Spis treści
Modernizacja sieci elektroenergetycznej
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił, że przekazane środki mają wspierać rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych poprzez modernizację sieci elektroenergetycznej.
Realizacja tych zadań umożliwi m.in. przebudowę linii napowietrznych SN, budowę linii kablowych (ok. 26 km sieci), wymianę rozdzielnic oraz wymianę transformatorów wraz z infrastrukturą towarzyszącą w 11 stacjach elektroenergetycznych - wyjaśnił Fundusz.
Modernizacja sieci jest kluczowym elementem w rozwoju elektromobilności w Polsce. Przebudowa linii napowietrznych i budowa nowych linii kablowych pozwolą na zwiększenie efektywności przesyłu energii oraz poprawę stabilności sieci. Wymiana rozdzielnic i transformatorów to kolejny krok w kierunku nowoczesnej i niezawodnej infrastruktury energetycznej.
Zwiększenie potencjału przyłączeniowego
Jednym z głównych celów modernizacji jest zwiększenie potencjału przyłączeniowego dla punktów ładowania o łącznie 143,5 MW.
Przyczyni się to do redukcji emisji CO2, tlenków azotu oraz pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów - podkreśla Fundusz.
Zwiększenie potencjału przyłączeniowego jest niezbędne, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na punkty ładowania pojazdów elektrycznych. Wzrost liczby takich punktów przyczyni się do popularyzacji samochodów elektrycznych, co z kolei wpłynie na zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Dzięki temu, Polska będzie mogła zbliżyć się do realizacji celów związanych z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem.
Program „Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej”
Program, w ramach którego przyznano dotację, jest częścią szerszej inicjatywy mającej na celu rozwój infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
Dotychczas w ramach programu przekazano już dotacje w wysokości 247 mln zł, a beneficjentami byli m.in. PGE Dystrybucja i ENEA Operator. Środki uzyskane w programie mogą być przeznaczone:
na budowę lub modernizację stacji elektroenergetycznych,
modernizację pól rozdzielni,
poprawę systemu nadzoru i sterowania stacji elektroenergetycznych, budowę lub przebudowę linii elektroenergetycznych,
zwiększenie stopnia automatyzacji sieci,
rozwój systemów pomiarowych,
systemów komunikacji i systemów IT umożliwiających lub poprawiających warunki monitoringu i wizualizacji stanu pracy sieci.
Finansowanie z Funduszu Modernizacyjnego
Program jest finansowany z unijnego Funduszu Modernizacyjnego, z którego - zgodnie z szacunkami - do Polski w latach 2021-30 może trafić około 60 mld zł. Pieniądze z Funduszu Modernizacyjnego wspierają modernizację systemu energetycznego, poprawę efektywności energetycznej i zeroemisyjny transport w Polsce. Zgodnie z ustawą o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, funkcję Krajowego Operatora Funduszu Modernizacyjnego pełni NFOŚiGW.
Wsparcie z Funduszu Modernizacyjnego jest kluczowe dla transformacji energetycznej w Polsce. Dzięki tym środkom możliwe jest nie tylko rozwijanie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, ale także szeroko pojęta modernizacja systemu energetycznego, co jest niezbędne dla osiągnięcia celów klimatycznych i poprawy jakości powietrza w Polsce.
