Coraz więcej e-sklepów podwaja dochody w ciągu roku. Wciąż opłaci się wejść w ten biznes

Zbigniew Biskupski AIP
Grzegorz Dembiński
76 proc. właścicieli e-sklepów odnotowało w ubiegłym roku wzrost przychodów względem roku poprzedniego. W wypadku 40 proc. takich firm wzrosty sięgały 10-30 proc, wynika z raportu z polskich sklepów internetowych, opublikowanego przez platformę Shoper.

Dwa razy większym przychodem może pochwalić się co dziesiąty e-sklep.  Według sklepów za wzrost przychodów odpowiadają przede wszystkim działania marketingowe – wskazało je 55 proc. ankietowanych. Ponadto wymieniano: lepszą ofertę niż przed rokiem (54 proc.) oraz większą rozpoznawalność marki (48 proc.).

Z roku na rok rośnie doświadczenie rynku e-commerce. Według raportu, w latach 2015-2016 powstało o 27 proc. więcej nowych e-biznesów niż w latach 2013-2014. Niemal 40 proc. e-sprzedawców prowadzi sklep od 1 do 3 lat, ale już co piąty działa od pięciu lat. A trzeba pamiętać, że to pierwszy rok sklepu bywa dla niego najtrudniejszy i w tym czasie zapadają kluczowe decyzje dotyczące przyszłości biznesu.

Obejrzyj też:
Każdy zaciągnął albo wkrótce zaciągnie kredyt. Warto wiedzieć co zrobić, by nie nabrać się na sztuczki

Dla większości przedsiębiorców o długim stażu działalność internetowa jest dodatkowym źródłem dochodu. Natomiast dla młodszych e-sprzedaż stanowi główny filar działalności.

Rynek profesjonalistów

– Dziś możemy śmiało mówić o kolejnym etapie w dziejach polskiego e-commerce. Sprzedawcy z roku na rok coraz bardziej się profesjonalizują – dostępne są studia z e-handlu, kursy, prężnie działają instytucje zajmujące się e-gospodarką. Profesjonalizują się również podmioty działające na tym rynku, firmy logistyczne i operatorzy płatności elektronicznych, a same platformy SaaS nie są już postrzegane jako narzędzia tylko dla małych i średnich firm – zauważa Tomasz Tybon, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Dreamcommerce, dostawcy oprogramowania dla sklepów internetowych Shoper.

Sprzedawcy idą z duchem czasu i dostosowują proces zakupowy do potrzeb klientów. Zdecydowana większość sklepów przepytanych przez platformę Shoper, bo aż 85 proc., wprowadziła w minionym roku zmiany – najpopularniejsze z nich dotyczyły bezpieczeństwa, np.  wprowadzenia certyfikatu SSL (22 proc.), wygody, m.in. przez udostępnienie płatności online (22 proc.) i zmiany grafiki sklepu (16 proc.). Przedsiębiorcy nie spoczywają jednak na laurach, wiedząc, że sprzedaż w internecie musi być cały czas analizowana i optymalizowana.

Nowości nakręcają koniunkturę

Pytani o plany na najbliższy rok, zamierzają przede wszystkim wprowadzić nowości – 40 proc. ankietowanych planuje wzbogacić ofertę o nowe produkty lub marki. Prawie co trzeci sklep chce zainwestować w reklamę, a co dziesiąty – zmienić operatora płatności. Również co dziesiąty sklep planuje ekspansję za granicę.

Czytaj też:
Obietnice wyborcze wobec frankowiczów okazały się pustymi słowami. Zostaną całkiem bez wsparcia?

– Mali przedsiębiorcy dysponują ogromnymi zasobami odwagi i motywacji do działania, zwłaszcza w świetle zmian ich makroekonomicznego otoczenia, m.in. zmian na Allegro i coraz większej konkurencji dużych uczestników rynku. Szukanie klientów poza granicami kraju to duże wyzwanie, ale równocześnie konieczny ruch do poszerzenia grona klientów, a co za tym idzie do zwiększenia przychodów – ocenia Tomasz Tybon.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Jaką decyzję podejmie w grudniu RPP?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu