Pierwsze kary UOKiK za brak współpracy z Urzędem
W ramach prowadzonych postępowań, prezes UOKiK skierował wystąpienia do kilkudziesięciu wiodących influencerów zbierając informacje o funkcjonowaniu branży influencer marketingu oraz weryfikując prawidłowość oznaczania przez nich treści reklamowych w mediach społecznościowych. Urząd sprawdzał m.in. z czego wynikają zaniedbania w oznaczaniu postów sponsorowanych. Nie wszyscy byli jednak chętni do współpracy. Kilku z nich nie udzieliło informacji ani nie przesłało wymaganych dokumentów.
- Prowadzimy jednocześnie kilka działań związanych z rynkiem infuencer marketingu. W ramach postępowań wyjaśniających zbadaliśmy profile najpopularniejszych influencerów oraz ich kontrakty, sprawdzając warunki współpracy i ustalenia z reklamodawcami - markami i agencjami marketingowymi – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Działanie te zostały podjęte, aby zmienić rynek reklamowy w mediach społecznościowych i wyeliminować negatywne praktyki, które szkodzą konsumentów.
- Brak współpracy w toku postępowania to poważne naruszenie, może bowiem utrudniać udowodnienie stosowania niedozwolonej praktyki, a także wydłuża znacząco możliwość ustalenia stanu faktycznego – dodaje prezes UOKiK.
Nieudzielenie odpowiedzi może mieć konsekwencje finansowe, jest to bowiem naruszenie przepisów. I tak właśnie się stało. 29 czerwca prezes UOKiK wydał 6 decyzji, które dotyczą ukarania influencerów za brak współpracy na łączną kwotę 139 tys. zł.
Kto dostanie karę za brak oznaczania współprac w social mediach?
- Kruszwil Marek Kruszel – 50 tys. zł
- MD Marcin Dubiel – 25 tys. zł
- Maffashion Julia Kuczyńska – 30 tys. zł
- Paweł Malinowski – 20 tys. zł
- Marcin Malczyński – 10 tys. zł
- Marley Marlena Sojka – 4 tys. zł
Decyzje nie są jednak prawomocne i Influencerzy mogą odwołać się do sądu.
Kryptoreklamy u influencerów są powszechne
Nie od dziś wiadomo, że popularność w sieci przynosi korzyści. Influencerzy reklamują produkty za wynagrodzenie. Zachęcają do korzystania z usług i produktów, zachwalają firmy, polecają konkretne marki. Takie treści powinny być wyraźnie oznaczone jako sponsorowane lub reklamowe. Nie zawsze są, dlatego w 2021 roku prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające.
Im więcej „followersów”, tym większa szansa na nawiązanie współpracy ze znaną marką. Youtuber zachęca do korzystania z gry na telefon, blogerka zachwala salon sprzedający samochody, instagramerka promuje napoje – nie ma w tym nic złego, zwłaszcza jeśli produkty faktycznie są dobrej jakości, ale takie posty czy filmy muszą być jasno i wyraźnie oznaczone, jako sponsorowane. Nie zawsze jednak tak się dzieje.
Kryptoreklama, czyli tzw. reklama ukryta, to forma przekazu medialnego, która ma (lub powinna mieć) neutralny wydźwięk ale jednocześnie zachęca do nabycia produktu lub usługi. Jak wyjaśnia UOKiK, odpłatna promocja produktów lub usług bez wyraźnego oznaczenia, że są to treści sponsorowane, narusza zakaz kryptoreklamy i może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową, a w niektórych przypadkach również czyn nieuczciwej konkurencji.
Strefa Biznesu: W Polsce drastycznie wzrosną podatki? Winna demografia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?