– W trakcie meczów, niezależnie od tego czy jest to weekend, czy jest to tydzień, obserwujemy zwiększoną liczbę zamówień, więc emocje piłkarskie doskonale wiążą się z zamawianiem jedzenia do domu – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Arkadiusz Krupicz, założyciel Pyszne.pl.
Ceny w górę
Jednak ekspert zaznacza, że klienci stali się bardziej ostrożni, jeżeli chodzi o wydatki. – Poświęcają więcej czasu, zanim wybiorą i zamówią danie – mówi i dodaje, że i tak muszą płacić więcej, ponieważ restauracje mają coraz wyższe koszty. – Rosną ceny energii, koszty pracy i część z nich restauracje muszą przenieść na klientów – wyjaśnia.
Jak wynika z raportu Food Trendy przygotowanego przez Pyszne.pl., w 2021 roku średnia cena pizzy w Polsce wynosiła 33 zł. W 2022 roku to już 39 zł, co oznacza wzrost aż o 18 proc. Najwięcej za pizzę zapłacić muszą mieszkańcy Warszawy – zwykle to około 42 zł. Najmniej – Poznaniacy, którzy średnio wydają za nią 34 zł.
– Spodziewamy się, że podniesienie minimalnej płacy w przyszłym roku może doprowadzić do kolejnych wzrostów cen w restauracjach i to może przełożyć się także na liczbę składanych zamówień. Lecz nie sądzimy, żeby to był znaczący wpływ – prognozuje Krupicz.
Jednocześnie przyznaje, że zjawiska zewnętrzne, czy to w trakcie pandemii, czy obecnie w trakcie szalejącej inflacji bardzo mocno wpływają na wybory jedzeniowe Polaków. – Wcześniej, będąc zamkniętymi w domach, pozwalali sobie na takie małe przyjemności, np. zamawiali desery. Obecnie, przez coraz wyższe ceny, jesteśmy uważniejsi, jeżeli chodzi o dokonywane zakupów i więcej czasu poświęcamy na porównywanie – tłumaczy.
Co ciekawe, same restauracje wprowadzają opcje bardziej przystępne cenowo. – Na przykład jedna z sieci sushi w Polsce wprowadziła do swojego menu kurczaka, żeby dostosować swoją ofertę do większej liczby klientów – mówi. Z kolei obserwowany już w trakcie pandemii trend dark kitchen kontynuowany jest nadal. – Restauracje rewidują swoją ofertę, koncentrując się na daniach, które rotują, dokładając również pozycje korzystniejsze cenowo – tłumaczy.
Co zamawiają Polacy?
Zwycięska przed rokiem pizza została zdetronizowana przez burgery. Włoskie placki tym razem muszą zadowolić się drugą pozycją. Stabilne, trzecie miejsce na podium, podobnie jak przed rokiem, zajmuje z kolei kebab.
Choć kebab zajął dopiero trzecie miejsce w kategorii najpopularniejszych potraw, to kuchnia arabska jest tą, która najbardziej zyskała w 2022 roku na popularności. W serwisie Pyszne.pl, w porównaniu z poprzednim rokiem, zdecydowanie przybyło również zamówień z restauracji greckich i indyjskich.
Zyskuje kuchnia bezmięsna
Apetyty Polaków rosną również na dania wegetariańskie i wegańskie. Kuchnia roślinna znaczy w menu Polaków coraz więcej. Co ciekawe, częściej sięgają po nią również mięsożercy. Według badań Insight Lab, przeprowadzonych na zlecenie Pyszne.pl, już 31 proc. Polaków regularnie decyduje się na wybór dań bezmięsnych.
Z kolei 17 proc. spośród wszystkich pozycji zamówionych na Pyszne.pl w 2022 roku to potrawy wegetariańskie i wegańskie. Wśród najpopularniejszych dań w tej kategorii są: pizza margherita, wegetariańskie sushi i sałatka grecka.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

HUAWEI Watch Fit 2 Active Czarny
Ekran AMOLED o przekątnej 1.74 cala z ultrawąskimi…
kup teraz

Withings ScanWatch (HWA09-model 3-All-Int)
Withings ScanwatchPierwszy hybrydowy smartwatch z …
kup teraz

Samsung Galaxy Watch5 Pro SM-R920 45mm Czarny
Waga: 46,5 gWymiary: 45,4 x 45,4 x 10,5 mmTyp (dam…
kup teraz

Amazfit GTS 3 Czarny
Amazfit GTS 3 Graphite Black Amazfit GTS 3 to potę…
kup teraz

Amazfit GTR 3 Pro Brązowy
Duży ekran Ultra HD Amoled. Zaprojektowany w klasy…
kup teraz

GARMIN Fenix 7 Srebrno-szary (100254001)
Jest 7 dni w tygodniu, a zegarki z serii fēnix 7 s…
Strefa Biznesu - Kara dla Raiffeisen International