Spis treści
- Projekt "Y", który ma połączyć Warszawę z Łodzią oraz Wrocław z Poznaniem będzie kosztować 77 mld zł
- Współpraca z Niemcami w zakresie rozwoju sieci KDP jest intensyfikowana, a polsko-czeska grupa robocza przygotowała dwa warianty rozwoju tej sieci
- Od 2019 do 2023 roku liczba pasażerów kolei w Polsce wzrosła o 11,5 proc., co jest jednym z najwyższych wyników w Europie
Projekt "Y", który ma połączyć Warszawę z Łodzią oraz Wrocław z Poznaniem będzie kosztować 77 mld zł
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zaznaczył, że przygotowania do budowy są już w toku. Projekt "Y", który ma połączyć Warszawę z Łodzią, a dalej z Wrocławiem i Poznaniem, wymaga ogromnych nakładów finansowych. Koszt całej inwestycji szacowany jest na 77 miliardów złotych, a pierwszym krokiem jest budowa tunelu pod Łodzią.
Współpraca z Niemcami w zakresie rozwoju sieci KDP jest intensyfikowana, a polsko-czeska grupa robocza przygotowała dwa warianty rozwoju tej sieci
Minister Klimczak poinformował, że we wtorek odbędzie się w Warszawie nieformalna narada ministrów transportu UE, gdzie omawiane będą kwestie finansowania kolei. Współpraca z Niemcami w zakresie rozwoju sieci KDP jest intensyfikowana, a polsko-czeska grupa robocza przygotowała dwa warianty rozwoju tej sieci. Klimczak zapewnił, że nowy program finansowania bezpieczeństwa UE nie wpłynie negatywnie na środki przeznaczone na kolej.
Polska już pozyskała około 500 milionów złotych z funduszy unijnych, a obecnie złożono wniosek o kolejne 850 milionów złotych na budowę tunelu pod Łodzią. Minister zaznaczył, że infrastruktura kolejowa jest projektowana z myślą o podwójnym zastosowaniu, co wspiera jej finansowanie.
Projekt Kolei Dużych Prędkości ma być częścią europejskiej sieci szybkiej kolei, łączącej stolice europejskie
Europoseł Dariusz Joński przypomniał, że wniosek o dofinansowanie budowy KDP był składany już przez poprzedni rząd, jednak brakowało mu kompletności. Nowy projekt został złożony w styczniu 2023 roku, a decyzje dotyczące finansowania mogą zapaść już w kwietniu. Joński podkreślił, że do 2032 roku planowane jest uruchomienie szybkiej kolei między Warszawą a Łodzią, co skróci czas podróży do 40 minut.
Projekt Kolei Dużych Prędkości, znany jako "kolej Y", ma być częścią europejskiej sieci szybkiej kolei, łączącej stolice europejskie. Warszawa, przez linię Rail Baltica, zostanie połączona z Wilnem, Rygą i Tallinem, a przez Wrocław i Poznań z Pragą i Berlinem.
Od 2019 do 2023 roku liczba pasażerów kolei w Polsce wzrosła o 11,5 proc., co jest jednym z najwyższych wyników w Europie
Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, podkreślił, że polska kolej jest silnie uzależniona od funduszy unijnych. Budowa linii KDP ma jednak ogromny potencjał pasażerski. Od 2019 do 2023 roku liczba pasażerów kolei w Polsce wzrosła o 11,5 proc., co jest jednym z najwyższych wyników w Europie.
Podczas kongresu omawiano różne aspekty związane z KDP, w tym tabor, technologie budowlane i projektowanie infrastruktury. W drugiej części kongresu odbyło się Europejskie Forum Taborowe, które skupiło się na wyzwaniach związanych z modernizacją taboru w kontekście liberalizacji rynku przewozów międzymiastowych.
Kongres Kolei Dużych Prędkości w Łodzi pokazał, że Polska jest na dobrej drodze do realizacji ambitnych planów związanych z rozwojem infrastruktury kolejowej, co może stać się kolejnym krokiem milowym w modernizacji kraju.
Na temat KDP mówił też członek zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego Piotr Rachwalski. Podkreślił, że kolej "Y" będzie pierwszą w Europie Środkowo Wschodniej siecią kolejową "high speed" i to ona, a nie Centralny Port Komunikacyjny będzie najważniejszą i jednocześnie najdroższą częścią całego projektu CPK.
"Projekt Y pozwoli na połączenie czterech z pięciu największych polskich miast za pomocą kolei o bardzo wysokich parametrach. Po uruchomieniu pociągów dużej prędkości na linii z Warszawy przez Łódź do Wrocławia i Poznania czas przejazdu skróci się w sposób bezkonkurencyjny zarówno dla autostrady jak i dla wewnętrznych połączeń lotniczych" - powiedział Piotr Rachwalski.
Według Rachwalskiego kolejowa linia "Y" ma zapewnić dojazd z dużych miast do lotniska w Baranowie, ale ma być też wykorzystana do połączeń dalekobieżnych w relacjach dłuższych - umożliwi np. przejazd z Lublina do Szczecina czy z Białegostoku do Jeleniej Góry czy Zielonej Góry, a w przyszłości również w kierunkach zagranicznych. Chodzi o Litwę, Łotwę i Estonię poprzez linię Rail Baltica, a w kierunku na południe w uzgodnieniach rządowych jest projekt połączenia z Czechami i to zarówno linią Katowice-Ostrawa i w przyszłości również przez Wrocław.
"KDP to nie będą jakieś złote linie wydzielone spośród infrastruktury, które służyć będą tylko do komunikacji między największymi miastami, bez powiązania z pozostałą siecią kolejową. Praktycznie na każdym przecięciu naszych linii kolejowych łączymy się z siecią PKP PLK, żeby maksymalnie wykorzystać infrastrukturę, żeby umożliwić przejazd w ciągu około 3 godzin praktycznie przez cały kraj a w 100 minut między największymi miastami" - powiedział Rachwalski.
źródło: PAP
