Spis treści
BlaBlaCar zapytał kierowców o:
- ich codzienne przyzwyczajenia,
- przejazdy współdzielone z pasażerami,
- wpływ sytuacji gospodarczo-ekonomicznej na planowanie podróży,
- auta, którymi się poruszają.
Sposoby na oszczędzanie na paliwie. Z nich korzystają polscy kierowcy
Kierowcy zapytani o to, w jaki sposób planują oszczędzać na rosnących cenach paliwa, w większości zgodnie opowiedzieli się za dzieleniem kosztów przejazdu poprzez zabieranie współpasażerów (72 proc.).
Część ankietowanych chce ograniczyć swoje przejazdy (24 proc.), ale warto pochylić się też nad indywidualnymi odpowiedziami, gdzie często pojawiało się pojęcie ecodrivingu - kierowcy starają się dostosowywać prędkość jazdy, by spalanie było mniejsze, a co za tym idzie - przejazdy są bardziej ekonomiczne.

Zmiana samochodu na elektryczny? Kiedy Polacy się na to zdecydują?
Choć w kontekście doraźnych oszczędności przesiadka na auto elektryczne lub hybrydowe nie była pierwszym wyborem w ankiecie, tak w pytaniu bezpośrednim blisko połowa kierowców wskazała, że przesiadłoby się do takich samochodów w bliższej lub dalszej perspektywie czasowej (42 proc. wskazań).

W następnym pytaniu, pozwalającym na wielokrotny wybór, najważniejszym powodem takiej przesiadki ponownie było wskazanie na rosnące ceny paliw (54 proc.). Niemniej prawie połowa ankietowanych jako przyczynę podała także ochronę środowiska.

Różnice w odpowiedziach można zauważyć też w kontekście deklarowanego miejsca zamieszkania z ogólnym wnioskiem, że to osoby zamieszkujące duże miejscowości bardziej zwracają uwagę na ochronę środowiska.
Wśród odpowiadających na pytania, aspekt ekologiczny okazał się ważny dla 55 proc. kierowców zamieszkujących miejscowości liczące od 500 tys. do 1 mln ludzi. Dla porównania aspekt ten jest nieco mniej istotny dla osób z miejscowości o populacji w przedziale 50 tys. do 100 tys. mieszkańców - 41 proc. z nich zaznaczyło tę odpowiedź.
Dość zaskakująco aspekt ekologiczny okazał się być relatywnie najbardziej istotny (54 proc.) dla najstarszej grupy wiekowej kierowców - 55-64 lat, zaś w mniejszym stopniu (45 proc.) dla młodszych kierowców, tych w wieku 35-44 lat.
Bezpieczeństwo oraz bardziej ekonomiczna jazda – czy pozwala to na oszczędności?
Co czwarty ankietowany zadeklarował, że jeździ wolniej, gdy zabiera ze sobą pasażera.

Najważniejszymi z powodów są oczywiście bezpieczeństwo oraz bardziej ekonomiczna jazda, ale nie można zapominać o aktualnym taryfikatorze mandatów, który skutecznie powstrzymuje wielu użytkowników dróg przed nadmierną prędkością.
Dla przypomnienia - maksymalna stawka mandatu za wykroczenia drogowe wzrosła w tym roku z 500 do 5000 zł (oraz odpowiednio: z 1000 do 6000 zł przy zbiegu wykroczeń), a od połowy września maksymalna liczba punktów karnych za jedno wykroczenie wynosi 15 (wcześniej było to 10 punktów).
Misją BlaBlaCar jest łączenie kierowców i pasażerów, by mogli podróżować taniej, towarzysko i wygodniej. Kierowcy zdają się to potwierdzać w następnym pytaniu wielokrotnego wyboru: zgodnie z oczekiwaniami - obniżenie kosztów podróży poprzez przejazdy współdzielone to najważniejszy powód dla przewoźników – aż 85 proc. ankietowanych zaznaczyło tę odpowiedź.
Nie bez znaczenia pozostaje jednak aspekt towarzyski, gdzie 43 proc. badanych utrzymuje, że wspólne podróże pomagają nawiązać im nowe znajomości. Za aspektem ekologicznym opowiedziało się blisko 21 proc. respondentów.

Co ciekawe, wśród odpowiedzi indywidualnych, możliwych do udzielenia w opcji "nne", ankietowani wskazywali realną chęć pomocy osobom niezmotoryzowanym, szczególnie tym z obszarów narażonych na wykluczenie transportowe. BlaBlaCar wykorzystując technologie, sugeruje kierowcom możliwe punkty odbioru pasażerów z mniejszych miejscowości, które znajdują się np. wzdłuż autostrad lub dróg ekspresowych.
Niektórzy kierowcy poruszali też aspekt bezpieczeństwa, odpowiadając, że podróż w towarzystwie i rozmowa ułatwiają pokonywanie długich, monotonnych tras, zmniejszając przykładowo ryzyko zaśnięcia za kierownicą.
Jak rozłożyły się powyższe wyniki dla konkretnych grup społecznych? Począwszy od grup wiekowych, aspekt towarzyski zaznaczyło 46 proc. kierowców z grupy 35-44 lat, natomiast w grupie 45-54 lat wynik ten był nieco niższy (40 proc.).
W aspekcie ekologicznym wszystkie grupy były raczej zgodne, a głosy rozłożyły się w przedziale 18-22 proc. Nieco inaczej wyglądały odpowiedzi ze względu na płeć: w przypadku ochrony środowiska kobiety zaznaczały tę odpowiedź częściej (28 proc.), niż mężczyźni (20 proc.).