Czy pracodawcy inwestują w pracowników? Sprawdź, na co wydają pieniądze

OPRAC.:
Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Czy firmy widzą sens w inwestowaniu w pracowników? Jak wielu pracodawców finansuje rozwój kompetencji swojego personelu?  Przekonaj się, na co stawiają przedsiębiorcy.
Czy firmy widzą sens w inwestowaniu w pracowników? Jak wielu pracodawców finansuje rozwój kompetencji swojego personelu? Przekonaj się, na co stawiają przedsiębiorcy. Maxime/ Unsplash.com
Pandemia zmieniła podejście przedsiębiorców do prowadzenia firmy. Wielu z nich zrezygnowało z prowadzenia własnego biznesu. Ci, którzy utrzymali się na rynku, dokonali istotnych zmian w swoich funduszach.

Ile firm upadnie przez pandemię? Eksperci z Polskiego Instytutu Ekonomicznego spodziewają się, że po I kw. 2021 r. będzie ich mniej niż dotychczas. Dane za pierwszy kwartał nie napawają optymizmem. „Liczba zamykanych działalności gospodarczych w I kw. 2021 r. była najwyższa od 2 lat” – oszacowali eksperci PIE na podstawie danych GUS.

W pierwszych miesiącach 2021 r. przedsiębiorcy zamknęli najwięcej firm w trzech miastach wojewódzkich – w Warszawie, Gdańsku i Krakowie. Ponad połowę spółek wyrejestrowano w miastach wojewódzkich. Z rynku zniknęło 7629 dużych podmiotów. To o 18,7 proc. więcej niż w I kw. 2020 roku. Najczęściej z prowadzenia działalności rezygnowali duzi przedsiębiorcy. Jednocześnie z rejestru REGON wyrejestrowano aż 46 tys. jednoosobowych działalności gospodarczych. To nadal o 45 proc. mniej niż rok temu.

Paradoksalnie w II kw. 2020 r. liczba wyrejestrowanych z REGON firm była najniższa od 5 lat. Wielu przedsiębiorców utrzymało się na powierzchni dzięki tarczom antykryzysowym – wskazują eksperci PIE. W tym czasie wyrejestrowanie firmy było trudniejsze ze względu na przejście urzędników na pracę zdalną. Ponadto nikt jeszcze nie wiedział, jak duża będzie skala pandemii, a wielu przedsiębiorców decydowało się na zawieszenie działalności, żeby uniknąć jej zakończenia.

W 2019 r. co trzeci pracodawca planował inwestować w 2020 r. w kompetencje pracowników (35 proc.) oraz poprawę bezpieczeństwa transakcji poprzez zacieśnianie relacji z klientami (31 proc.), ale podczas pandemii przedsiębiorcom zmieniły się priorytety – podkreślają autorzy badań zrealizowanych przez PIE w 2019 r. i 2020 r. na dużych próbach minimum 1000 osób. Pod koniec 2020 r. firmy miały inne plany inwestycyjne – najważniejsze stało się dla nich zacieśnianie relacji z klientami (wzrost do 45 proc.), na drugim miejscu znalazła się sprzedaż online produktów i usług (wzrost z 18 proc. w 2019 r. do 43 proc. w 2020 r.), trzecią pozycję w zestawieniu zajęło zmniejszenie szkodliwego oddziaływania na środowisko (wzrost z 13 do 28 proc.), związane z bezpieczeństwem sanitarnym, a rozwój pracowników znalazł się na 4. miejscu (spadek z 35 do 26 proc.).

Zdecydowane tąpnięcie miało miejsce w gastronomii i hotelarstwie, gdzie pracodawcy nie tylko ograniczyli inwestycje w pracowników, ale i w relacji z klientami. Obostrzenia znacznie ograniczyły wachlarz możliwości działania przez bary, restauracje czy hotele. Inaczej na pandemię zareagowały firmy zajmujące się przetwórstwem przemysłowym, które postawiły na zacieśnianie relacji z klientami, zwiększyły inwestycje w sprzedaż online oraz rozwój i technologie. Odmienną strategię obrali przedsiębiorcy z branży kultury, rozrywki i rekreacji, także mocno ograniczeni przez pandemię. Ze względu na zamknięcie licznych placówek zmuszeni byli oni do zwiększenia nakładów na badania i rozwój oraz sprzedaż online.

Pod koniec 2020 r. aż 40 proc. firm zaobserwowało spadek popytu na swoje produkty lub usługi. Ich właściciele ci stali się także świadomi zwiększonego ryzyka związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej. Co czwarty przedsiębiorca (27 proc.) miał problem z zatorami płatniczymi, a 32 proc. podmiotów gospodarczych zaczęło w większym stopniu wykorzystywać nowoczesne technologie.

W kwietniu 2020 r. aż 40 proc. firm przebadanych przez PIT łudziło się, że pandemia utrzyma się przez kilka miesięcy, a przed wakacjami sytuacja powróci do normy. Czas jednak pokazał, że stało się inaczej. Siłą rzeczy inwestycje w rozwój pracowników zeszły na dalszy plan, a ich miejsce zajęło rozwijanie relacji z klientami oraz inwestowanie w nowoczesne technologie.

Od wybuchu epidemii do połowy kwietnia łączna kwota wsparcia dla przedsiębiorców z tarczy antykryzysowej wyniosła 204,62 mld złotych – 70,15 mld zł pochłonęły narządzia PFR (Polski Fundusz Rozwoju), na 71,31 mld zł opiewa pomoc z BGK (Bank Gospodarstwa Krajowego), 30,39 mld zł z MRPiT (Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii), 32,57 mld zł – z ZUS (Zakład Ubezpieczeń Społecznych), a 0,199 mld zł z ARP (Agencja Rozwoju Przemysłu) – wynika z danych KPRM na dzień 9 kwietnia 2021 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Praca sezonowa. Jaką umowę podpisać?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu