
Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez Ambasadę Królestwa Niderlandów w Warszawie, Dzień Matki to trzecia najczęstsza okazja do zakupu kwiatów w Polsce – tuż po Dniu Kobiet i uroczystościach pogrzebowych.

Z danych firmy Euroflorist wynika, że w 2023 roku niemal 13 proc. wszystkich wysyłanych bukietów było zamawianych właśnie na Dzień Matki, co czyni to święto najważniejszym wydarzeniem florystycznym po urodzinach. Co ciekawe, liczba wysyłanych wtedy bukietów była trzykrotnie wyższa niż w Walentynki.

Choć tradycyjne kwiaciarnie wciąż pozostają istotnym punktem zakupu kwiatów, coraz większą rolę w tym okresie odgrywają supermarkety i dyskonty. Jak zauważa Bohdan Tustanivskyi z firmy Profiflora, kwiaty kupowane w sieciach handlowych systematycznie zyskują na popularności i poprawia się ich postrzeganie przez konsumentów. Równolegle rośnie też znaczenie zakupów online.

Bukiety z kwiatomatów są droższe. Ten sam bukiet, który w kwiaciarni kosztuje 100 zł, w kwiatomacie jest wyceniony na 150. Dzieje się tak, ponieważ wyższa marża musi pokryć wynajem kwiatomatu lub ratę jego zakupu, placowe, prąd przez niego zużywany itp.