Jakość paliw kontroluje przez cały rok Inspekcja Handlowa. Kontrolom podlegają producenci paliw, hurtownicy, magazynujący oraz prowadzący stacje paliw przedsiębiorcy.
Cały system dzieli się na dwie części: europejską i krajową. W tej pierwszej weryfikowane podmioty są wybierane w losowaniu, które przeprowadza prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) jako zarządzający systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw. W części krajowej ich dobór zależy od sygnałów od kierowców, innych organów np. policji i negatywnych wyników z poprzednich lat.
- W czasie pierwszej kontroli jakości paliw w 2003 roku aż 30 procent badanych próbek nie spełniało wymogów. Poprzez podejmowane działania udało się z rynku usunąć wiele nieprawidłowości. Od kilku lat odsetek nieprawidłowości oscyluje poniżej 4 procent. I choć liczba wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości w 2023 roku wzrosła w stosunku do roku 2022, to poprawiła się jakość gazu skroplonego LPG – wszystkie próbki spełniały wymagania jakościowe — mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Kontrole w 2023 roku
W 2023 r. Inspekcja Handlowa zbadała jakość benzyny bezołowiowej, oleju napędowego, gazu skroplonego LPG oraz lekkiego oleju opałowego. Do badań pobrano 1584 próbki paliw ciekłych (832 próbki benzyn i 752 oleju napędowego), 360 próbek LPG i 2 próbki lekkiego oleju opałowego.
Specjaliści podczas testów laboratoryjnych wykazali, że 41 próbek paliw ciekłych (34 oleju napędowego, 7 benzyny) nie spełniało wymogów, co stanowi 2,59 proc. zbadanych.
Odsetek zakwestionowanych próbek paliw w poszczególnych województwach był wyraźnie zróżnicowany. Podczas losowych kontroli stacji paliw najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w województwach: wielkopolskim (5,75 proc. zbadanych), podlaskim (4,76 proc.) małopolskim (3,81 proc.) i kujawsko-pomorskim (3,64 proc.).
Z mapy paliw zamieszczonej na stronie internetowej UOKiK wynika, że nieprawidłowości wykryte w roku 2023 dotyczyły tylko dwóch stacji w naszym regionie, a dokładniej na terenie Bydgoszczy (podane są ich nazwy i lokalizacja) i chodziło o olej napędowy. W jednym przypadku zaniżony był parametr temperatury zapłonu, w drugim stabilność oksydacyjna (co oznaczają te parametry opisujemy poniżej).
To też może Cię zainteresować
Na wspomnianej mapie oraz w korzystającej z danych UOKiK aplikacji nawigacyjnej Yanosik można także sprawdzić bieżący stan kontroli stacji paliwowych. Na razie nie widać, aby w Kujawsko-Pomorskiem kontrolerzy mieli jakiekolwiek obiekcje – wszystkie skontrolowane stacje zaznaczone są zielona łapką z kciukiem w górę. Szerzej natomiast – w Polsce – widać kilka czerwonych łapek z kciukiem w dół – najbliższa w Nowym Mieście Lubawskim.
Wracając natomiast do raportu UOKiK z kontroli za cały 2023 rok, tym razem przedsiębiorców wybranych na podstawie m.in. informacji od kierowców, najwięcej uchybień odnotowano w województwach: pomorskim (25 proc.), warmińsko-mazurskim (22,22 proc.) i małopolskim (10 proc.) – wszystkie dotyczyły oleju napędowego.
Wszyscy zaś tankujący gaz skroplony LPG mogą być spokojni - inspektorzy nie zakwestionowali żadnej próbki.
Do kontroli trafiły także 2 próbki lekkiego oleju opałowego, które przeszły pozytywnie testy w laboratorium. Dostępność tego paliwa w ofercie jest ograniczona, a wszystkie próbki badane także w latach 2013-2022 spełniały wymagania jakościowe.
Takie parametry są kwestionowane
Eksperci w laboratorium weryfikują zgodność badanych próbek z normami określonymi w ustawie o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz rozporządzeniu ministra gospodarki ws. wymagań jakościowych dla paliw ciekłych.
Przepisy określają parametry wpływające na zanieczyszczenie środowiska oraz prawidłowe funkcjonowanie pojazdów, także w różnych porach roku.
Nieprawidłowości wykryte w oleju napędowym (ON) dotyczyły następujących parametrów:
- stabilność oksydacyjna – określa odporność ON na starzenie; niska objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania, co może prowadzić np. do zatykania filtrów paliwa czy zanieczyszczania zaworów wtryskowych;
- temperatura zapłonu – zbyt niska może stwarzać ryzyko wybuchu oparów oleju podczas nalewania z dystrybutora;
- zawartość wody – jej obecność w paliwie wynika najczęściej z nieszczelności zbiornika, a może prowadzić do korozji układu paliwowego.
W benzynach kwestionowano:
- prężność par – parametr ma różną wartość dla paliwa letniego i zimowego; od jego wysokości zależy łatwość uruchomienia silnika w temperaturze niskiej, w wysokiej zaś – skłonność do tworzenia się „korków” parowych;
- motorową liczbę oktanową - zbyt niska może być powodem występowania w silniku spalania stukowego, co oznacza nieprawidłowy przebieg spalania, powodujący głośną i nierównomierną pracę silnika oraz większe zużycie paliwa;
- indeks lotności – wpływa m.in. na łatwość rozruchu silnika.
Konsekwencje nieprawidłowości
Wojewódzcy inspektorzy handlowi wydali 17 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw ze względu na znaczne zaniżenie wymagań jakościowych, informując o tych działaniach Inspekcję Ochrony Środowiska.
W 25 przypadkach zawiadomili organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w związku z wprowadzeniem do obrotu paliw niewłaściwej jakości, a także poinformowali o wynikach inne organy, w tym prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, który wydaje koncesje na obrót paliwami, Krajową Administrację Skarbową oraz policję.
Wnioski z kontroli
Odsetek próbek niespełniających wymagań jakościowych kształtuje się co roku na innym poziomie, na co wpływ mogą mieć zarówno liczba skontrolowanych podmiotów i pobranych próbek, jak i zmieniające się wymagania jakościowe. Na ogólny obraz wyników jakości paliw w Polsce rzutuje także sposób określenia podmiotów do kontroli, czyli losowanie i typowanie na podstawie informacji i sygnałów oraz poprzednich wyników kontroli.
Analiza wyników kontroli jakości paliw ciekłych w 2022 i 2023 r. wskazuje na poprawę jakości benzyny na stacjach wybranych do kontroli na podstawie wpływających informacji (od kierowców i innych organów). Podobnie jak w latach poprzednich wśród kwestionowanych próbek paliw ciekłych dominował olej napędowy. W jego badaniach odnotowano więcej próbek niespełniających wymagań jakościowych w obu częściach systemu.
Wyniki kontroli jakości gazu skroplonego (LPG) w 2023 r., w porównaniu 2022 r., zarówno na stacjach wybranych do kontroli na podstawie wpływających informacji jak i wylosowanych do kontroli LPG poprawiły się - wszystkie pobrane próbki spełniały wymagania jakościowe.
W ostatnich latach (2020-2023) UOKiK nie stwierdził w próbkach oleju napędowego i benzyny przekroczenia zawartość siarki w. To dobrze nie tylko dla pojazdów – emisja związków siarki do atmosfery wraz ze spalinami ma niekorzystny wpływ na środowisko.
To jest ważne dla konsumentów
Przypominamy, że wszelkie przeprowadzane testy z użyciem paliw w domach stwarzają zagrożenie toksykologiczne i wybuchowe. Polecamy natomiast samodzielne sprawdzanie dostępnej na stronie Urzędu mapy paliw. Te same dane można znaleźć, korzystając z aplikacji nawigacyjnej Yanosik.
– Celem kontroli paliw jest poprawa ich jakości, a także bezpieczeństwa użytkowania dla konsumentów i przedsiębiorców. Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do skorzystania z wyników kontroli. Na bieżąco aktualizujemy je na mapie paliw dostępnej na uokik.gov.pl i w aplikacji Yanosik – dodaje Tomasz Chróstny.
Możesz zgłaszać nieprawidłowości
Jeśli konsument uważa, że paliwo złej jakości uszkodziło silnik jego pojazdu, może złożyć reklamację u właściciela stacji. Podejrzenie nieprawidłowości na danej stacji należy zgłosić Inspekcji Handlowej, a przypuszczenie, że licznik dystrybutora na stacji wskazuje nieprawidłowo ilość tankowanego paliwa – Głównemu Urzędowi Miar.
Pomoc dla konsumentów: Infolinia konsumencka: 801 440 220 lub 222 66 76 76, formularz kontaktowy: poradydlakonsumentow.pl
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?