Bez tej linii kolejowej Polska może stracić miliardy

Oliwia Marciszewska
Opracowanie:
Marcin Horała, który w poprzednim rządzie pełnił funkcję pełnomocnika ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, zwrócił uwagę, że jednym z kluczowych elementów wykreślonych z programu jest Centralna Magistrala Kolejowa Północ.
Marcin Horała, który w poprzednim rządzie pełnił funkcję pełnomocnika ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, zwrócił uwagę, że jednym z kluczowych elementów wykreślonych z programu jest Centralna Magistrala Kolejowa Północ. Adam Jankowski
Marcin Horała twierdzi, że bez CMK Północ rozwój polskiej gospodarki natknie się na "betonowy sufit". – Budowa Centralnej Magistrali Kolejowej Północ to kluczowy element umożliwiający dalszy rozwój polskich portów oraz całej gospodarki – przekonywał w poniedziałek w Gdańsku poseł PiS.

Spis treści

Wypowiedź Horały padła podczas konferencji prasowej zorganizowanej wspólnie z posłem Kazimierzem Smolińskim w ramach kampanii „Nawrocki za CPK, Nawrocki za rozwojem”. Spotkanie w Gdańsku było jednym z blisko pięćdziesięciu zaplanowanych w miastach, które – zdaniem organizatorów – najbardziej ucierpiały na ograniczeniu programu CPK przez obecne władze.

Według PiS z projektu CPK wykreślono kluczowy element

Horała, który w poprzednim rządzie pełnił funkcję pełnomocnika ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, zwrócił uwagę, że jednym z kluczowych elementów wykreślonych z programu jest Centralna Magistrala Kolejowa Północ.

– To strategiczna linia, która miała połączyć Trójmiasto z najważniejszymi ośrodkami gospodarczymi w Polsce – Śląskiem, centralną Polską, czy aglomeracją warszawską. Bez niej rozwój naszych portów i transportu towarowego będzie mocno ograniczony – zaznaczył.

Według polityka, już obecnie występują problemy z przepustowością infrastruktury kolejowej.

– Pociągi towarowe często stoją w kolejce, by wjechać do portów albo z nich wyjechać. A my chcemy zwiększyć udział transportu kolejowego w przewozie towarów z obecnych 10 do nawet 40 procent. Do tego potrzebna jest nowa infrastruktura – dodał.

Kazimierz Smoliński przypomniał, że projekt CPK nie ogranicza się jedynie do budowy nowego lotniska między Warszawą a Łodzią.

– To kompleksowy plan obejmujący również rozwój kolei, dróg, infrastruktury cargo i systemów wojskowych. Mamy szansę przełamać komunikacyjny układ odziedziczony po rozbiorach, który dziś utrudnia bezpośrednie połączenia między miastami w różnych częściach kraju – mówił.

CPK - szczegóły inwestycji

Program CPK zakłada m.in. budowę centralnego lotniska, które w pierwszym etapie miałoby obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie. Projektowane jest tak, aby w przyszłości możliwa była jego elastyczna rozbudowa, zgodnie z rozwojem rynku. Do 2032 roku inwestycja ma pochłonąć 131,7 mld zł.

Pierwotna wersja programu zakładała również budowę tzw. szprych – dziesięciu linii kolejowych łączących różne regiony z centralnym punktem w CPK. W ocenie PiS miały one stanowić impuls rozwojowy dla całej Polski, tworząc nową jakość w krajowej komunikacji kolejowej.

W najbliższych tygodniach politycy PiS mają odwiedzić m.in. Kołobrzeg, Koszalin, Słupsk, Giżycko, Łomżę, Ostrołękę, Włocławek i Piłę – miejscowości, które według nich tracą najwięcej na zmianach w projekcie CPK wprowadzonych przez obecną ekipę rządzącą.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu