Spis treści
Polacy coraz miej przywiązują się na stałe do konkretnych dostawców energii
W naszym kraju już ponad 6,1 mln klientów w gospodarstwach domowych korzysta z wolnorynkowych ofert sprzedawców energii elektrycznej. Oznacza to, że prawie 40 proc. odbiorców korzysta z cenników innych niż taryfy zatwierdzane przez Prezesa URE.
W 2022 r. sprzedawcę prądu zmieniło w sumie ponad 14,5 tysiąca odbiorców indywidualnych (grupy G). W grupach odbiorców biznesowych (grupy A,B i C) w tym czasie dokonano ponad 5 tys. zmian.
Prawie milion odbiorów zmieniło operatora
Z kolei od 2007 roku – tj. od czasu, gdy jako klienci mamy taką możliwość - sprzedawcę prądu w naszym kraju zmieniło w sumie 961 tys. odbiorców, z czego: 733 tys. w grupach taryfowych G i 228 tys. w grupach taryfowych A, B i C.
Dlaczego decydujemy się na zmianę?
Jak wskazuje URE, na decyzję o zmianie sprzedawcy wpływa kilka istotnych czynników. Wśród nich wymienić należy poziom świadomości klientów i ich motywację do zmiany, a także samą łatwość dokonania takiej zmiany (brak skomplikowanych procedur) oraz dostępność konkurencyjnych ofert na rynku.
Na co zwrócić uwagę wybierając dostawcę?
Urząd przypomina, że prawo do zmiany sprzedawcy jest jednym z podstawowych praw konsumenta, a zarazem ważnym elementem wzmacniania konkurencji na rynku. Jednak wraz z rosnącą liczbą sprzedawców i ofert, pojawiają się podmioty, które stosują nieuczciwe praktyki rynkowe. Dlatego Urząd Regulacji Energetyki przypomina o konieczności uważnego i dokładnego zapoznania się z ofertą i umową, zanim złożymy swój podpis pod dokumentami przedłożonymi przez przedsiębiorcę.
Należy zwracać uwagę m.in. na następujące warunki umowy – poza samą ceną energii elektrycznej:
- czy oprócz sprzedaży energii elektrycznej oferta zawiera dodatkowe usługi i związane z tym opłaty,
- na jaki okres zawierany jest kontrakt,
- na jakich zasadach będzie odbywać się rozliczenie po upływie okresu obowiązywania oferty,
- jakie są warunki wypowiedzenia (czy są przewidziane opłaty za wcześniejsze wypowiedzenie umowy)na jakich zasadach będzie odbywać się rozliczenie po upływie okresu obowiązywania oferty.
Zanim zawrzesz umowę z nowym sprzedawcą:
- zastanów się, czy ta oferta jest dla Ciebie korzystna,
- dokładnie przeanalizuj wszystkie dokumenty, w tym umowę, przed ich podpisaniem,
- upewnij się czy na przedstawionych dokumentach, ofertach lub umowach widnieją dane firmy, której przedstawicielem jest sprzedawca.
Uwaga. Umów nie zawieramy w domu
Od 3 lipca 2021 r. obowiązuje zakaz sprzedaży „door-to-door” wobec odbiorców w gospodarstwach domowych.
Oznacza to, że przedsiębiorstwa energetyczne nie mogą już zawierać umów poza lokalem przedsiębiorstwa z odbiorcami w gospodarstwach domowych (np. podczas wizyty przedstawiciela w domu odbiorcy). Wprowadzanie zakazu zawierania umów sprzedaży gazu i energii elektrycznej poza lokalem przedsiębiorstwa nie ogranicza jednak możliwości zawarcia takiej umowy na odległość (np. telefonicznie) czy w punkcie sprzedawcy umiejscowionym np. w galerii handlowej.
Umowa na odległość
W przypadku zawierania umowy na odległość mamy kilka dodatkowych możliwości:
- sprzedawca powinien poinformować nas na piśmie o prawie odstąpienia od umowy i przekazać Ci wzór tego oświadczenia,
- możemy odstąpić od umowy zawartej na odległość, tj. np. przez telefon, w terminie 14 dni od jej zawarcia bez podawania przyczyn i bez ponoszenia żadnych kosztów z tego tytułu.
Szczególną ostrożność należy zachować, gdy:
- na dokumentach niewidoczne są dane firmy, którą ktoś reprezentuje,
- nie jesteś w stanie zweryfikować jaką firmę reprezentuje przedstawiciel handlowy,
- jesteś namawiany do szybkiego podpisania umowy, np. pod pretekstem promocji,
- sprzedawca obiecuje Ci niższą stawkę opłaty za energię/gaz, ale nie informuje o innych dodatkowych opłatach i karach oraz dodatkowo płatnych usługach (np. dodatkowym ubezpieczeniu),
- jesteś proszony o pokazanie ostatniego rachunku za energię/gaz (na rachunku można sprawdzić informacje o rodzajach usług i opłatach za te usługi) i dano Ci do podpisania kilka lub kilkanaście dokumentów.
