Jakość paliw samochodowych pogorszyła się także w Kujawsko-Pomorskiem. Wyjątkiem jest LPG - ocenia UOKiK

Marek Weckwerth
Generalnie nie mamy się czego obawiać – jakość paliw na stacjach regionu jest dobra. W ubiegłym roku zakwestionowano jednak 3,64 proc. pobranych próbek
Generalnie nie mamy się czego obawiać – jakość paliw na stacjach regionu jest dobra. W ubiegłym roku zakwestionowano jednak 3,64 proc. pobranych próbek Fot. Marek Weckwerth / zdjęcie ilustracyjne
Inspekcja Handlowa zakwestionowała w ubiegłym roku w całej Polsce 2,59 procent skontrolowanych próbek paliw ciekłych, a to prawie dwa razy więcej niż w roku 2022. W województwie kujawsko-pomorskim mowa jest o 3,64 procentach.

Jakość paliw kontroluje przez cały rok Inspekcja Handlowa. Kontrolom podlegają producenci paliw, hurtownicy, magazynujący oraz prowadzący stacje paliw przedsiębiorcy.

Cały system dzieli się na dwie części: europejską i krajową. W tej pierwszej weryfikowane podmioty są wybierane w losowaniu, które przeprowadza prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) jako zarządzający systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw. W części krajowej ich dobór zależy od sygnałów od kierowców, innych organów np. policji i negatywnych wyników z poprzednich lat.

- W czasie pierwszej kontroli jakości paliw w 2003 roku aż 30 procent badanych próbek nie spełniało wymogów. Poprzez podejmowane działania udało się z rynku usunąć wiele nieprawidłowości. Od kilku lat odsetek nieprawidłowości oscyluje poniżej 4 procent. I choć liczba wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości w 2023 roku wzrosła w stosunku do roku 2022, to poprawiła się jakość gazu skroplonego LPG – wszystkie próbki spełniały wymagania jakościowe — mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Kontrole w 2023 roku

W 2023 r. Inspekcja Handlowa zbadała jakość benzyny bezołowiowej, oleju napędowego, gazu skroplonego LPG oraz lekkiego oleju opałowego. Do badań pobrano 1584 próbki paliw ciekłych (832 próbki benzyn i 752 oleju napędowego), 360 próbek LPG i 2 próbki lekkiego oleju opałowego.

Specjaliści podczas testów laboratoryjnych wykazali, że 41 próbek paliw ciekłych (34 oleju napędowego, 7 benzyny) nie spełniało wymogów, co stanowi 2,59 proc. zbadanych.

Odsetek zakwestionowanych próbek paliw w poszczególnych województwach był wyraźnie zróżnicowany. Podczas losowych kontroli stacji paliw najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w województwach: wielkopolskim (5,75 proc. zbadanych), podlaskim (4,76 proc.) małopolskim (3,81 proc.) i kujawsko-pomorskim (3,64 proc.).

Z mapy paliw zamieszczonej na stronie internetowej UOKiK wynika, że nieprawidłowości wykryte w roku 2023 dotyczyły tylko dwóch stacji w naszym regionie, a dokładniej na terenie Bydgoszczy (podane są ich nazwy i lokalizacja) i chodziło o olej napędowy. W jednym przypadku zaniżony był parametr temperatury zapłonu, w drugim stabilność oksydacyjna (co oznaczają te parametry opisujemy poniżej).

To też może Cię zainteresować

Na wspomnianej mapie oraz w korzystającej z danych UOKiK aplikacji nawigacyjnej Yanosik można także sprawdzić bieżący stan kontroli stacji paliwowych. Na razie nie widać, aby w Kujawsko-Pomorskiem kontrolerzy mieli jakiekolwiek obiekcje – wszystkie skontrolowane stacje zaznaczone są zielona łapką z kciukiem w górę. Szerzej natomiast – w Polsce – widać kilka czerwonych łapek z kciukiem w dół – najbliższa w Nowym Mieście Lubawskim.

Wracając natomiast do raportu UOKiK z kontroli za cały 2023 rok, tym razem przedsiębiorców wybranych na podstawie m.in. informacji od kierowców, najwięcej uchybień odnotowano w województwach: pomorskim (25 proc.), warmińsko-mazurskim (22,22 proc.) i małopolskim (10 proc.) – wszystkie dotyczyły oleju napędowego.

Wszyscy zaś tankujący gaz skroplony LPG mogą być spokojni - inspektorzy nie zakwestionowali żadnej próbki.

Do kontroli trafiły także 2 próbki lekkiego oleju opałowego, które przeszły pozytywnie testy w laboratorium. Dostępność tego paliwa w ofercie jest ograniczona, a wszystkie próbki badane także w latach 2013-2022 spełniały wymagania jakościowe.

Takie parametry są kwestionowane

Eksperci w laboratorium weryfikują zgodność badanych próbek z normami określonymi w ustawie o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz rozporządzeniu ministra gospodarki ws. wymagań jakościowych dla paliw ciekłych.
Przepisy określają parametry wpływające na zanieczyszczenie środowiska oraz prawidłowe funkcjonowanie pojazdów, także w różnych porach roku.

Nieprawidłowości wykryte w oleju napędowym (ON) dotyczyły następujących parametrów:

  • stabilność oksydacyjna – określa odporność ON na starzenie; niska objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania, co może prowadzić np. do zatykania filtrów paliwa czy zanieczyszczania zaworów wtryskowych;
  • temperatura zapłonu – zbyt niska może stwarzać ryzyko wybuchu oparów oleju podczas nalewania z dystrybutora;
  • zawartość wody – jej obecność w paliwie wynika najczęściej z nieszczelności zbiornika, a może prowadzić do korozji układu paliwowego.

W benzynach kwestionowano:

  • prężność par – parametr ma różną wartość dla paliwa letniego i zimowego; od jego wysokości zależy łatwość uruchomienia silnika w temperaturze niskiej, w wysokiej zaś – skłonność do tworzenia się „korków” parowych;
  • motorową liczbę oktanową - zbyt niska może być powodem występowania w silniku spalania stukowego, co oznacza nieprawidłowy przebieg spalania, powodujący głośną i nierównomierną pracę silnika oraz większe zużycie paliwa;
  • indeks lotności – wpływa m.in. na łatwość rozruchu silnika.

Konsekwencje nieprawidłowości

Wojewódzcy inspektorzy handlowi wydali 17 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw ze względu na znaczne zaniżenie wymagań jakościowych, informując o tych działaniach Inspekcję Ochrony Środowiska.

W 25 przypadkach zawiadomili organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w związku z wprowadzeniem do obrotu paliw niewłaściwej jakości, a także poinformowali o wynikach inne organy, w tym prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, który wydaje koncesje na obrót paliwami, Krajową Administrację Skarbową oraz policję.

Wnioski z kontroli

Odsetek próbek niespełniających wymagań jakościowych kształtuje się co roku na innym poziomie, na co wpływ mogą mieć zarówno liczba skontrolowanych podmiotów i pobranych próbek, jak i zmieniające się wymagania jakościowe. Na ogólny obraz wyników jakości paliw w Polsce rzutuje także sposób określenia podmiotów do kontroli, czyli losowanie i typowanie na podstawie informacji i sygnałów oraz poprzednich wyników kontroli.

Analiza wyników kontroli jakości paliw ciekłych w 2022 i 2023 r. wskazuje na poprawę jakości benzyny na stacjach wybranych do kontroli na podstawie wpływających informacji (od kierowców i innych organów). Podobnie jak w latach poprzednich wśród kwestionowanych próbek paliw ciekłych dominował olej napędowy. W jego badaniach odnotowano więcej próbek niespełniających wymagań jakościowych w obu częściach systemu.

Wyniki kontroli jakości gazu skroplonego (LPG) w 2023 r., w porównaniu 2022 r., zarówno na stacjach wybranych do kontroli na podstawie wpływających informacji jak i wylosowanych do kontroli LPG poprawiły się - wszystkie pobrane próbki spełniały wymagania jakościowe.

W ostatnich latach (2020-2023) UOKiK nie stwierdził w próbkach oleju napędowego i benzyny przekroczenia zawartość siarki w. To dobrze nie tylko dla pojazdów – emisja związków siarki do atmosfery wraz ze spalinami ma niekorzystny wpływ na środowisko.

To jest ważne dla konsumentów

Przypominamy, że wszelkie przeprowadzane testy z użyciem paliw w domach stwarzają zagrożenie toksykologiczne i wybuchowe. Polecamy natomiast samodzielne sprawdzanie dostępnej na stronie Urzędu mapy paliw. Te same dane można znaleźć, korzystając z aplikacji nawigacyjnej Yanosik.

– Celem kontroli paliw jest poprawa ich jakości, a także bezpieczeństwa użytkowania dla konsumentów i przedsiębiorców. Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do skorzystania z wyników kontroli. Na bieżąco aktualizujemy je na mapie paliw dostępnej na uokik.gov.pl i w aplikacji Yanosik – dodaje Tomasz Chróstny.

Możesz zgłaszać nieprawidłowości

Jeśli konsument uważa, że paliwo złej jakości uszkodziło silnik jego pojazdu, może złożyć reklamację u właściciela stacji. Podejrzenie nieprawidłowości na danej stacji należy zgłosić Inspekcji Handlowej, a przypuszczenie, że licznik dystrybutora na stacji wskazuje nieprawidłowo ilość tankowanego paliwa – Głównemu Urzędowi Miar.

Pomoc dla konsumentów: Infolinia konsumencka: 801 440 220 lub 222 66 76 76, formularz kontaktowy: poradydlakonsumentow.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu