Wyzwania związane z przestarzałym taborem
Polregio, posiadające obecnie 337 pojazdów, stoi przed poważnym wyzwaniem modernizacji swojej floty. Średni wiek jednostki wynosi aż 41 lat, co oznacza, że znaczna część taboru nie spełnia już współczesnych standardów. W szczególności, aż 64 proc. floty, czyli 216 pojazdów, to tabor starej generacji.
– Zgodnie z przewidywaniami, do 2030 r. wystąpi konieczność wyłączenia 141 pojazdów starszego typu należącego do Polregio (42 proc. obecnego ilostanu), które nie będą już spełniały minimalnych wymagań technicznych oraz związanych z komfortem pasażerów – podano w prezentacji.
W kontekście rosnących oczekiwań pasażerów oraz wymogów technicznych, Polregio musi podjąć działania mające na celu unowocześnienie taboru. Bez tego, przewoźnik może napotkać trudności w utrzymaniu swojej pozycji na rynku oraz w zapewnieniu odpowiedniego poziomu usług.
Potrzeba zewnętrznego finansowania
Jednym z kluczowych wyzwań dla Polregio jest brak możliwości finansowania niezbędnych inwestycji z własnych środków. Spółka wskazuje, że bez dodatkowego wsparcia finansowego, nie będzie w stanie zrealizować planów modernizacji.
W prezentacji wskazano, że biorąc pod uwagę wypracowywane przepływy z działalności operacyjnej, brak jest możliwości znaczących inwestycji w zakup nowego lub modernizację taboru, jak też w punkty utrzymania taboru, bez zapewnienia dodatkowego finansowania zewnętrznego, w tym finansowania bezzwrotnego.
W związku z tym, Polregio planuje skorzystać z dostępnych unijnych programów finansowych, takich jak Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko, Fundusz Modernizacyjny, czy Społeczny Fundusz Klimatyczny. Te źródła mogą okazać się kluczowe dla realizacji ambitnych planów modernizacyjnych spółki.
Polregio na tle rynku kolejowego
Polregio, jako największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce, odgrywa istotną rolę w krajowym transporcie publicznym. W 2023 roku spółka przewiozła 97,3 mln pasażerów, co świadczy o jej znaczeniu dla codziennych podróży milionów Polaków.
Większościowym udziałowcem spółki jest Agencja Rozwoju Przemysłu, posiadająca 50 proc. plus jeden udział. Pozostałe udziały należą do samorządów wojewódzkich, co podkreśla regionalne znaczenie Polregio. W obliczu wyzwań związanych z modernizacją floty, współpraca z tymi podmiotami może okazać się kluczowa dla przyszłości spółki.
Przyszłość Polregio
Przyszłość Polregio zależy od skuteczności w pozyskiwaniu środków na modernizację oraz od umiejętności dostosowania się do zmieniających się realiów rynkowych. Wycofanie 141 pojazdów do 2030 roku to tylko część większego procesu transformacji, który ma na celu poprawę jakości usług i zwiększenie konkurencyjności spółki.
Dzięki odpowiedniemu wsparciu finansowemu i strategicznemu, Polregio ma szansę na dalszy rozwój i umocnienie swojej pozycji na rynku. Kluczowe będzie jednak skuteczne zarządzanie procesem modernizacji oraz współpraca z partnerami zewnętrznymi.
źródło: PAP
