3 mln złotych kary dla dwóch firm, które sprzedawały fotowoltaikę

Agnieszka Kamińska
Opracowanie:
UOKiK wskazał, że spółki stosowały nieprecyzyjne postanowienia, które pozwalały im na dowolne kształtowanie kluczowych warunków umowy na sprzedaż m.in. fotowoltaiki
UOKiK wskazał, że spółki stosowały nieprecyzyjne postanowienia, które pozwalały im na dowolne kształtowanie kluczowych warunków umowy na sprzedaż m.in. fotowoltaiki MAXSHOT
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył kary w wysokości 3 mln zł na dwie firmy, zajmujące się sprzedażą i instalacją paneli fotowoltaicznych. Firmy - jak podał UOKiK - stosowały niezgodne z prawem klauzule w umowach z klientami.

Spis treści

UOKiK ukarał Polską Energię Grupę Kapitałową oraz Am Eco Energy

Decyzja UOKiK dotyczy dwóch spółek: Polska Energia Grupa Kapitałowa oraz Am Eco Energy. Pierwsza z nich została ukarana grzywną przekraczającą 2,8 miliona złotych, podczas gdy na Am Eco Energy nałożono karę w wysokości ponad 54 tysięcy złotych. Urząd zobowiązał obie firmy do poinformowania klientów o szczegółach niedozwolonych klauzul, aby zapewnić pełną przejrzystość i ułatwić dochodzenie roszczeń. Decyzja ta nie jest jeszcze prawomocna, a przedsiębiorcy już złożyli odwołanie do sądu.

Firmy stosowały w umowach niekorzystne dla klientów klauzule

Jak wyjaśnił urząd antymonopolowy, obie firmy oferują usługi związane z montażem i sprzedażą instalacji fotowoltaicznych, pomp ciepła oraz innych systemów grzewczych. UOKiK wskazał, że spółki stosowały nieprecyzyjne postanowienia, które pozwalały im na dowolne kształtowanie kluczowych warunków umowy. Wśród tych klauzul znalazły się m.in. zapisy wyłączające odpowiedzialność przedsiębiorcy za uszkodzenia dachu czy ścian podczas montażu, mimo że przedsiębiorcy powinni ponosić konsekwencje błędów. Zakup instalacji mógł wiązać się z koniecznością pokrycia kosztów napraw przez konsumentów.

Jedna z klauzul w umowie pozwalała na bezpodstawne przesuwanie terminów instalacji i zmianę urządzeń na inne modele

Kolejna zakwestionowana klauzula pozwalała na bezpodstawne przesuwanie terminów instalacji czy zmianę urządzeń na inne modele, często bez odpowiedniego uzasadnienia i uzgodnienia z konsumentem. Warunki te utrudniały klientom odstąpienie od umowy, nawet gdy montaż się znacznie przedłużał lub istotnie zmieniały się pierwotne ustalenia.

UOKiK zwrócił również uwagę na surowe kary umowne, które były nakładane na konsumentów. Firmy miały nakładać je za "utrudnianie montażu" bez sprecyzowania, na czym ono polega. Jednocześnie nie przewidywano porównywalnych sankcji w przypadku opóźnień lub usterek, za które same firmy ponosiły odpowiedzialność.

W niektórych umowach znalazły się także klauzule mogące zniechęcić konsumentów do dochodzenia swoich roszczeń i składania reklamacji. Zaznaczano w nich, że klient ponosi koszty takiego działania, jeśli przedsiębiorca uzna reklamację za "nieuzasadnioną". Postanowienia te nie definiowały, w jakiej sytuacji mogłoby się tak wydarzyć.

Część przedsiębiorców wykorzystuje rosnący popyt na fotowoltaikę, próbując narzucić klientom niekorzystne warunki

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, podkreślił, że rynek OZE dynamicznie się rozwija i stanowi szansę na obniżenie rachunków za prąd i ogrzewanie dla konsumentów.

"Niestety, część przedsiębiorców wykorzystuje rosnący popyt, próbując narzucić klientom niekorzystne warunki w umowach" - zauważył Chróstny.

UOKiK zaleca, aby instalacja OZE była dopasowana do potrzeb i możliwości finansowych konsumenta. Urząd namawia do porównania ofert kilku producentów i zwraca uwagę, że nieuczciwi sprzedawcy mogą znacznie zawyżać ceny w stosunku do cen rynkowych. Chróstny przypomniał, że wyliczenia potencjalnych korzyści finansowych przedstawiane przez przedstawicieli handlowych mogą nie odpowiadać rzeczywistości.

Konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umów podpisanych poza lokalem przedsiębiorstwa - jest na to 14 dni od jej zawarcia. W przypadku nieumówionych wizyt przedstawiciela handlowego w domu klineta, ten ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 30 dni. W przypadku wątpliwości co do uczciwości zapisów proponowanej umowy lub problemów z jej realizacją, można otrzymać bezpłatną pomoc u Rzecznika Konsumentów.

źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu