Zielone Obligacje Polenergii o wartości 750 ml zł na rynku Catalyst
– Offshore jest tym, co będzie napędzać i elektryzować Polenergię w najbliższym czasie. Morskie farmy wiatrowe, które realizujemy z Equinor na Bałtyku, to projekty strategiczne dla naszej grupy, ale ważne też dla kraju - na nich częściowo opiera się transformacja energetyczna Polski – wskazał Purwin, Prezes Zarządu Polenergia S.A.
– To wpływa na wyobraźnię i pobudza zainteresowanie rynku. Potwierdziła to też emisja Zielonych Obligacji Polenergii, które właśnie debiutują na Catalyst. Sukces tej emisji to dla nas dowód, że inwestorzy dostrzegają potencjał naszych projektów i chcą nas wesprzeć w ich realizacji. Kończymy prace, których ukoronowaniem będzie podjęcie finalnej decyzji inwestycyjnej dla farm Bałtyk 2 i Bałtyk 3. To otworzy nam drogę do ich budowy – dodał.
Polenergia w październiku 2024 r. po raz pierwszy w swojej historii przeprowadziła emisję Zielonych Obligacji. Jej głównym celem było pozyskanie środków na finansowanie projektów offshore – Bałtyk 2 i Bałtyk 3 o łącznej mocy 1,44 GW. W wyniku znaczącego zainteresowania inwestorów grupa zwiększyła kwotę emisji z 500 mln zł do 750 mln zł. Obligacje serii A, w liczbie
750 tys. o wartości nominalnej 1 tysiąc złotych każda, trafiły łącznie do 57 inwestorów, w tym subfunduszy. Ich oprocentowanie jest zmienne i równa się stawce WIBOR 6M, powiększonej o 2,7 punktu procentowego. Planowana data wykupu to 16 października 2029 r. Zielone Obligacje Polenergii zostały wyemitowane na podstawie Green Bond Framework, zaopiniowanego pozytywnie przez Sustainalytics.
Morskie farmy wiatrowe na Morzu Bałtyckim
Polenergia razem z Equinor realizuje na Morzu Bałtyckim trzy projekty morskich farm wiatrowych Bałtyk o mocy do 3 GW, które będą mogły dostarczyć czystą energię odnawialną do 4 mln gospodarstw domowych.
W pierwszej fazie rozwoju offshore, mają powstać farmy Bałtyk 2 i Bałtyk 3, na które składać się będzie 100 najnowocześniejszych turbin wiatrowych o łącznej mocy 1,44 GW. Pierwszy prąd z obu farm ma popłynąć już w 2027 roku, a komercyjny etap użytkowania rozpocznie się w 2028 r.
