CPK wydłuża przetarg na tunel Kolei Dużych Prędkości. Zainteresowanie rośnie

Barbara Wesoła
Opracowanie:
Tunel pod Łodzią jest centralnym punktem trasy Y, która skróci czas podróży między Warszawą a Łodzią do 40 minut.
Tunel pod Łodzią jest centralnym punktem trasy Y, która skróci czas podróży między Warszawą a Łodzią do 40 minut. 123rf
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) przedłużył termin otwarcia ofert na budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią. Zainteresowanie firm rośnie, a projekt zbliża się do kluczowych rozstrzygnięć. Tunel, który ma skrócić czas podróży z Łodzi do Warszawy do 40 minut, jest kluczowym elementem nowoczesnej infrastruktury transportowej Polski. Co to oznacza dla przyszłości transportu w kraju?

Zainteresowanie przetargiem i zmiany w specyfikacji

W toku trwającego postępowania przetargowego na budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią wpłynęły odwołania do treści Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ). Odbyły się rozprawy w Krajowej Izbie Odwoławczej, przez co zaszła konieczność modyfikacji specyfikacji.

Jednocześnie z uwagi na skalę przedsięwzięcia oraz zapytania potencjalnych oferentów, aby zapewnić właściwy czas oferentom na zapoznanie się z odpowiedziami na pytania, zamawiający wydłużył termin otwarcia ofert. (...) Złożone odwołania oraz pytania do przetargu wskazują, że jest zainteresowanie rynku ogłoszonym przetargiem - ogłoszono.

Jak podano w Specyfikacji Warunków Zamówienia, otwarcie ofert w przetargu ma nastąpić 8 listopada tego roku.

Kluczowy element trasy Kolei Dużych Prędkości

Spółka Centralny Port Komunikacyjny poinformowała 29 lipca br. o ogłoszeniu przetargu na budowę 4,6-kilometrowego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w rejonie Łodzi Fabrycznej. Otwarcie ofert pierwotnie planowano na koniec września.

Tunel, będący kluczowym elementem trasy „Y”, łączy Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań. Po zakończeniu budowy odcinka Łódź-Warszawa, w 2032 roku, podróż między tymi miastami skróci się do 40 minut. Tunel będzie miał 4,6 km długości i dwa tory, a wykonawca ma 46 miesięcy na realizację projektu.

Pociągi linii nr 85 wjadą do tunelu z dworca Łódź Fabryczna, a trasa wyjdzie na powierzchnię na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej. Komora startowa do drążenia tunelu powstaje w okolicach Retkini, gdzie prace prowadzi Budimex, z umową wartą 147 mln zł netto.

Infrastruktura CPK i przyszłe inwestycje

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system kolei dużych prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu