Zmiany w kodach olejów napędowych. Co z cenami?

Maciej Badowski
Opracowanie:
Chodzi o rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dostosowania do nomenklatury scalonej.
Chodzi o rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dostosowania do nomenklatury scalonej. Wojciech Matusik/ Polska Press
Sejmowa Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych przyjęła projekt ustawy dotyczący rozdziału kodów olejów napędowych. Projekt, przygotowany przez Ministerstwo Przemysłu, ma na celu dostosowanie krajowego prawodawstwa do unijnych przepisów w zakresie nomenklatury taryfowej i statystycznej.

Nowe regulacje w zakresie kodów CN

Projekt ustawy, który został przyjęty przez sejmową komisję, dotyczy zmiany niektórych ustaw w celu dostosowania do nomenklatury scalonej. Komisja wprowadziła poprawki porządkujące, które mają na celu lepsze dostosowanie polskiego prawa do unijnych regulacji.

Minister przemysłu, Marzena Czarnecka, podczas obrad komisji wyjaśniła, że zmiana ma charakter techniczny i jest niezbędna do dostosowania krajowego prawodawstwa do unijnych przepisów. Nowe regulacje mają na celu uwzględnienie w krajowym porządku prawnym wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) dotyczącego nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz Wspólnej Taryfy Celnej.

Zmiany w kodach olejów napędowych

Rozporządzenie, które ma być stosowane od 1 stycznia 2025 roku, wprowadza zmianę kodu CN dla oleju napędowego czystego. Nowy projekt ustawy rozdziela kod CN 2710 19 43 na dwa odrębne kody: CN 2710 19 42 dla oleju napędowego o zawartości węgla biogenicznego co najmniej 80 proc. masy oraz CN 2710 19 44 dla pozostałych olejów napędowych.

Minister Czarnecka wyjaśniła, że Wspólna Taryfa Celna została opublikowana w Dzienniku Urzędowym 31 października, co wymusiło szybkie procedowanie ustawy. Resort przemysłu przeanalizował polskie ustawodawstwo, identyfikując regulacje, w których jest powoływany kod CN 2710 19 43. Bez odpowiednich zmian, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 roku, przepisy te byłyby niespójne z unijnym rozporządzeniem.

Wpływ na przepisy krajowe

Zmiany dotyczą m.in. ustaw o autostradach płatnych, Krajowym Funduszu Drogowym, Prawie ochrony środowiska, biokomponentach i biopaliwach ciekłych, systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz efektywności energetycznej. Minister Czarnecka podkreśliła, że zmiana jest związana z obowiązkami finansowymi nakładanymi przez państwo, takimi jak opłata paliwowa i opłata emisyjna.

– Zmiana nie przekłada się w obecnym porządku prawnym na zmianę opłaty emisyjnej ani na zmiany cen paliw czy cen energii – zapewniła minister Czarnecka, odpowiadając na pytania posłów.

Przepisy przejściowe i przyszłe zmiany

We wszystkich zidentyfikowanych przepisach zaproponowano nadanie im nowego brzmienia, zgodnego z europejską regulacją. Wprowadzono również reguły przejściowe dla przyszłych zmian w kodach CN, co ma ułatwić ich wdrażanie do krajowego porządku prawnego. Dotyczy to ustaw takich jak Prawo energetyczne oraz o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego.

Zmiana dokonana przez Komisję Europejską ma na celu usystematyzowanie klasyfikacji towarów i dostarczenie dokładniejszych danych statystycznych dla towarów o zmienionych kodach. Rozwiązanie to ma umożliwić ustanowienie norm do badań jakości odrębnie identyfikowanych paliw i przeprowadzanie kontroli ich jakości.

Przyjęcie projektu ustawy przez sejmową komisję to ważny krok w kierunku dostosowania polskiego prawa do unijnych regulacji. Nowe przepisy mają na celu nie tylko uporządkowanie klasyfikacji towarów, ale również zapewnienie spójności prawnej i ułatwienie przyszłych zmian w zakresie kodów CN. Dzięki temu możliwe będzie lepsze monitorowanie i kontrolowanie jakości paliw, co jest kluczowe dla ochrony środowiska i efektywności energetycznej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu