Kolej Dużych Prędkości połączy Polskę z innymi krajami. CPK podpisał porozumienie o współpracy

Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
W 2023 roku pod Łodzią ruszy budowa tunelu Kolei Dużych Prędkości
W 2023 roku pod Łodzią ruszy budowa tunelu Kolei Dużych Prędkości Jakub Steinborn / Polska Press
Przedstawiciele CPK oraz zagranicznych spółek RB Rail i Správa železnic zawarli porozumienie dotyczące budowy Kolei Dużych Prędkości w krajach Trójmorza. Jak przekazał przedstawiciel rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała, jeszcze w tym roku ruszy budowa pierwszych linii, a za pięć lat w trasę wyjadą pierwsze pociągi.

Spis treści

W środę przedstawiciele CPK, Správa železnic i RB Bail zawarli porozumienie ws. współpracy przy budowie linii KDP w regionie. Nowe połączenia mają pojawić się nie tylko w Polsce, ale także w Czechach oraz na Litwie i Łotwie.

Współpraca między zarządcami infrastruktury kolejowej w regionie jest przez nas postrzegana jako kamień węgielny rozwoju w regionie Trójmorza - stwierdził Radek Čech, dyrektor spółki Správa železnic.

Kraje Trójmorza zamierzają wybudować łącznie 4,5 tys. km linii KDP. Zgodnie z planem CPK, pierwszy odcinek między Warszawą a Łodzią zostanie uruchomiony w 2028 roku.

W najbliższych latach PKP PLK zamierza zmodernizować odcinek od Warszawy aż do granicy z Litwą. Do 2030 roku gotowa będzie natomiast dalsza część linii, prowadząca do Tallina przez Rygę oraz Kowno. Do końca dekady KDP ma połączyć Brno, Budapesz, Pragę i Bratysławę.

To jest ten unikalny, jedyny w swoim rodzaju czas w naszej wspólnej historii, kiedy to działając w regionie razem, możemy stworzyć bezkonkurencyjną ofertę połączeń kolejowych. Wyciągamy wnioski z inwestycji w KDP na Zachodzie. Dzięki temu nasze projekty mogą przynieść efekt gospodarczego domina, dając impuls do rozwoju dla innych branż i sektorów - przekazał Mikołaj Wild, prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Biorąc pod uwagę skalę i wpływ projektu Rail Baltica nie tylko na kraje bałtyckie, ale także na całą Europę, chcemy wykorzystać pełen potencjał płynący z zacieśniania współpracy z innymi megaprojektami infrastrukturalnymi w regionie. Dokonaliśmy już znaczącego postępu w tym zakresie poprzez ustanowienie regularnej współpracy z CPK i będziemy zaszczyceni, mogąc ją teraz rozszerzyć o narodowego zarządcę infrastruktury kolejowej w Czechach - dodał dyrektor generalny spółki RB Rail Agnis Driksna.

Korzyści KDP dla Trójmorza

Według raportu firmy konsultingowej Steer koszt KDP w regionie Trójmorza wyniesie 60 mld euro. Zdaniem analityków łączna korzyść z inwestycji wyniesie natomiast 120 mld euro. Twórcy raportu oszacowali, że 55 mld euro z wymienionej kwoty to oszczędność czasu, natomiast 57 mld to inne korzyści wynikające m.in. ze spadającej liczby wypadków drogowych.

Najbardziej obciążone będą odcinki: Warszawa-Łódź (Polska), Budapeszt-Gyor (Węgry), Brno-Jihlava (Czechy). Rocznie każdym z nich podróżować będzie od 14 do nawet 18 mln pasażerów.

Ile czasu będą trwały podróże KDP?

Kolej Dużych Prędkości przyczyni się do skrócenia czasów przejazdu między największymi miastami. Na wielu odcinkach podróż będzie o ponad połowę krótsza niż obecnie. Przykładowe czasy przejazdów między największymi miastami prezentują się następująco:

  • Warszawa - Wilno - 4 godz. (obecnie 9 godz.),
  • Warszawa - Ryga - 5 godz. (obecnie brak połączenia),
  • Warszawa - Ostrawa - 2 godz. (obecnie 4,5 godz.),
  • Łódź - Wrocław - 1 godz. (obecnie 3 godz.),
  • Praga - Wiedeń - 2 godz. (obecnie 4,5 godz.),
  • Praga - Budapeszt - 3,5 godz. (obecnie 7 godz.)
  • Wilno - Tallin - 3,5 godz. (obecnie 8 godz.),
  • Wilno - Ryga - 2 godz. (obecnie 4 godz.)

Docelowo kolejowy system KDP będzie mógł objąć wszystkie kraje Trójmorza. Będzie też gotowy do dalszego rozwoju na terenie Ukrainy (przedłużenie „szprychy” nr 5 CPK do Lwowa, a docelowo do Kijowa). Rozwój połączeń KDP Polska-Ukraina wpisuje się w plan odbudowy tego kraju i koncepcję wydłużenia korytarzy TEN-T za wschodnią granicę Polski - informuje CPK.

Kiedy rusza budowa KDP?

Budowa KDP rozpocznie się w 2023 roku od wydrążenia tunelu dużych prędkości pod Łodzią. Korytarz ten będzie głównym elementem tzw. igreka, czyli linii łączących Warszawę z Łodzią oraz Poznań z Wrocławiem. Wybudowany obiekt będzie wykorzystywany do obsługi połączeń dalekobieżnych, w tym pociągów dużych prędkości. Wszystkie składy mają zatrzymywać się przy stacji Łódź Fabryczna.

Do budowy 4-kilometrowego odcinka wykorzystane zostaną maszyny TBM. Średnica tunelu wyniesie 14 metrów, zatem będzie największa w Polsce. Co ciekawe, będzie to również najdłuższy tunel w kraju budowany jednym odcinkiem.

W 2023 roku mają także ruszyć prace nad budową Portu Solidarność w miejscowości Stanisławów (gmina Baranów). Obiekt zostanie oddany do użytku w 2028 roku.

od 7 lat
Wideo

Plan na budowę Tarczy Wschód – minister podał szczegóły

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu