Spis treści
Poprawka do projektu ustawy
Sejmowa Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych pozytywnie oceniła poprawkę do projektu ustawy, którą podczas drugiego czytania zgłosił Jerzy Meysztowicz z Koalicji Obywatelskiej. Wiceminister przemysłu Wojciech Wrochna wyjaśnił, że dzięki niej możliwe będzie uniknięcie potencjalnych wątpliwości interpretacyjnych.
- Rząd popiera tę poprawkę, ponieważ buduje ona spójność regulacji - stwierdził Wrochna.
Nowelizacja i jej znaczenie
Nowelizacja ustawy jest kluczowa, aby uwzględnić w polskim prawie wejście w życie rozporządzenia wykonawczego Komisji Europejskiej dotyczącego nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz Wspólnej Taryfy Celnej, które zacznie obowiązywać 20 listopada br. Rozporządzenie to będzie stosowane bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich UE od 1 stycznia 2025 r., wspierając unijną Wspólną Taryfę Celną i dostarczając bardziej precyzyjnych danych statystycznych dotyczących handlu wewnątrz UE oraz z resztą świata.
Zmiany w kodach CN
Projekt ustawy przewiduje podział kodu CN 2710 19 43 dla oleju napędowego czystego na dwa odrębne kody: CN 2710 19 42 dla oleju napędowego o zawartości węgla biogenicznego co najmniej 80 proc. masy oraz CN 2710 19 44 dla pozostałych. Ministerstwo Przemysłu przeanalizowało polskie ustawodawstwo, identyfikując regulacje, w których odwołuje się do kodu CN 2710 19 43. Bez odpowiednich zmian, przepisy te byłyby niespójne z unijnym rozporządzeniem.
Wprowadzenie reguł przejściowych
Zaproponowano również wprowadzenie reguł przejściowych dla przyszłych zmian w kodach CN, co ma ułatwić ich wdrażanie do krajowego porządku prawnego. Dotyczy to ustaw takich jak Prawo energetyczne oraz ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego, a także zasad postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym. Zmiana ma umożliwić m.in. ustanowienie norm do badań jakości odrębnie identyfikowanych paliw i przeprowadzanie kontroli ich jakości.
Źródło: PAP
