Coraz mniejszy ruch w centrach handlowych
Z raportu firmy Proxi.cloud, z których wynika, że w 2024 roku ruch w centrach handlowych spadł o 3,5 proc. w porównaniu z rokiem wcześniejszym. – Zjawisko to można w dużej części tłumaczyć zmianą przyzwyczajeń zakupowych części społeczeństwa, np. korzystaniem z platform e-commerce. Do innych potencjalnych czynników można zaliczyć spadek konsumpcji bądź rozwój asortymentu dyskontów oraz wielkopowierzchniowych sklepów sieci spożywczych – komentował Mateusz Nowak, jeden ze współautorów raportu z Proxi.cloud.
Autorzy raportu podali, że liczba unikalnych klientów w 2024 roku w centrach handlowych spadła o 3,1 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. Choć zmiana wydaje się niewielka, może wskazywać na długoterminowy trend w kierunku zakupów online. Jednocześnie dodano, że średnia liczba wizyt w galeriach handlowych na jednego konsumenta pozostała niezmienna w 2024 roku, wynosząc 3,2 wizyty miesięcznie. Jednak przeciętna długość wizyty i całkowity czas spędzany w centrach handlowych nieznacznie się skróciły.
Z drugiej strony, we wspomnianym opracowaniu wskazano, że w roku ubiegłym ruch w centrach i galeriach handlowych wzrósł rdr. w czterech województwach:
mazowieckim – 5,5 proc.
świętokrzyskim – 5,3proc.
opolskim – 2,5 proc.
łódzkim – 1,3 proc.
Z kolei spadki rdr. odnotowano w dwunastu województwach. Największe spadki zanotowały: warmińsko- mazurskie (spadek o 9,6 proc,), lubelskie ( – 8,9 proc.) oraz podkarpacki, gdzie spadek wyniósł 8,6 proc.
Magdalena Ogrodnik z Zespołu Centrum Kulturalno-Handlowego Millenium Hall, które należy do czołówki centrów handlowych w województwie podkarpackim w przesłanej do redakcji wiadomości podaje, że „statystki zebrane przez naszą analitykę świadczą o tym, że Millenium Hall odnotowuje stabilny wzrost z roku na rok liczby odwiedzających oraz unikalnych klientów".
– Systemy rejestrujące liczbę klientów wskazują na stałą tendencję wzrostową footfall, który ukształtował się w następujący sposób: 2023/2022 – 106,41 proc., 2024/2023 – 104,48 proc. – przekazała.
Jak komentuje dla portalu strefabiznesu.pl Miłosza Sojka, Data Science Lead z proxi.cloud., spadek na poziomie 3,1 proc. „nie wydaje się znaczący, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę specyfikę galerii handlowych, które dziś pełnią rolę nie tylko centrów zakupowych, ale również przestrzeni multirozrywkowych". – Oprócz sklepów znajdziemy tam strefy gastronomiczne, kina, siłownie i inne formy rozrywki – wymienia.
– Bez szczegółowej analizy trudno jednoznacznie określić, jaka grupa klientów została utracona, co utrudnia prognozowanie, czy ten trend będzie się pogłębiał. Wszystko zależy od tego, w jakim kierunku będzie ewoluować charakter galerii handlowych i jakie potrzeby będą one zaspokajać w przyszłości – podsumowuje Sojka.