Gazociąg Gustorzyn-Gardeja, element połączenia gdańskiego portu z krajową siecią przesyłową gazu ziemnego, ma już dwie niezbędne decyzje lokalizacyjne. Dołącza do odcinka Gardeja-Kolnik, który analogiczne dwie decyzje uzyskał miesiąc wcześniej od wojewody pomorskiego. W czerwcu 2022 roku Gaz-System, strategiczny operator krajowych gazociągów, uzyskał już pozwolenie na budowę pierwszego z trzech odcinków – Kolnik-Gdańsk.
W gdańskim porcie ma kotwiczyć pływający terminal odbioru skroplonego gazu ziemnego (LNG – Liquified Natural Gas), który będzie pdłączony gazociągiem. To od skrótu angielskiego opisu funkcji specjalistycznego gazowca: Floating Storage Regasification Unit (pływająca jednostka regazyfikacji ładunku) nazwę nosi cały program budowy drugiego terminala LNG w Polsce.
- Program FSRU jest obecnie kluczowym elementem polityki zapewnienia ciągłości dostaw gazu dla polskich odbiorców i rozwoju stabilnego rynku gazu ziemnego w regionie – mówi Marcin Chludziński, prezes zarządu Gaz-Systemu. - Wagę tego projektu dla naszej części Europy pokazuje przyznane niedawno przez Komisję Europejską dofinansowanie prac dla części morskiej FSRU. Uzyskanie decyzji lokalizacyjnych dla gazociągów Gardeja-Kolnik oraz Gustorzyn-Gardeja oznacza, że spółka może przystąpić do realizacji kolejnego etapu czyli procedowania decyzji pozwolenia na budowę – wyjaśnia.
Prace nad kolejnym, po gazoporcie w Świnoujściu, terminalem do odbioru gazu innego niż ze wschodu znacząco przyspieszyły po agresji Rosji na Ukrainę. W części lądowej programu FSRU planowana jest rozbudowa krajowego systemu przesyłowego, która umożliwi rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do centralnej Polski. W skład lądowej części przedsięwzięcia o długości ok. 250 km wchodzą trzy odcinki gazociągu:
- Kolnik-Gdańsk o długości ok. 35 km,
- Gardeja-Kolnik o długości ok. 86 km,
- Gustorzyn-Gardeja o długości ok. 128 km.
Jednocześnie prace nad częścią morską projektu FSRU również szybko postępują. W październiku 2022 Gaz-System podpisał umowę z firmą Rambøll Danmark A/S na prace projektowe, w tym wykonanie wszystkich niezbędnych badań. Umowa zakłada uzyskanie wymaganych pozwoleń, w tym – na budowę gazociągu podmorskiego, łączącego jednostkę FSRU z systemem gazociągów lądowych. W listopadzie 2022 podpisano umowę na doradcę technicznego, który będzie wspomagał Gaz-System w nadzorowaniu prac wykonywanych przez Rambøll.
W grudniu 2022 r. Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie na opracowanie specyfikacji technicznej i przeprowadzenie prac projektowych dla pływającego terminalu LNG. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro. Oddanie całego przedsięwzięcia do użytkowania jest planowane w perspektywie 2027/2028 roku.
