Klienci nie wracają do centrów handlowych. Zamyka się coraz więcej sklepów

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
– Coraz więcej sklepów po prostu zostanie zamknięta, co już zaczyna się dziać w najbardziej niekorzystnych lokalizacjach” – alarmuje Zarząd ZPPHiU.
– Coraz więcej sklepów po prostu zostanie zamknięta, co już zaczyna się dziać w najbardziej niekorzystnych lokalizacjach” – alarmuje Zarząd ZPPHiU. Lucyna Nenow/ Polska Press
Udostępnij:
Pandemia na stale zmieniła niektóre nasze zachowania. Przedstawiciele Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPPHiU) wskazują, że nawet co drugi klient nie wrócił na zakupy do centrów i galerii handlowych. – Coraz więcej sklepów po prostu zostanie zamknięta, co już zaczyna się dziać w najbardziej niekorzystnych lokalizacjach – ostrzega Zarząd ZPPHiU.

– Pod względem odwiedzalności marzec 2022 roku dla przedsiębiorców w centrach handlowych jest kolejnym miesiącem potwierdzającym, że postpandemiczny handel wygląda i zapewne już będzie na stałe wyglądał inaczej niż trzy lata temu. Co drugi klient nie wrócił na zakupy do centrów i galerii handlowych – podaje ZPPPHiU.

Ponadto odnosząc się do marca 2019 średni spadek "liczby wizyt w galeriach w całej Polsce wyniósł -49 proc. a spadek liczby indywidualnych klientów to -54 proc.".

Sklepy w najbardziej niekorzystnych lokalizacjach są zamykane

Odwiedzalność sklepów zlokalizowanych w galeriach jest niska, podczas gdy koszty funkcjonowania drastycznie wzrosły. Dramatyczną konsekwencją jest spadek rentowności utrzymania placówek w centrach handlowych.

– Przy dynamicznym wzroście kosztów prowadzenia biznesu i wywindowanych kosztach stałych, którymi korzystający z przestrzeni w centrach są obarczani przez udostępniających, wiele lokalizacji traci sens biznesowy. Coraz więcej sklepów po prostu zostanie zamknięta, co już zaczyna się dziać w najbardziej niekorzystnych lokalizacjach” – alarmuje Zarząd ZPPHiU.

PRCH: Klientów było mniej

Z najnowszego raportu Retail Research Forum, przygotowanego przez Polską Radę Centrów Handlowych, wynika, że kluczowy wpływ na II połowę 2021 r. wciąż miała pandemia. Jak podaje polska Rada Centrów Handlowych, obroty najemców od maja wykazywały stałą tendencję wzrostową i były tylko o 0,75 proc. niższe niż w 2019 r. (130,1 proc. obrotów porównując do II półrocza 2020 r.). Odwiedzalność z kolei osiągnęła poziom 92,4 proc. w porównaniu do II połowy 2019 r. i 126,8 proc. do II półrocza 2020 r.

– Analizując raport widzimy, że branża centrów handlowych nadrabiała w II półroczu 2021 r. straty spowodowane pandemią. Poziomy obrotów były już porównywalne z 2019 r., mimo, że odwiedzalność, w związku ze wciąż trwającą pandemią i ostrożnością klientów, była wciąż niższa niż przed pandemią. Wzrosła wartość średniego koszyka zakupowego, co napawa optymizmem, szczególnie w przypadku dużych centrów z szeroką ofertą handlową. Pozytywnie nastraja też fakt, że w 2021 r. inwestorzy wydali ponad 5,7 mld Euro na nieruchomości komercyjne. Choć to niższy poziom od rekordowych obrotów z 2019 r., to w porównaniu do 2020 r. widać już 7 proc. wzrost. Oznacza to, że polski rynek inwestycyjny wraca do formy – ocenia Krzysztof Poznański, Dyrektor Generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych, cytowany w przesłanym komunikacie.

Pojawiał się także krem dekoracyjny zamiast bitej śmietany, sery twarde zamiast parmezanu, sery wędzone zamiast oscypka, czy baranina  zamiast jagnięciny.

Tak oszukują w restauracjach i lokalach gastronomicznych. Wy...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polacy posiadają coraz droższe smartfony

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie