Jak wakacje to festiwale i inne imprezy. Branża eventowa ruszyła z impetem, ale ma nad sobą widmo milionowych długów

OPRAC.:
Justyna Madan
Justyna Madan
By było tak, jak przed wybuchem pandemii, w ciągu roku powinno się odbyć ok. 7 tys. wydarzeń dla niemal 28 mln osób, wynika z danych GUS.
By było tak, jak przed wybuchem pandemii, w ciągu roku powinno się odbyć ok. 7 tys. wydarzeń dla niemal 28 mln osób, wynika z danych GUS. 123rf
Wielu z nas wakacje kojarzą się nie tylko z sezonem urlopowym, ciepłem i możliwością wygrzewania się na plaży. Wakacje to też koncerty, festiwale, pikniki, targi i kongresy, a te po dwóch ciężkich latach znów ruszają na podbój serc wygłodniałych po pandemii imprezowiczów. Niestety, nie wszystkie firmy eventowe mogą zaserwować nam moc atrakcji, wiele z nich znajduje się w słabej lub wręcz złej kondycji finansowej. Jak wynika z Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowej BIK – zaległości branży wzrosły o prawie 144 mln zł.

– Rok 2022 to przede wszystkim koncerty przekładane z poprzednich lat. Zainteresowanie wydarzeniami jest bardzo duże, większość biletów została sprzedana. Ale jeszcze w okresie zimowym było skromnie, a wiosna upłynęła w cieniu wątpliwości wynikających z kryzysu wojennego w Ukrainie – mówi Dagmara Chmielewska, prezes Stowarzyszenia Branży Eventowej i Dyrektor Programowa Studium Event Management.

W maju ruch, jeśli chodzi o koncerty i festiwale, się zwiększył, a od czerwca wiele wydarzeń ruszyło z pełnym optymizmem i masą atrakcji. Wciąż jednak nie wiadomo, jak sytuacja eventowa będzie wyglądała we wrześniu.

Branża eventowa ma za sobą dwa, bardzo ciężkie lata

Pandemia dała się branży eventowej wyjątkowo mocno we znaki. Kilka dni po wykryciu pierwszego przypadku COVID-19 ten sektor właściwie zatrzymał się w miejscu. Były co prawda krótkie okresy, w których firmy mogły wznowić działalność, ale na ograniczoną skalę i nie było to w stanie poprawić już dramatycznej sytuacji.

Podobnie jak liczne próby organizacji wydarzeń online. Stowarzyszenie Branży Eventowej podało, że w 2020 r. przychody sektora mogły zmniejszyć się nawet o 77 proc. r/r. Dlatego, jak wynika z badania przeprowadzonego przez Radę Przemysłu Spotkań i Wydarzeń, już w 2021 r. 38 proc. przedsiębiorców zamierzało zamknąć lub zawiesić swoją działalność.

Aktualnie jedynie 38 proc. firm z sektora eventowego znajduje się w dobrej sytuacji, a aż 62 proc. w słabej lub bardzo słabej, wynika z analizy wywiadowni gospodarczej Dun & Brad. Z badania na podstawie wpisów KRS wynika też, że w czasie pandemii prawie 4 proc. firm zawiesiło swoją działalność.

Drastyczny wzrost zaległości firm związanych z organizacją targów, wystaw i kongresów

Zadłużenie agencji eventowych wobec dostawców i banków, wzrosło z nieco ponad 202 mln zł w marcu 2020 r. do przeszło 236 mln zł w kwietniu 2022 r. Obecnie problemy finansowe ma 3729 agencji – wynika z danych na temat solidności płatniczej, zgromadzonych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie informacji kredytowej BIK.

Pandemię bardzo źle przeszły również firmy zajmujące się promocją, zarządzaniem i organizacją targów, wystaw, kongresów i konferencji. Ich zaległości wobec dostawców i instytucji finansowych wzrosły od marca 2020 r. do kwietnia 2022 r. z prawie 14 mln zł do ponad 123 mln zł, a liczba dłużników z 338 do 466 podmiotów.

W sumie zaległości sektora wobec dostawców i banków sięgają 360 mln zł, od wybuchu pandemii wzrosły o niemal 144 mln zł.

– Obserwujemy, że firmom usługowym działającym na rzecz biznesu, w ostatnich miesiącach, znacząco pogłębiły się problemy z rozliczeniami i niestety sektor MICE nie jest tu wyjątkiem. Na przełożenie się notowanej w ostatnich miesiącach poprawy koniunktury na poziom zaległości trzeba będzie jeszcze chwilę poczekać – zauważa Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor, prowadzącego rejestr dłużników konsumentów i firm.

Warto podkreślić, że klienci wracają do wydarzeń stacjonarnych. Pojawia się trend angażowania pracowników w działania integracyjne orasz szkolenia zachęcające do powrotu do pracy w biurach. Ma to swoje powody. Wynika badań jasno pokazują, że brak spotkań jest trzecim na liście czynników wywołujących depresję i wypalenie zawodowe.

- Jednocześnie wciąż ogromną popularnością cieszą się wydarzenia edukacyjne organizowane w trybie hybrydowym i online. Pozwala to uczestnikom oszczędzać czas, daje komfort wybierania ważnych dla nich treści oraz możliwości powrotu do pominiętych fragmentów wydarzenia – komentuje Dagmara Chmielewska.

Według kierowanego przez nią Stowarzyszenia Branży Eventowej działalność ta dostarcza 1,5 proc. PKB kraju i ma bezpośredni wpływ na prawie 220 tys. miejsc pracy. Wartość organizacji imprez masowych w „normalnych czasach” szacowana jest na około 3 mld złotych, z czego imprezy organizowane przez agencje eventowe (wliczając w to kongresy, konferencje i targi) to ponad 2 mld złotych (eventy B2B).

Dodaj firmę
Logo firmy Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Warszawa, ul. Krakowskie Przedmieście 15/17
Autopromocja

By było tak, jak przed wybuchem pandemii, w ciągu roku powinno się odbyć ok. 7 tys. takich wydarzeń dla niemal 28 mln osób, wynika z danych GUS. W 2019 r. pod względem łącznej liczby zorganizowanych imprez masowych dominowały województwa śląskie (873) i wielkopolskie (738), natomiast pod względem liczby uczestników - śląskie (4,3 mln) i mazowieckie (3,8 mln). Z kolei najliczniejsze imprezy masowe organizowane były w województwach mazowieckim i pomorskim, w których przeciętnie w jednej imprezie uczestniczyło 5,4 tys. osób.

– Ilość pracy i zleceń w okresie późnej wiosny i latem pozwala nam pokryć zaległe koszty i zabezpieczyć się na przyszłość. Mimo wszystko wciąż potrzebujemy płynności i stabilizacji, by planowanie budżetu w skali roku oraz wszystkie inwestycje miały racjonalny wymiar – podsumowuje Dagmara Chmielewska.

Niestety wysoka inflacja, niepewność sytuacji i rosnące koszty, mogą przerwać dobrą passę w jaką wreszcie weszła w tym roku branża eventowa. - Przedsiębiorstwa już sygnalizują, że tną wydatki, a tego typu przedsięwzięcia są jednymi z pierwszych na liście ewentualnych oszczędności – podkreśla Sławomir Grzelczak.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu