Kolej Dużych Prędkości już za kilka lat. Rozpoczęło się pierwsze postępowanie w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego

Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
Kolej Dużych Prędkości umożliwi podróżowanie z prędkością do nawet 350 km/h
Kolej Dużych Prędkości umożliwi podróżowanie z prędkością do nawet 350 km/h szymon starnawski / polska press
Spółka CPK poinformowała, że ruszył kolejny etap prac dotyczących budowy Kolei Dużych Prędkości. Rozpoczyna się właśnie pierwsze postępowanie w zakresie projektowania 140-kilometrowego odcinka łączącego Warszawę z Łodzią. Sieć KDP umożliwi podróż pociągiem z prędkością 250 km/h z możliwością rozszerzenia od 350 km/h.

CPK kontynuuje prace nad Koleją Dużych Prędkości, która ma połączyć Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Będzie ona składać się z 2000 km linii kolejowych, które umożliwią podróżowanie z prędkością 250 km/h. Co więcej, możliwości projektowe umożliwiają zwiększenie limitu do nawet 350 km/h. Budowa KDP ruszy w 2024 roku, natomiast realizacja całego projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego zakończy się w 2034 roku.

Podróż do Łodzi w 45 minut

Rzecznik CPK Konrad Majszyk poinformował, że ruszyło właśnie pierwsze postępowanie dotyczące projektowania odcinka Warszawa-Łódź w ramach linii kolejowej nr 85 oraz tzw. szprychy nr 9. Zgodnie z założeniami podróż tym odcinkiem ma trwać około 45 minut.

Spółka rozpoczęła postępowanie wykonawcze w zakresie projektowania odcinka LK 85 Warszawa – Łódź (bez węzła CPK). Jest to jeden z elementów rekordowej umowy ramowej, opiewającej na ponad 7 mld zł netto, podpisanej pod koniec lipca tego roku i będącej obecnie największym tego typu porozumieniem w Europie - przekazał rzecznik CPK Konrad Majszyk.

Jak dodał, zakres postępowania obejmuje dokumentację przedprojektową i projektową, wsparcie techniczne oraz uzyskanie decyzji administracyjnych, obejmujących między innymi pozwolenie na budowę, decyzję lokalizacyjną, zgody wodnoprawne, a także opinie na temat wartości nieruchomości.

Wariant inwestorski trasy Warszawa - Łódź został ogłoszony w czerwcu bieżącego roku. Pełnomocnik Rządu ds. CPK Marcin Horała przyznał, że nie jest to idealna opcja, ale optymalna, minimalizująca ingerencję w środowisko naturalne.

Minimalizuje koszty, dość powiedzieć, że w porównaniu z tym najbardziej inwazyjnym wariantem, zostanie zburzonych 100 budynków mniej. To najniższy koszt za kilometr, najszybszy czas przejazdu i stosunkowo najmniejsza ingerencja w środowisko naturalne - przekazał Horała.

Linia KDP Łódź - Wrocław

Spółka CPK przedstawiła też wariant inwestorski 200-kilometrowego odcinka łączącego Wrocław, Sieradz i Łódź. Połączenie te skróci czas podróży z Wrocławia do Warszawy o ponad połowę, czyli z około 4 godzin do 1 godziny 45 minut.

Większość parametrów wskazuje, iż wariant inwestorski W51, który ostatecznie został wybrany najlepszym i najkrótszym rozwiązaniem dla prawie 200-kilometrowego odcinka Łódź-Wrocław. Oznacza on również najniższe koszty budowy i najmniejszą liczbę kolizji z istniejącą zabudową spośród wszystkich analizowanych wariantów - przekazał w komunikacie prasowym członek zarządu CPK Radosław Kantak.

Połączenie między Wrocławiem a Łodzią ma zostać uruchomione w 2028 roku, jednak eksperci przyznają, że termin ten będzie niezwykle trudny do dotrzymania.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu