Prawo dotyczące obowiązku organizowania przetargów w przypadku odbioru śmieci od wielu lat budzi emocje i jest często zmieniane. Zgodnie jednak z zasadami, które obowiązywały w ostatnich latach, a dotyczących nieruchomości zamieszkałych, samorząd mógł udzielić zamówienia publicznego w każdym trybie, nawet swojej spółce – pod warunkiem spełniania przez nią określonych kryteriów – jako zamówienie z wolnej ręki, w trybie zamówienia in-house.
Co istotne, prawo unijne wyłącza zamówienia składane w trybie in-house z reżimu zamówień publicznych. Prawo krajowe nieco jednak różni się tu w szczegółach, co może budzić wątpliwości interpretacyjne u części ekspertów.
O co poseł spytał Ministerstwo Klimatu i Środowiska?
Jeden z nich, prawnik Maciej Kiełbus, wspólnik w Ziemski&Partners Kancelaria Prawna Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp.k. przyjrzał się odpowiedzi Ministerstwa Klimatu i Środowiska na interpelację posła Włodzimierza Tomaszewskiego w sprawie przepisów dotyczących organizacji odbioru odpadów komunalnych w samorządach. Według prawnika, w części wyjaśnień resort może nie mieć racji. Istnieje też inne wyjaśnienie.
Co wolno samorządom w sprawie decydowania o tym, kto może odbierać śmieci?
Interpelacja posła Włodzimierza Tomaszewskiego skoncentrowała się na kilku ważnych punktach, ale tylko dwa zagadnienia wzbudziły duże emocje. Pierwsze dotyczyło tego: czy samorządowe zakłady budżetowe zgodnie z obowiązującymi przepisami mają prawo samodzielnie wykonywać usługi odbioru odpadów komunalnych? W drugim pytaniu chodziło o to, czy powołanie spółki komunalnej na gruncie obowiązujących przepisów to jedyna możliwość, dzięki której samorządy mogą odbierać odpady komunalne z wykorzystaniem posiadanych zasobów? Oto fragment odpowiedzi resortu Klimatu:
Zaskakująca odpowiedź resortu Klimatu
„Zgodnie z art. 6c ust. 1 ww. ustawy (chodzi o Ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach), gminy są obowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Biorąc pod uwagę powyższe i odpowiadając na pytania nr 1 i 2 - gmina może realizować obowiązki samodzielnie (pracownicy urzędu gminy), poprzez własne jednostki organizacyjne (zakład budżetowy, jednostka budżetowa), powołać spółkę komunalną czy powierzyć innym podmiotom. Natomiast odstępstwo od opisanych powyżej zasad ogólnych dotyczy organizacji odbierania odpadów komunalnych przez gminę od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy.”
– Dotychczas byłem przekonany – bazując także na wcześniejszych stanowiskach Ministerstwa – że zgodnie z obowiązującymi regulacjami w przypadku nieruchomości niezamieszkałych, należy zawsze organizować przetarg na odbiór odpadów. Natomiast w przypadku nieruchomości zamieszkałych, samorząd może udzielić zamówienia publicznego w każdym trybie, w tym swojej spółce spełniającej określone kryteria, jako zamówienie z wolnej ręki, w trybie zamówienia in-house – komentuje Maciej Kiełbus, wspólnik w Ziemski&Partners Kancelaria Prawna Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp.k.
Tymczasem pani minister Anita Sowińska, w odpowiedzi na interpelację poselską (posła Włodzimierza Tomaszewskiego w sprawie przepisów dotyczących organizacji odbioru odpadów komunalnych w samorządach) zdaje się nie dostrzegać przepisu mówiącego o obowiązku udzieleniu zamówienia publicznego na odbiór odpadów od właścicieli nieruchomości zamieszkałych – mówi mec. Maciej Kiełbus.
Zgodnie z art. 6d Ustawy z dnia 13 września 1996 r.o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany udzielić zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c, albo zamówienia publicznego na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów.
Nowa interpretacja prawa czy wypadek przy pracy – zastanawiają się eksperci
– Pojawia się pytanie: czy to zmiana sposobu interpretacji dotychczasowych przepisów przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska – dość zaskakująca i idąca w stronę oczywiście prosamorządową, ale nie wynikająca wprost z wcześniejszych intencji Ministerstwa – czy też mamy do czynienia z pewnym wypadkiem przy pracy i dość niefrasobliwą interpretacją niemającą uzasadnienia w przepisach? – pyta prawnik.
Jak dotychczas nie otrzymaliśmy wyjaśnień w tej sprawie od resortu Klimatu. Tymczasem sprawa jest istotna, ponieważ jeśli odpowiedź na interpelację poselską zostanie utrzymana w oryginalnej postaci, to przedsiębiorcy będą musieli pogodzić się z tym, że nie będzie więcej organizowanych przetargów na odbiór śmieci z terenów zamieszkałych.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
Najem krótkoterminowy - czy zmienią się zasady?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?