https://strefabiznesu.pl
reklama

Coś niepokojącego dzieje się w polskich galeriach handlowych

Maciej Badowski
Wideo
od 7 lat
Okazuje się, że w 2024 roku branża centrów handlowych w Polsce odnotowała spadki zarówno w ruchu, jak i liczbie klientów. Jak tłumaczy Strefie Biznesu Miłosza Sojka z Proxi.cloud, dziś galerie handlowe pełnią rolę nie tylko centrów zakupowych, ale również przestrzeni multirozrywkowych. – Bez szczegółowej analizy trudno jednoznacznie określić, jaka grupa klientów została utracona, co utrudnia prognozowanie, czy ten trend będzie się pogłębiał – zaznacza.

Coraz mniejszy ruch w centrach handlowych

Z raportu firmy Proxi.cloud, z których wynika, że w 2024 roku ruch w centrach handlowych spadł o 3,5 proc. w porównaniu z rokiem wcześniejszym. – Zjawisko to można w dużej części tłumaczyć zmianą przyzwyczajeń zakupowych części społeczeństwa, np. korzystaniem z platform e-commerce. Do innych potencjalnych czynników można zaliczyć spadek konsumpcji bądź rozwój asortymentu dyskontów oraz wielkopowierzchniowych sklepów sieci spożywczych – komentował Mateusz Nowak, jeden ze współautorów raportu z Proxi.cloud.

Autorzy raportu podali, że liczba unikalnych klientów w 2024 roku w centrach handlowych spadła o 3,1 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. Choć zmiana wydaje się niewielka, może wskazywać na długoterminowy trend w kierunku zakupów online. Jednocześnie dodano, że średnia liczba wizyt w galeriach handlowych na jednego konsumenta pozostała niezmienna w 2024 roku, wynosząc 3,2 wizyty miesięcznie. Jednak przeciętna długość wizyty i całkowity czas spędzany w centrach handlowych nieznacznie się skróciły.

Z drugiej strony, we wspomnianym opracowaniu wskazano, że w roku ubiegłym ruch w centrach i galeriach handlowych wzrósł rdr. w czterech województwach:

mazowieckim – 5,5 proc.

świętokrzyskim – 5,3proc.

opolskim – 2,5 proc.

łódzkim – 1,3 proc.

Z kolei spadki rdr. odnotowano w dwunastu województwach. Największe spadki zanotowały: warmińsko- mazurskie (spadek o 9,6 proc,), lubelskie ( – 8,9 proc.) oraz podkarpacki, gdzie spadek wyniósł 8,6 proc.

Magdalena Ogrodnik z Zespołu Centrum Kulturalno-Handlowego Millenium Hall, które należy do czołówki centrów handlowych w województwie podkarpackim w przesłanej do redakcji wiadomości podaje, że „statystki zebrane przez naszą analitykę świadczą o tym, że Millenium Hall odnotowuje stabilny wzrost z roku na rok liczby odwiedzających oraz unikalnych klientów".

– Systemy rejestrujące liczbę klientów wskazują na stałą tendencję wzrostową footfall, który ukształtował się w następujący sposób: 2023/2022 – 106,41 proc., 2024/2023 – 104,48 proc. – przekazała.

Jak komentuje dla portalu strefabiznesu.pl Miłosza Sojka, Data Science Lead z proxi.cloud., spadek na poziomie 3,1 proc. „nie wydaje się znaczący, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę specyfikę galerii handlowych, które dziś pełnią rolę nie tylko centrów zakupowych, ale również przestrzeni multirozrywkowych". – Oprócz sklepów znajdziemy tam strefy gastronomiczne, kina, siłownie i inne formy rozrywki – wymienia.

– Bez szczegółowej analizy trudno jednoznacznie określić, jaka grupa klientów została utracona, co utrudnia prognozowanie, czy ten trend będzie się pogłębiał. Wszystko zależy od tego, w jakim kierunku będzie ewoluować charakter galerii handlowych i jakie potrzeby będą one zaspokajać w przyszłości – podsumowuje Sojka.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Zastrzyk gotówki na kolejne lata. Poczta Polska otrzyma wyższe kwoty

Zastrzyk gotówki na kolejne lata. Poczta Polska otrzyma wyższe kwoty

Kolejne spółki z zezwoleniem na prowadzenie systemu kaucyjnego

Kolejne spółki z zezwoleniem na prowadzenie systemu kaucyjnego

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu