Dworzec kolejowy Warszawa Zachodnia zmieni się nie do poznania. Powstaną nowe perony, windy, schody ruchome, dach i tunel dla tramwajów

Wojciech Rogacin
Wojciech Rogacin
Zaktualizowano 
Całkowicie nowe perony dworca Warszawa Zachodnia zostaną przykryte estetycznym dachem. Na całym dworcu wymienione zostaną tory i rozjazdy - w sumie ok. 30 km torowiska Materiały prasowe PKP PLK
Dworzec kolejowy Warszawa Zachodnia przejdzie gruntowną modernizację. Powstaną nowe, zadaszone perony i tory, windy i schody ruchome, nowe przejście podziemne oraz tunel dla tramwajów - a wszystko nowoczesne i eleganckie. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły 20 września 2019 roku przetarg na projekt modernizacji Warszawy Zachodniej. Przetarg jest współfinansowany ze środków POIiŚ.

Nie ma chyba w Polsce podróżnego, który by chociaż raz nie trafił na dworzec kolejowy Warszawa Zachodnia - czy to przejazdem, czy fizycznie był na jej peronach. To największy pod względem obsługi ruchu kolejowego dworzec w kraju - obsługuje dziennie ok. 1000 pociągów. Dzisiaj wciąż dworzec Warszawa Zachodnia wygląda jak relikt epoki komunizmu, ale warto dziś robić zdjęcia istniejącej stacji, gdyż za trzy-cztery lata zmieni się nie do poznania.

KP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły 20 września 2019 roku przetarg na projekt modernizacji Warszawy Zachodniej. Pokazay też wizualizacje, jak dworzec ma wyglądać już po remoncie.

Nowe perony, windy, dach

Jak informują PKP PLK, gruntownie zmieni się zarówno infrastruktura dla podróżujących, jak i urządzenia kolejowe, w tym tory i rozjazdy. Dla podróżnych będą perony z windami i schodami ruchomymi, zadaszenie chroniące przed złą pogodą, wygodne przejście podziemne, dobre połączenie kolei z komunikacją miejską.

Dworzec kolejowy Warszawa Zachodnia zmieni się nie do poznan...

Jak precyzuje PLK, nowe perony dostępne będą dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Będą ruchome schody i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. PLK wybudują dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej. Całą halę peronową przykryje dach. Czytelne oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej ułatwią obsługę na peronach.

Połączenia do tramwajów i z Legionowa na lotnisko

Na stacji będzie wykonana kładka dla pieszych pomiędzy dzielnicą Wola i Ochota. Przejście podziemne zmieni się całkowicie na wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Zostanie też wydłużone przejście do peronu nr 8, przy linii obwodowej.

Sprawny ruch pociągów zapewnią z kolei nowe tory, rozjazdy, urządzenia sterowania i sieć trakcyjna. Na poziomie -2 przejścia podziemnego zostanie wybudowany tunel umożliwiający budowę linii tramwajowej wraz z niezbędną infrastrukturą.

Zgodnie z zamierzeniem, kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna. Nowy układ umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina.

Nowy dworzec Warszawa Zachodnia w 2023 roku?

Jak informuje zleceniodawca, prace na stacji planowane są od 2020 do 2023 roku w ramach projektu POIiŚ 5.1-13 pn.: „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia" oraz projektu POIiŚ 6.1-22 pn. „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz
z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą”.

Projekt modernizacji Warszawy Zachodniej, na który PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg, jest współfinansowany ze środków POIiŚ.

POLECAMY W SERWISIE POLSKATIMES.PL:

polecane: Afera Amber Gold - liczby, które szokują

Wideo

Materiał oryginalny: Dworzec kolejowy Warszawa Zachodnia zmieni się nie do poznania. Powstaną nowe perony, windy, schody ruchome, dach i tunel dla tramwajów - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
21 września, 22:25, Gość:

100 pociągów? 4 na godzinę? Jakoś wydaje mi się ze jest ich znacznie więcej

22 września, 07:58, Gość:

Dziennie jest 1000 pociągów 🙂

Dokładnie - 1000 pociągów. Dziękuję za wyłapanie pomyłki :-)

G
Gość
21 września, 22:25, Gość:

100 pociągów? 4 na godzinę? Jakoś wydaje mi się ze jest ich znacznie więcej

Dziennie jest 1000 pociągów 🙂

G
Gość

100 pociągów? 4 na godzinę? Jakoś wydaje mi się ze jest ich znacznie więcej

G
Gość

A co dworcem PKS reliktem PRL ?!

G
Gość

Skoro ogłosili przetarg, to jeszcze 20 lat i może chociaż nowe wiaty nad peronami staną.

G
Gość
20 września, 13:45, Gość:

nie za obecnego prezydenta !

Dworcami zajmuje się Pkp -_-

G
Gość

nie za obecnego prezydenta !

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3