Dobry czas dla branży opakowań, głównie za sprawą szybko rosnących zakupów w sklepach internetowych

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Na sympatii Polaków do tej formy zakupów korzystają także dystrybutorzy kartonów wysyłkowych i akcesoriów do pakowania, którzy z każdym rokiem odnotowują coraz wyższe wzrosty sprzedaży.
Na sympatii Polaków do tej formy zakupów korzystają także dystrybutorzy kartonów wysyłkowych i akcesoriów do pakowania, którzy z każdym rokiem odnotowują coraz wyższe wzrosty sprzedaży. Mateusz Wróblewski / Polska Press
Branża opakowań - na świecie i w Polsce - ma ogromne perspektywy i niegroźne jest dla niej nawet istotne spowolnienie gospodarcze. Handel przenosi się do Internetu, a to sprawia, że firmy prowadzące tam biznes potrzebują więcej opakowań niż placówki działające stacjonarnie. Jednak, by zaistnieć w tej branży, trzeba od razu stawiać na rozwiązania oparte o zrównoważoną gospodarkę, bo klienci - zarówno konsumenci, jak i biznesowi - zdecydowanie wybierają opakowania powstałe w oparciu o ochronę klimatu i środowiska.

Spis treści

Od 2013 r. udział sprzedaży cyfrowej w sprzedaży detalicznej ogółem wzrósł trzykrotnie – wynika z Raportu „Dekada polskiego e-commerce”. Tak szybkie tempo wzrostu wartości e-handlu stawia Polskę w czołówce krajów, które najszybciej rozwijają cyfrową część swojej gospodarki. Obecnie sprzedaż produktów i usług przez Internet prowadzi już 150 tys. polskich przedsiębiorców.

Jak dynamiczny rozwój e-commerce napędza rynek opakowań

Na sympatii Polaków do tej formy zakupów korzystają także dystrybutorzy kartonów wysyłkowych i akcesoriów do pakowania, którzy z każdym rokiem odnotowują coraz wyższe wzrosty sprzedaży.

– Branża opakowań swoją stabilność i odporność na kryzysy zawdzięcza właśnie dynamicznemu rozwojowi handlu w sieci. Pudełka,

taśmy czy wypełniacze są bowiem niezbędne do nadania przesyłki i to się nie zmieni. Dystrybutorzy opakowań nie mają zatem powodów do obaw i mogą liczyć na kolejne wzrosty, muszą jednak uważnie obserwować trendy i szybko na nie reagować – mówi Jarosław Kamiński, Prezes polskiego oddziału grupy RAJA.

Ostatnia dekada – mimo że obfitująca w wyzwania – bez wątpienia była dla polskiego e-commerce udana. Przykładem pandemia, która skutecznie spowolniła światową gospodarkę, a dla handlu internetowego stała się przełomem i szansą na jeszcze większą ekspansję.

Jak podaje Raport E-Izby – w latach 2020-2021 rynek notował wzrosty na poziomie ponad 33 proc. r/r. Trudny dla biznesu, bo stojący pod znakiem kryzysu i inflacji, rok 2022 również otworzył przed e-sklepami nowe możliwości. Już niemal 80 proc. badanych konsumentów przyznało, że przenosi zakupy do Internetu w celu zmniejszenia wydatków i większej kontroli nad wydawanymi pieniędzmi oraz po to, aby ograniczyć ryzyko zakupowe poprzez wykorzystanie darmowych zwrotów oraz płatności odroczonych.

Obecnie w sieci kupuje już 87 proc. internautów – to niemal dwukrotnie więcej niż przed dziesięcioma laty.

W ciągu ostatniej dekady polski oddział grupy RAJA odnotował dziewięciokrotny wzrost sprzedaży opakowań i produktów niezbędnych do magazynowania i wysyłki. Co równie istotne, tylko w ubiegłym roku do grona kilkudziesięciu tysięcy klientów RAJA Polska dołączyło ponad 4 tys.
nowych kontrahentów.

Polak kupuje w Internecie: ale pakowania muszą być ekologiczne

Niezwykle ważną kwestią w kontekście rozwoju e-handlu jest to, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat znacznie wzrosła świadomość ekologiczna społeczeństwa. Polacy chcą kupować od marek, które są społecznie odpowiedzialne i minimalizują swój negatywny wpływ na środowisko naturalne.

Jednym z docenianych przez konsumentów działań jest transformacja procesów pakowania i wysyłki zamówień tak, aby stały się one możliwie najmniej szkodliwe dla planety, co potwierdza wspomniany wcześniej Raport. Już 74 proc. robiących zakupy w sieci zadeklarowało, że dostrzega nieekologiczne praktyki e-sklepów, a w czołówce znalazło się pakowanie produktów w nieproporcjonalnie duże paczki.

Chcesz prowadzić biznes w branży opakowań, musisz działać w sposób zrównoważony

Co niezwykle ważne, kwestie środowiskowe mają coraz większe znaczenie także dla klientów biznesowych. Ekologiczne formy dostawy są ważne dla więcej niż co piątego respondenta (22 proc.) i w efekcie znalazły się w zestawieniu pięciu najbardziej przydatnych funkcjonalności https://strefabiznesu.pl/wazna-zmiana-prawa-rosna-stawki-za-kilometr-przebiegu-pojazdu-oraz-ryczalty-dla-wykorzystujacych-prywatne-samochody-i-inne/ar/c3-17185201w obszarze dostaw/logistyki..

– Zainteresowanie ekologicznymi produktami ze strony przedsiębiorców skupionych wokół e-commerce w istocie jest w tej chwili większe niż kiedykolwiek wcześniej. Obecnie już 55 proc. sprzedaży RAJA w naszym kraju przypada właśnie na produkty, które zostały wyprodukowane zgodnie z założeniami zrównoważonego rozwoju. Ekotransformacja polskiego e-handlu dzieje się na naszych oczach – podsumowuje Jarosław Kamiński, Prezes Raja Polska.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu