Gdzie zgłosić problem z reklamacją albo zwrotem? Nie tylko w tym może pomóc Inspekcja Handlowa

Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
Inspekcja Handlowa może pośredniczyć i pomagać w rozstrzyganiu sporów.
Inspekcja Handlowa może pośredniczyć i pomagać w rozstrzyganiu sporów. Lucyna Nenow / Polska Press
Zwróciłeś towar, ale twoja reklamacja nie została właściwie rozpatrzona lub wcale jej nie uznano? Towar jest niezgodny z tym, co zamawiałeś lub chciałbyś odstąpić od umowy, ale okazuje się to trudne? Z takimi i wieloma innymi problemami zawrócić można się do Inspekcji Handlowej. Zobacz w czym jeszcze może pomóc ci ta instytucja.

Spis treści

Większości z nas wie, że Inspekcja Handlowa zajmuje się kontrolą bezpieczeństwa i jakości produktów na rynku. W tym celu bada m.in. czy oznakowanie, skład i właściwości produktów na opakowaniach są zgodne z prawdą.

Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że do instytucji mogą zwrócić się również konsumenci. Inspekcja Handlowa może wówczas pośredniczyć i pomagać w rozstrzyganiu sporów.

Inspekcja Handlowa pomoże w mediacjach

Gdy twoja reklamacja nie została właściwie rozpatrzona lub wcale jej nie uznano lub gdy chcesz odstąpić od zawartej umowy, ale okazuje się to problemem, warto zwrócić się wówczas o pomoc do Inspekcji Handlowej.

Instytucja pomoże nam także w sytuacji, gdy towar jest niezgodny z tym, co zamawiałeś lub gdy, mimo podjętych działań mających rozwiązać konflikt, spór z przedsiębiorcą nadal trwa.

Inspekcja Handlowa pośredniczy w zakresie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich (tzw. postępowanie ADR - ang. alternative dispute resolution). Za zgodą konsumenta i przedsiębiorcy, pomaga wypracować zadowalające obie strony rozwiązanie. Jeśli natomiast mediacje nie przynoszą założonego rezultatu, a zbliżenie stanowisk stron wciąż jest utrudnione, zgodnie z zasadami koncyliacji przedstawia swoją rekomendację zakończenia konfliktu. Udział niezależnego podmiotu stanowi ogromną pomoc w znalezieniu rozwiązania konfliktu pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą.

Pomocy szukać można w Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej

Inspekcja Handlowa ma swojego reprezentanta w każdym województwie – to Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej (WIIH). Właśnie do tego podmiotu można zgłosić problemy z realizacją ustawowego prawa do odstąpienia od umowy, nienależytym wykonaniem usług, niezgodnością towaru, niezadowalającym rozstrzygnięciem reklamacji, nieterminowym jej rozpatrzeniem czy zbyt długim oczekiwaniem na realizację uzgodnień reklamacyjnych.

Na tapecie artykuły codziennego użytku

Inspekcja Handlowa jest organem uprawnionym do polubownego rozwiązania sporu między konsumentem a przedsiębiorcą w zakresie sprzedaży towarów codziennego użytku, np. obuwia, odzieży, sprzętu RTV i AGD, urządzeń komputerowych, mebli oraz powszechnych usług m.in. remontowo-budowlanych, motoryzacyjnych, kosmetycznych, fryzjerskich czy gastronomicznych. W 2021 r. i pierwszej połowie 2022 r. do Inspekcji Handlowej wpłynęły łącznie 6 293 wnioski.

Sądowa droga polubowna z Inspekcją Handlową

Każdy konsument może zwrócić się o pomoc w rozwiązaniu konfliktu z przedsiębiorcą także do Stałego Sądu Polubownego przy Inspekcji Handlowej. W takim postępowaniu spór rozwiązuje jeden lub kilku arbitrów. Nie mają już tutaj zastosowania zasady mediacji czy koncyliacji. Wydawany jest wyrok o takiej samej mocy prawnej, jak wyrok sądu powszechnego, a strony mają obowiązek poddania się temu rozstrzygnięciu. Również na to postępowanie zarówno konsument, jak i przedsiębiorca muszą wyrazić zgodę. Z danych za 2021 rok wynika, że z 545 złożonych wniosków o sąd polubownych, blisko 40 procent zostało odrzuconych ze względu na brak zgody przedsiębiorcy. Natomiast połowa podjętych spraw zakończyła się ugodowo.

Można także liczyć na poradę

Ważną częścią działalności Inspekcji Handlowej jest poradnictwo konsumenckie. Cieszy się ono dużym zainteresowaniem - eksperci z IH udzielili prawie 80 tys. porad i instruktaży, z których korzystali zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy. Ponad połowa tematów dotyczyła rękojmi i gwarancji, które często są ze sobą niesłusznie utożsamiane. Inspektorzy udzielają porad dotyczących sprzedaży, usług, wad produktów, składania reklamacji, korzystania z gwarancji i innych praw. Poradę można uzyskać osobiście w siedzibie IH, telefonicznie lub mailowo.

Źródło: UOKiK

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu