupów w sieci uważa się, że to dobry moment, aby zacząć mówić o konieczności poprawy doświadczenia zakupowego.
- W końcu wszystkim nam zależy, aby ten okres prosperity e-commerce trwał jak najdłużej -mówi Patrycja Sass-Staniszewska. - Do tego natomiast niezbędna jest wiedza o internautach - konsumentach kupujących cyfrowo. Pandemia ma się ku końcowi - mamy taką nadzieję - a Polacy pozostaną sprytnymi smart konsumentami i ostatecznie wybiorą takie rozwiązania i formę zakupów, które będą dla nich najwygodniejsze. Czy będzie to e-commerce? No właśnie.
Rynek e-commerce rozwija się niezwykle szybko, to jednak jak wynika z badań, dopiero rok 2022 - o ile wolny będzie od zagrożeń związanych z pandemią, a także wolny będzie od problemów z terminami dostaw - pokaże, czy polski rynek sklepów online nadal zachowa swoje tempo rozwoju, zaś sytuacja e-sklepów przeżywających obecnie swoje problemy finansowe polepszy się czy też część firm nie udźwignie kolejnych miesięcy zastoju w sprzedaży.
