Andrzej Ilków podkreślił konieczność rozbudowy Lotniska Chopina, zaznaczając, że pierwotne plany rozbudowy zostały wstrzymane w 2019 roku przez ówczesny rząd. Z uwagi na przesunięcie terminu otwarcia Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) na rok 2032, powrót do planów rozbudowy stał się niezbędny.
Prezes PPL zwrócił uwagę, że infrastruktura lotniska, w tym drogi kołowania i płyty postojowe, jest w stanie zapewnić odpowiednią przepustowość samolotów. Jednak kluczowym elementem jest zwiększenie przepustowości terminala, co ma zostać osiągnięte dzięki planowanej rozbudowie.
Zwiększenie liczby operacji lotniczych ma na celu nie tylko obsłużenie większej liczby pasażerów, ale również przygotowanie linii lotniczych do przyszłego przeniesienia się do nowo budowanego CPK. Andrzej Ilków zapewnił, że dodatkowe operacje lotnicze nie wpłyną na zwiększenie hałasu, ponieważ nowoczesne samoloty generują o 30-40% mniej hałasu niż te, które były brane pod uwagę przy wprowadzaniu obecnych regulacji dotyczących hałasu.
W ramach Programu CPK planowana jest budowa centralnego lotniska pomiędzy Warszawą a Łodzią oraz systemu Kolei Dużych Prędkości. Nowy port ma być zdolny do obsługi początkowo 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy w zależności od potrzeb rynku. Szacowany koszt tych inwestycji do roku 2032 wynosi 131,7 mld zł.
Lotnisko Chopina jest największym portem lotniczym w Polsce, które w pierwszych ośmiu miesiącach bieżącego roku odprawiło ponad 14 mln pasażerów. Prognozy na 2024 rok wskazują, że z usług lotniska skorzysta około 20,5 mln osób, co oznacza wzrost o około 10% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
Źródło: