Jak, gdzie i kiedy pracownicy chcą się uczyć i podnosić swoje kwalifikacje?

OPRAC.:
Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Polacy chcą rozwijać kompetencje zawodowe. Pracodawcy powinni zwrócić uwagę na formy szkoleń i nie tylko.
Polacy chcą rozwijać kompetencje zawodowe. Pracodawcy powinni zwrócić uwagę na formy szkoleń i nie tylko. 123rf.com
W domu, przy biurku, w ciszy i spokoju, korzystając ze zdalnych form rozwojowych, trwających najlepiej od 1 do 2 godzin – to główne preferencje współczesnych pracowników w zakresie uczenia się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych, zidentyfikowane na podstawie badania „Kompetencje miękkie i potrzeba ich rozwoju – jak uczą się obecnie pracownicy?”, przeprowadzonego przez firmę szkoleniową Nowe Motywacje oraz Mobile Institute. W ramach badania zebrane zostały informacje, które w znacznym stopniu mogą ułatwić pracodawcom projektowanie programów rozwojowych dla zatrudnionych, tak by mogły one nie tylko odpowiedzieć na ich potrzeby kompetencyjne, ale także by były dostosowane do ich aktualnych preferencji, dzięki czemu mogą być efektywne i przynosić oczekiwane korzyści dla obu stron.

Rozwój osobisty oraz podnoszenie kwalifikacji z każdym rokiem stają się coraz ważniejszym obszarem życia zawodowego. Zmiany otoczenia biznesowego, przekładające się na rynek pracy spowodowały, że zatrudnieni coraz bardziej świadomie podchodzą nie tylko do samej kwestii własnego rozwoju, ale także do określania warunków, w jakich rozwój ten powinien ich zdaniem mieć miejsce. Zwracają oni zatem uwagę nie tylko na miejsce i czas, w których ich zdaniem powinny być prowadzone aktywności rozwojowe, ale także na ich formę, a swoimi przemyśleniami na ten temat coraz chętniej dzielą się również z pracodawcami.

Gdzie i w jaki sposób chcą się uczyć i podnosić swoje kompetencje pracownicy?

Jak wynika z badania „Kompetencje miękkie i potrzeba ich rozwoju – jak uczą się obecnie pracownicy?”, pracownicy chcą uczyć się i podnosić swoje zawodowe kwalifikacje głównie w domu i w formie zdalnej. Najmniej preferuje naukę stacjonarną w miejscu pracy:

  • w domu, korzystając ze zdalnych form rozwojowych – 44 proc.,
  • nauka w miejscu pracy, ale również w formie zdalnej – 33 proc.,
  • miejsce pracy i fizyczny udział w szkoleniu – 18 proc.

Przyglądając się bliżej preferencjom zatrudnionych w podziale na płeć, dowiadujemy się, że połowa ankietowanych w ramach badania kobiet lubi podnosić kwalifikacje zawodowe ucząc się w domu, bo w domu nic im nie przeszkadza. Mężczyźni preferują natomiast naukę w miejscu pracy poprzez fizyczny udział w szkoleniu (32 proc.) oraz w miejscu pracy, korzystając ze zdalnych form rozwojowych (21 proc.) – czytamy w informacji prasowej przygotowanej przez Nowe Motywacje.

Co utrudnia naukę i rozwijanie kompetencji zawodowych?

Pracownicy, określając swoje preferencje co do miejsca i formy wskazali jednocześnie na przeszkody, jakie stają na ich drodze do podnoszenia kwalifikacji oraz uczestniczenia w szkoleniach. Na drodze pracowników do uczestniczenia w różnego rodzaju aktywnościach edukacyjnych podnoszących ich kwalifikacje stają najczęściej:

  • natłok bieżących zadań w pracy (27 proc.),
  • inne ważne obowiązki (18 proc.),
  • nieodpowiednie godziny szkoleń (15 proc.),
  • brak motywacji (13 proc.).

– Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że pracownicy deklarują zbyt dużą ilość obowiązków służbowych, natłok zadań i innych obowiązków, jako przeszkody, które skutecznie zniechęcają ich do brania udziału w szkoleniach. Warto zatem zastanowić się, czy stojące przed nimi wyzwanie dotyczy rzeczywiście czasu, czy może priorytetu, jaki pracownicy, ale też same organizacje, nadają rozwojowi lub też zaangażowaniu samych liderów w rozwój własnych zespołów – mówi Grzegorz Święch, wiceprezes i partner w firmie szkoleniowej Nowe Motywacje.

Ekspert zauważa, że trudności mogą także wynikać z doboru nieodpowiednich form rozwojowych. Dodatkowo nawet jeżeli pracownikom udaje się już znaleźć czas na rozwój, na ich drodze pojawia się szereg innych problemów, związanych między innymi z: brakiem motywacji, trudnością w skupieniu czy wyzwaniami logistycznymi, które mogą zostać również rozwiązane poprzez odpowiednie działania samej organizacji – wymienia Grzegorz Święch.

Kluczowe jest wsparcie zarówno ze strony liderów, jak i ekspertów HR, którzy powinni umieć nakierować kadrę na odpowiednią ścieżkę i zaoferować najlepsze rozwiązania, ułatwiające podnoszenie kwalifikacji przez zatrudnionych. Istotnymi demotywatorami do podnoszenia kwalifikacji są również: organizacja szkoleń w nieodpowiednich godzinach oraz poza godzinami pracy, czyli kolejne czynniki, na które bezpośredni wpływ ma sama organizacja – komentuje badania Grzegorz Święch.

Najlepiej uczymy się w ciszy

W ramach badania pracownicy zostali poproszeni również o dokonanie oceny (w skali od 1 do 6) stwierdzeń dotyczących samych form nauki. Ankietowani na podium postawili następujące zdania:

  1. „Lubię się uczyć w ciszy i spokoju, nawet najmniejszy hałas mnie rozprasza”.
  2. „Lubię uczyć się w samotności”.
  3. „Lubię uczyć się w domu, przy biurku” (co dodatkowo potwierdza preferencje badanych w zakresie nauki i podnoszenia własnych kwalifikacji w zaciszu domowym).

Jaki jest optymalny czas nauki?

Według ankietowanych pracowników najbardziej odpowiednia długość form rozwojowych (czas nauki) powinna mieścić się w przedziale pomiędzy 1 a 2 godziny oraz pomiędzy 2 a 3 godziny. Zdaniem specjalistów HR optymalna długość szkoleń mieści się w przedziale pomiędzy 1 a 2 godziny, lub między 30 minut a 1 godziną, a także dłuższe formy: między 3 a 4 godziny.

Badanie wykazał różnice w preferowanym czasie nauki między kobietami a mężczyznami. Panie zdecydowanie wolą krótsze formy rozwojowe.

– Różnice w preferowanej długości form rozwojowych w przypadku płci mogą wynikać z wielu różnych czynników. Najbardziej oczywistym w przypadku zatrudnionych kobiet wydaje się być zapewne fakt dzielenia przez nie czasu pomiędzy obowiązki zawodowe, a te wynikające z ich dodatkowych ról, w których stereotypowo są osadzone – najczęściej tych związanych z prowadzeniem domu czy opieką nad dziećmi oraz innymi członkami rodziny. W ich przypadku krótsze formy dają możliwość dostosowania zadań rozwojowych do posiadanego przez nie harmonogramu dnia, w który łatwiej mogą wkomponować czas na podnoszenie własnych kwalifikacji – dodaje Grzegorz Święch.

Wsłuchiwanie się w potrzeby zatrudnionych w zakresie miejsca, czasu, długości i formy szkoleń podnoszących ich zawodowe kwalifikacja to obecnie najważniejszy element, mający wpływ na przygotowywanie odpowiednich i efektywnych programów rozwojowych, które nie tylko rozwijają niezbędne kompetencje, ale także budują zaangażowanie i motywacje pracowników, zarówno do pracy jak i własnego dalszego rozwoju.

Źródło: Grupa Nowe Motywacje, Badanie „Kompetencje miękkie i potrzeba ich rozwoju – jak uczą się obecnie pracownicy?”

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu