Kapcie, szynka i winyle awansowały z giełdy pod stadionem do galerii handlowych

Agata Wodzień-Nowak
Jarmark sztuki i rękodzieła w Galerii Biała.
Jarmark sztuki i rękodzieła w Galerii Biała. fot. Wojciech Wojtkielewicz
Stare płyty winylowe, antyki, ręcznie robione zabawki, góralskie kapcie i swojskie wędliny. Cotygodniowe targowisko? Giełda na placu przed stadionem? Nic z tych rzeczy. Jesteśmy w środku centrum handlowego. Mydło i powidło mają nas przyciągnąć do miejsc, w których klientów ubywa. Jeśli dziecko będzie chciało na turniej gamingowy, to może rodzice zrobią zakupy.

Spis treści

Galerie handlowe walczą o klientów i zmieniają rolę

W 2024 roku ruch w centrach handlowych spadł o 3,5 proc. w porównaniu z wcześniejszym rokiem, wynika z raportu firmy Proxi.cloud. Dziś galerie handlowe pełnią rolę nie tylko centrów zakupowych, ale również przestrzeni multirozrywkowych. Więcej piszemy o tym tu: Coś niepokojącego dzieje się w polskich galeriach handlowych

I tej rozrywki galerie próbuję dostarczać nam klientom coraz więcej, w szerokim wachlarzu tematów i form.

Centra handlowe mają zazwyczaj jakąś większą przestrzeń albo pusty lokal, gdzie urządza się spotkania, kiermasze, wystawy i akcje tematyczne. Te są coraz wymyślniejsze i mają przyciągać zagubionego klienta. Ten coraz bardziej ceni swój czas i nie chce gubić go w alejkach, woli kameralny pasaż na swoim osiedlu.

Galerie handlowe walczą jednak, jak tylko mogą. Tym sposobom postanowiliśmy się przyjrzeć. Zanim konkretne przykłady z kilku centrów handlowych z różnych części Polski, kilka najczęściej powtarzających się przykładów akcji, które mają przyciągać między sklepowej alejki:

  • turnieje szachowe, gamingowe, sportowe

  • wystawa zdjęć, klocków, starych gier

  • wystawa dinozaurów, pająków

  • spotkania ze sportowcami, influencerkami, trenerkami

  • giełda płyt winylowych i książek

  • zbiórka krwi, badania np. poziomu cukru, mammografia

  • latem na zewnątrz rajdy rowerowe, biegi.

W Galerii Pomorskiej w Bydgoszczy można było podziwiać największą w Europie wystawę Budowli z Klocków LEGO®
W Galerii Pomorskiej w Bydgoszczy można było podziwiać największą w Europie wystawę Budowli z Klocków LEGO®
Jakub Soboczyński

Oliwki, szynka, gwiazdy ekranu i kapcie z gór między Diverse, Empikiem i CCC

Na dobór wydarzeń niewątpliwie wpływ ma renoma danej galerii, grupa docelowa, którą chce przyciągnąć, położenie i przestrzeń, jaką dysponuje.

CH Focus w Bydgoszczy w marcu organizuje jarmark włoski. Na paterze galerii na odwiedzających centrum mają czekać m.in. aromatyczne włoskie wędliny, sery, przetwory, słodkie przekąski, makarony i oliwki. Wcześniej będzie zbiórka krwi, a na początku marca wernisaż i wręczenie nagród w konkursie fotograficznym.

Złote Tarasy w Warszawie organizowały akcję walentynkową z Bridget Jones, a wcześniej filmowe show z Gwiazdami Akademii Pana Kleksa. Latem odbywały się warsztaty np. z tworzenia peelingu z olejkami eterycznymi.

Galeria Krakowska szykuje na przełomie lutego i marca wystawę interaktywną: tajemnice ciała człowieka, a Galeria Bronowice urządza wymianę sąsiedzką np. zabawek, książek, ubrań, roślin. Centrum ma swoją Galerię Artystyczną KSA.

Galeria Bałtycka w Gdańsku z okazji Światowego Dnia Kota zaprasza w lutym na pokazy oraz plebiscyt na najwspanialsze czworonogi. Wcześniej był weekend z szachami.

Zimą częściej pojawiają się specjalne stoiska z wyrobami z gór, kamizelkami, kapciami, dywanikami, a przez cały roku kiermasze winyli i książek. Czy winić galerie za to, że walczą o klienta? Nie ma powodu. Kto potrzebuje, ten skorzysta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu