Obecnie, aby założyć jednoosobową firmę, można złożyć wniosek za pomocą elektronicznej witryny CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacja o Działalności Gospodarczej), ale można zrobić to również drogą tradycyjną - osobiście w urzędzie gminy lub przesłać wniosek pocztą.
Zakładanie firmy: od 2024 roku koniec z papierowymi wnioskami?
Na stronach Rządowego Centrum Legislacji widnieje projekt resortu rozwoju i technologii, zakładający, że całkowita elektronizacja systemu składania wniosków o wpis w CEIDG nastąpi 1 października 2024 r. – dotyczyć będzie początkowo wniosków o rozpoczęcie działalności.
E-faktury do 1 stycznia 2024, a pozostałe wnioski do 2026
Z kolei pozostałe wnioski CEIDG (o zawieszenie, wznowienie, zakończenie, zmianę wpisu) będą jeszcze przyjmowane w formie papierowej przez kolejne 2 lata, czyli do dnia 1 października 2026 r.
Ponadto od 1 stycznia 2024 roku będzie obowiązywał Krajowy System Elektronicznych Faktur, czyli e-faktury.
Zakładanie firmy: po co zmiany w przepisach?
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) to elektroniczny rejestr przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą w Polsce. Aktualnie jest w nim zarejestrowanych 2,6 mln przedsiębiorców. Miesięcznie portal odwiedza prawie 1,5 mln użytkowników, którzy realizują średnio 180 tys. spraw online.
Jak tłumaczy Ministerstwo Rozwoju i Technologii, nowelizacja ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy ma m.in. zapewnić pełną cyfryzację zakładania działalności gospodarczej na Biznes.gov.pl, tj. odejście od składania wniosków papierowych podczas rejestracji firmy w CEIDG, przy zachowaniu wsparcia Centrum Pomocy Przedsiębiorcy.
Ponadto ustawa ma na celu:
- usprawnienie funkcjonowania spółek cywilnych - utworzenie „jednego okienka” dla rejestracji spółki cywilnej, czyli zastąpienie osobnych wniosków do urzędu skarbowego, GUS i ZUS jednym wnioskiem zintegrowanym;
- wzmocnienie i usprawnienie jednego okienka CEIDG - pełniejsza integracja z innymi rejestrami publicznymi oraz publikacja danych na temat spółki cywilnej w rejestrze CEIDG, a także stworzenie możliwości pobrania zaświadczenia elektronicznego spółki czy rozszerzenie CEIDG o wizualizację danych adresowych z wykorzystaniem geoportalu;
- zmiany dla pełnomocników - - ułatwienia dotyczące publikacji w CEIDG informacji o pełnomocniku, w szczególności dotyczy to pełnomocników innych niż osoby fizyczne;
- usprawnienie przepisów dotyczących syndyka, zarządcy sukcesyjnego.
- Nasze propozycje idą w kierunku dalszego rozszerzania usług dla przedsiębiorców. Jednocześnie w sposób szczególny zwracamy uwagę na to, aby przedsiębiorcy byli możliwie jak najmniej obciążani obowiązkami o charakterze administracyjnym. Dlatego też ograniczamy liczbę formularzy, cyfryzujemy kolejne usługi i odciążamy przedsiębiorców z konieczności podawania danych, które może uzupełnić za nich administracja z dostępnych rejestrów publicznych – tłumaczy wiceminister Olga Semeniuk, cytowana przez resort.
