– Wierzymy, że nowoczesna filantropia opiera się na zrozumieniu potrzeb społecznych i współdziałaniu. Wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa, czyli odporności społecznej, w świecie, który stał się tak trudny do przepowiedzenia, jest w tym momencie fundamentalne. Głęboko wierzę, że dla jej uzyskania ważna jest budowa inkluzywnej, otwartej, opartej na dialogu i promującej talenty wspólnoty. Takiej, którą tworzą ludzie potrafiący samodzielnie myśleć krytycznie i rozpoznać dezinformację, świadomie i sprawnie poruszać się po świecie współczesnych technologii, ale też odczytać i zrozumieć emocje własne i innych – mówi Maia Mazurkiewicz, prezeska Fundacji PZU.
Kompetencje przyszłości: adaptacja do świata cyfrowego
W obliczu dynamicznego rozwoju technologii Fundacja PZU kładzie nacisk na rozwój kompetencji przyszłości. Programy realizowane w ramach strategii „Społeczności 360°” obejmują m.in. warsztaty dla seniorów zwiększające ich odporność społeczną w środowisku cyfrowym, szkolenia dla nauczycieli w zakresie nowoczesnych metod edukacyjnych oraz zajęcia dla dzieci i młodzieży rozwijające umiejętności takie jak programowanie, analiza danych i sztuczna inteligencja. Fundacja koncentruje się również na przeciwdziałaniu zagrożeniom cyfrowym, wspieraniu rzetelnych twórców treści oraz dostarczaniu narzędzi do zarządzania stresem cyfrowym.
Edukacja jako klucz do budowania społeczeństwa opartego na dialogu
Jednym z priorytetów Fundacji PZU jest wspieranie edukacji oraz rozwijanie umiejętności komunikacyjnych wśród młodych pokoleń. Organizacja planuje przeprowadzenie „okrągłego stołu” dla nauczycieli, który pozwoli na zmapowanie kluczowych wyzwań edukacyjnych i zaprojektowanie adekwatnych działań skierowanych do grup wrażliwych. Wspólnie z partnerami Fundacja zamierza wdrażać inicjatywy wspierające edukację emocjonalną uczniów i nauczycieli.
Kapitał społeczny: wsparcie dla kobiet i zdrowia psychicznego
Fundacja PZU stawia na rozwój kapitału społecznego poprzez inicjatywy budujące świadomość zdrowia psychicznego oraz wspierające kobiety w różnych etapach ich kariery zawodowej. W planach organizacji są rozmowy z ekspertami ds. dobrostanu psychicznego, program mentoringowy dla uczennic szkół branżowych oraz warsztaty dla liderek społecznych. Działania te mają na celu zwiększenie reprezentacji kobiet na stanowiskach kierowniczych oraz stworzenie kompleksowego systemu wsparcia dla nich.
Kultura dostępna dla każdego
Fundacja PZU angażuje się w promowanie i udostępnianie kultury wysokiej poprzez wsparcie finansowe dla renomowanych instytucji kulturalnych, takich jak Muzeum Łazienki Królewskie, Muzeum Narodowe w Krakowie i Warszawie, Polska Opera Królewska, Muzeum Powstania Warszawskiego, Teatr Wielki Opera Narodowa oraz Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Dodatkowo fundacja planuje realizację programów edukacyjnych i warsztatów mających na celu zwiększenie dostępności kultury dla wszystkich grup społecznych.
– Fundacja PZU wchodzi w zupełnie nowy etap działania, na którym nie tylko będzie wspierała inicjatywy partnerów, ale też pilotażowo rozpocznie własne, autorskie projekty. To wszystko po to, by wspierać całe pokolenia w zdobywaniu kompetencji przydatnych w coraz cięższych i niepewnych czasach. Budujemy świat, w którym każdy ma szansę kształtować jutro pełne wrażliwości, siły, współpracy i nieograniczonych możliwości. Świat, w którym potencjał drzemiący w każdym z nas zostanie dostrzeżony – podsumowuje Maia Mazurkiewicz.
Nowa strategia Fundacji PZU to odpowiedź na wyzwania współczesnego społeczeństwa i krok w stronę budowy przyszłości opartej na edukacji, integracji i kulturze.
