Fiat 500 nie będzie już produkowany w Tychach? Włoscy związkowcy chcą, by samochody powstawały wyłącznie w ich kraju

Tomasz Breguła
fot. I. Kaźmierczak/mat. Stellantis - ARC
Fabryka samochodów w Tychach może wiele stracić. Jak donosi włoska prasa, polski oddział Stellantis w Tychach może zostać zmuszony do zaprzestania produkcji Fiata 500. Pojazd ma w przyszłości powstawać wyłącznie w Turynie, gdzie znajdzie się centrum produkcji tego modelu w wersji elektrycznej. Tego chcą związki zawodowe, które toczą rozmowy w tej sprawie z zarządem grupy Stellantis oraz włoskim rządem.

Tyska fabryka bije rekordy. To nie podoba się związkowcom

W tyskiej fabryce Stellantis powstał w tym roku 2,5-milionowy model Fiata 500. To rekord zakładu w całkowitej liczbie wyprodukowanych samochodów. Jubileuszowa „pięćsetka” zjechała z taśm montażowych dokładnie 22 marca. Była to zamówiona z rynku francuskiego wersja Dolcevita.

Sukcesy polskiej fabryki nie są w smak związkowcom z ojczyzny Fiata. W najbardziej owocnym 2009 roku, produkcja w Tychach przekroczyła 600 tys. aut przy zatrudnieniu 5 tys. pracowników. Dla porównania we Włoszech powstało w tym samym czasie niespełna 650 tys. pojazdów, ale przy zatrudnieniu ponad czterokrotnie większej kadry.

Stellantis zamierza nadal produkować Fiata 500, także w wersji elektronicznej. W Tychach mają też powstawać nowe modele Jeepa oraz Alfy Romeo - byłyby to pierwsze pojazdy tej marki produkowane poza Włochami. Dalsza produkcja Fiata 500 stanęła jednak pod dużym znakiem zapytania po rozmowach zarządu grupy Stellantis z włoskim rządem i związkami zawodowymi.

Nie przeocz

Fiat 500 może być produkowany tylko w Turynie

Tyska fabryka nie po raz pierwszy mierzy się z podobnym problemem. W 2009 roku, kiedy całe Włochy mierzyły się z kryzysem, a zakłady zwracały się o pomoc do rządu, postanowiono, że produkcja Fiata Pandy przeniesie się z Polski do Neapolu. Doszło to do skutku dwa lata później, w 2011 roku. Wiele wskazuje na to, że tym razem może być podobnie.

Jak donosi włoska prasa, produkcja elektrycznego Fiata 500, ma przebiegać wyłącznie w fabryce Mirafiori w Turynie, która zainwestowała 2 mld euro w rozwój samochodów elektrycznych i hybrydowych. W tym samym miejscu ma powstawać również wersja spalinowa. Jeżeli fabryka w Tychach będzie odgrywać jakąś rolę przy produkcji Fiata 500, to prawdopodobnie będzie ona marginalna.

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Świat żegna Franciszka. Tłumy wiernych na Placu św. Piotra

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Spoko, przecież kapitał nie ma narodowości - jak to wam wciskali w puste łby propagandyści z PO. Dacie radę, wybierzcie tylko znów Rudego Oszusta. Ona wam obieca co chcecie.
G
Gość
Nie szkodzi, przeciez kiedys pisaliscie ze macie nowego poloneza, tak dobrego jak merc.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu